Reklama

BofA Merrill Lynch: problemy Volkswagena bez wpływu na Polski PKB

Konsekwencje afery wokół niemieckiego producenta aut najbardziej dotkną Czechy oraz Węgry.

Publikacja: 01.10.2015 10:26

BofA Merrill Lynch: problemy Volkswagena bez wpływu na Polski PKB

Foto: Bloomberg

„Szacujemy, że w najgorszym wypadku wzrost gospodarczy oraz rachunek bieżący tych krajów mogą spaść o 1-1,5 pkt. proc." napisali analitycy Bank of America Merrill Lynch w czwartkowym raporcie. „Bezpośredni wpływ na Polskę i Rumunię powinien być zdecydowanie mniejszy, oscylując poniżej straty rzędu 0,5 pkt. proc. PKB" przekonują.

Dlaczego? "Sektor motoryzacyjny stanowi 10-20 proc. ogółu eksportu i wartości dodanej brutto w produkcji państw CE4 (Czechy, Węgry, Polska, Rumunia). W Polsce produkcja samochodów odgrywa mniejszą i bardziej stabilną rolę, odpowiadając za mniej więcej 1,5 proc. PKB. Wskaźnik ten wynosi 8-10 proc. dla Węgier i Czech. Wartość dodana wygenerowana przez przemysł motoryzacyjny jest w Polsce najniższa wśród państw CE4, co oznacza, że ewentualne problemy przemysłu motoryzacyjnego najmniej odbiją się na naszej gospodarce jako całości".

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Budżet i podatki
Dług publiczny Polski rośnie. Już ponad 58 proc. PKB
Budżet i podatki
Indie obniżają podatki na setki produktów. Konsumpcja ma wystrzelić
Budżet i podatki
Sławomir Dudek, IFP: Projekt budżetu na 2026 r. ryzykowny. „Taniec na linie”
Budżet i podatki
Janusz Jankowiak: Finansom państwa i budżetowi szkodzi populizm fiskalny
Budżet i podatki
Więcej podatków, większy dług. Co naprawdę kryje budżet na 2026 r.?
Reklama
Reklama