Reklama

Sprzedaż napoi leczniczych rośnie mimo kryzysu

W 2008 r. światowa sprzedaż napoi prozdrowotnych, czyli mających właściwości lecznicze i poprawiających kondycję (zwanych także nutraceutykami), wyniosła 3,7 mln litrów – podaje firma badawcza Zenith International

Publikacja: 25.03.2009 03:07

Do 2013 r. sprzedaż napoi prozdrowotnych zwiększy się o ok. 50 proc. Nadal będą je kupować głównie A

Do 2013 r. sprzedaż napoi prozdrowotnych zwiększy się o ok. 50 proc. Nadal będą je kupować głównie Amerykanie.

Foto: Rzeczpospolita

Pomimo kryzysu, który przełożył się na ograniczenie wydatków konsumentów, popyt na nie był o 9 proc. wyższy niż w 2007 r.

Według analityków z Zenith sprzedaż napoi prozdrowotnych będzie nadal szła w górę. Do 2013 r. powinna się zwiększyć na świecie o niemal połowę, do 5,6 mln litrów.

Najwięcej nutraceutyków kupują mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Udział Ameryki Północnej w ich łącznej sprzedaży na świecie stanowi 47 proc. Drugie miejsce zajmuje Japonia z 37 proc. Popyt na napoje lecznicze na tych rynkach napędzają głównie międzynarodowe koncerny, takie jak Coca-Cola czy Nestle, które prześcigają się w innowacjach i nowościach.

Nadal niewielki udział w globalnym rynku sprzedaży napoi prozdrowotnych ma Europa Zachodnia. Wynosi on 6 proc. Jeszcze słabiej wypada pod tym względem Europa Środkowo-Wschodnia, w tym nasz kraj.

– Polski konsument jest dość konserwatywny, a krajowe firmy nie zawsze przygotowane do opracowywania i wprowadzania na rynek produktów, co wymaga umiejętnego połączenia wiedzy na temat zdrowia, żywienia i marketingu, a zwłaszcza zarządzania marką – uważa Adam Bogacz, właściciel firmy doradczej AKB Consulting.

Reklama
Reklama

Wśród nielicznych firm, które próbują przekonać Polaków do nutraceutyków, jest grupa Maspex, lider polskiego rynku soków, nektarów i napojów. W ostatnim czasie wprowadziła na rynek napoje Plusssz Up. Wcześniej marka ta była znana na rynku tabletek witaminowych do rozpuszczania.

Pomimo kryzysu, który przełożył się na ograniczenie wydatków konsumentów, popyt na nie był o 9 proc. wyższy niż w 2007 r.

Według analityków z Zenith sprzedaż napoi prozdrowotnych będzie nadal szła w górę. Do 2013 r. powinna się zwiększyć na świecie o niemal połowę, do 5,6 mln litrów.

Reklama
Dane gospodarcze
Fitch ostrzega Polskę. Perspektywa ratingu spada przez rosnący deficyt
Dane gospodarcze
Obniżka stóp już przesądzona? Kiepskie dane z amerykańskiego rynku pracy
Dane gospodarcze
Adam Glapiński: Mrożenie cen energii elektrycznej ważnym czynnikiem dla RPP
Dane gospodarcze
G20 to elitarny klub. Czy daje realne korzyści?
Dane gospodarcze
Polska jest już 20. gospodarką świata. Czy możemy awansować jeszcze wyżej?
Reklama
Reklama