Dalekie rynki ważne dla firm

Większe zróżnicowanie kierunków eksportu jest konieczne dla utrzymania wysokiego tempa zagranicznej sprzedaży polskich produktów.

Publikacja: 30.01.2017 19:00

Większe zróżnicowanie kierunków eksportu jest konieczne dla utrzymania wysokiego tempa zagranicznej

Większe zróżnicowanie kierunków eksportu jest konieczne dla utrzymania wysokiego tempa zagranicznej sprzedaży polskich produktów.

Foto: Fotorzepa/Adam Woźniak

Rok 2017 ma przynieść poprawę sytuacji w eksporcie. Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK tempo wzrostu zagranicznej sprzedaży wzrośnie za sprawą ożywienia w handlu światowym oraz inwestycjom w krajach strefy euro.

Ale eksperci zwracają uwagę na konieczność większej dywersyfikacji kierunków zbytu. – Od kiedy prowadzimy Program Rozwoju Eksportu, namawiamy polskie firmy, aby interesowały się rynkami pozaeuropejskimi – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Przykładowo Chiny mogą być odbiorcą polskich słodyczy czy mleka, zaś eksporterzy produktów ze zbóż powinni docenić potencjał Afryki Płn. – Na pewno obok rozwijających się krajów Azji warto zwrócić uwagę na rosnące gospodarki afrykańskie oraz wracające na ścieżkę wzrostu kraje Ameryki Łacińskiej – dodaje Dylak.

Ministerstwo Rozwoju, które uruchamia nowy program promocji polskiej gospodarki za granicą, zmieniło listę kierunków, które dla ekspansji polskich firm uznane są za priorytetowe. – Dotychczas zwracaliśmy się w stronę Kanady, Brazylii, Algierii, Kazachstanu i Turcji. Obecnie wsparciem objęte są Iran, Meksyk, Algieria, Wietnam oraz Indie – powiedziała Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Iran stał się perspektywicznym kierunkiem eksportowym dopiero po niedawnym zniesieniu nałożonych na ten kraj sankcji gospodarczych związanych z irańskim programem jądrowym. Jednak Meksyk i Algieria oraz kraje Azji Południowo-Wschodniej znajdują się w kręgu zainteresowania polskich eksporterów już od dłuższego czasu.

Do Meksyku wysyłamy m.in. części do radiotelefonii i telewizji, komponenty i akcesoria samochodowe, lampy halogenowe, niewielkie samoloty, konsole do gier wideo. Duże perspektywy wzrostu ma tam eksport polskiej branży motoryzacyjnej. Tym bardziej że przemysł motoryzacyjny to flagowy sektor gospodarki meksykańskiej.

– Wydaje się, że polscy producenci części i komponentów samochodowych, którzy z takimi sukcesami działają na europejskich rynkach, mogliby w Meksyku znaleźć dla siebie miejsce – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK.

Algieria jest dla polskich firm kluczowym rynkiem afrykańskim. Należy do największych odbiorców polskiego zagęszczanego mleka, zwykłego mleka i śmietany oraz kauczuku. Na liście odbiorców eksportu ekstraktu słodowego, przetworów z mąki, grysiku oraz przetworów dla niemowląt Algieria zalicza się do liderów. – Z racji położenia i klimatu oraz dominacji sektora węglowodorowego w gospodarce Algieria jest skazana na import wielu produktów. W rezultacie jest to idealny kierunek dla eksporterów – twierdzi Antczak.

Indie już od dawna są dla nas ważnym partnerem w handlu zagranicznym. Teraz jednak pojawiają się nowe szanse na wzrost sprzedaży, także w innych niż dotychczas branżach. Wśród nich są m.in. energetyka oraz górnictwo i sektor ICT. Wciąż sporo możliwości poprawienia wyników ma branża spożywcza. Znaczące możliwości rozwoju ma też eksport branży stoczniowej: dostaw statków, łodzi i sprzętu okrętowego dla państwowych armatorów indyjskich, a także współpracy przy budowie, rozbudowie oraz modernizacji portów i stoczni.

Duży potencjał rozwojowy ma rynek Wietnamu. Na razie sprzedajemy tam głównie produkty mleczne, a także leki i środki farmaceutyczne. Moglibyśmy tymczasem zwiększyć eksport żywności, w tym artykułów pochodzenia zwierzęcego.

– Polska spełnia wysokie unijne normy jakościowe i jednocześnie jest konkurencyjna cenowo, co ma duże znaczenie w krajach rozwijających się – podkreśla Paweł Stamburski, dyrektor Departamentu Agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK.

To nie wszystko, bo Wietnamczycy mogą być zainteresowani polskimi statkami czy polskimi inwestycjami w ekologię, budownictwo, transport czy sektor IT.

Eksperci BZ WBK zwracają jednak uwagę, że ekspansja na rynki dalekie wymaga odpowiedniego przygotowania. Warto m.in. korzystać z bankowych instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem walutowym lub narzędzi wspomagających wyszukiwanie rzetelnych kontrahentów.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego

Rok 2017 ma przynieść poprawę sytuacji w eksporcie. Według ekonomistów Banku Zachodniego WBK tempo wzrostu zagranicznej sprzedaży wzrośnie za sprawą ożywienia w handlu światowym oraz inwestycjom w krajach strefy euro.

Ale eksperci zwracają uwagę na konieczność większej dywersyfikacji kierunków zbytu. – Od kiedy prowadzimy Program Rozwoju Eksportu, namawiamy polskie firmy, aby interesowały się rynkami pozaeuropejskimi – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
Niemcy zaskoczeni cenami pieczywa. Drożeje szokująco szybko
Dane gospodarcze
Strefa euro wróciła do wzrostów. Powiew optymizmu
Dane gospodarcze
Inflacja w kwietniu 2024 roku. GUS podał szybki szacunek
Dane gospodarcze
Gospodarka USA rozczarowała. Słaby wzrost PKB w pierwszym kwartale
Dane gospodarcze
Lepsze nastroje w niemieckiej gospodarce. Najgorsze już minęło?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO