Stocznie bez syndyka?

Skarb pracuje nad alternatywą dla prywatyzacji zakładów. Na dopracowanie szczegółów ma dwa tygodnie. Tyle że może wymagać to zmian w prawie

Aktualizacja: 18.10.2008 05:23 Publikacja: 18.10.2008 03:57

Polskim zakładom grozi zwrot pomocy publicznej szacowanej przez KE w 2005 r. na ponad 1,3 mld euro,

Polskim zakładom grozi zwrot pomocy publicznej szacowanej przez KE w 2005 r. na ponad 1,3 mld euro, co oznacza ich upadek

Foto: Rzeczpospolita

Na czym polega rozwiązanie uwzględniające sugestie Brukseli? – Dotąd była mowa o sprzedaży akcji stoczni w Szczecinie i Gdyni. Teraz mówimy o zbyciu zorganizowanej części firmy – mówi „Rz” osoba zbliżona do resortu skarbu. – To pozwoli się pozbyć garbu pomocy publicznej i prowadzić nadal działalność.

– Polski kodeks cywilny pozwala na sprzedaż części przedsiębiorstwa innemu podmiotowi – choćby nowo utworzonej w tym celu spółce, a następnie sprzedaż jej inwestorowi, który będzie kontynuować produkcję – mówi „Rz” prof. Feliks Zedler z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalista od prawa upadłościowego. – Jednak sprzedana część firmy musi się nadawać do prowadzenia dalszej działalności produkcyjnej. Należy też bezwzględnie zabezpieczyć roszczenia dotychczasowych wierzycieli, by zaspokoić ich w całości.

Problem w tym, że MSP chciałoby zachować kontrolę nad całym procesem, pilnując, by w zakładach została utrzymana produkcja stoczniowa. Taką możliwość daje prawodawstwo anglosaskie (Insolvency Act). Zakłada ono, że sam dłużnik zarządza majątkiem spółki lub wyznacza do tego celu nadzorcę, który negocjuje z wierzycielami. W polskim prawie nie ma pojęcia „dobrowolnej upadłości”, do akcji od razu wkracza syndyk.

– Niewykluczone, że w grę będzie wchodzić zmiana legislacji – mówią nasi rozmówcy w MSP. – Pracujemy nad kompromisowym rozwiązaniem.

Jeśli KE zaakceptuje taki program, nie wyda negatywnej decyzji. Do kosza trafią tylko programy restrukturyzacji przygotowane przez inwestorów. Będą oni mogli stanąć do przetargu o zakup aktywów stoczni na równi z innymi firmami.

– Trudno mi komentować tę koncepcję poza tym, że diametralnie rozmija się ze scenariuszem założonym w naszym programie restrukturyzacji Stoczni Szczecińskiej Nowa – mówi „Rz” Zbigniew Urbaniec z rady nadzorczej Mostostalu Chojnice (potencjalnego inwestora dla stoczni). – Mamy nadzieję, że więcej dowiemy się na poniedziałkowym spotkaniu z ministrem skarbu.

– Plan rządu jest wciąż dla nas wielką niewiadomą, nie znamy szczegółów – mówi „Rz” Marek Lewandowski, rzecznik Stoczni Gdynia. – Pozytywna jest tylko informacja, że KE nie chce podjąć negatywnej decyzji.

[ramka][srodtytul]Grecki przykład[/srodtytul]

Wzorem dla stoczni miałby być wariant zastosowany wobec Olympic Airways. Przewoźnik miał zwrócić przyznaną warunkowo pomoc publiczną. Zaaprobowany przez KE plan restrukturyzacji zakłada podział firmy. W efekcie część przynosząca straty przejmie skumulowane długi OA i pozostałe aktywa grupy, m.in. część kateringową i handlingową. Trafią one w ciągu dwóch lat na sprzedaż w otwartym przetargu. Wpływy ze sprzedaży zasilą drugą spółkę, następcę prawnego OA, która, po redukcji zatrudnienia, nadal będzie prowadziła działalność przewozową.[/ramka]

[i]dom[/i]

Na czym polega rozwiązanie uwzględniające sugestie Brukseli? – Dotąd była mowa o sprzedaży akcji stoczni w Szczecinie i Gdyni. Teraz mówimy o zbyciu zorganizowanej części firmy – mówi „Rz” osoba zbliżona do resortu skarbu. – To pozwoli się pozbyć garbu pomocy publicznej i prowadzić nadal działalność.

– Polski kodeks cywilny pozwala na sprzedaż części przedsiębiorstwa innemu podmiotowi – choćby nowo utworzonej w tym celu spółce, a następnie sprzedaż jej inwestorowi, który będzie kontynuować produkcję – mówi „Rz” prof. Feliks Zedler z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalista od prawa upadłościowego. – Jednak sprzedana część firmy musi się nadawać do prowadzenia dalszej działalności produkcyjnej. Należy też bezwzględnie zabezpieczyć roszczenia dotychczasowych wierzycieli, by zaspokoić ich w całości.

Budżet i podatki
Tania ropa topi budżet Kremla. Zaczyna brakować pieniędzy na wojnę
Budżet i podatki
EKG. Zbliża się poważna dyskusja nad nowym budżetem UE. „Krew się będzie lała”
Materiał Partnera
Sztuczna inteligencja pomaga w pracy działom podatkowo-finansowym
Budżet i podatki
Deficyt finansów publicznych to 6,6 proc. PKB w 2024 r. GUS potwierdził dane
Budżet i podatki
Ponad 76 mld zł deficytu w budżecie państwa po marcu
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem