Wiodącym wyzwaniem dla zdrowia publicznego w XXI wieku staje się ograniczenie problemu otyłości oraz promowanie aktywnego stylu życia. Rządy wielu państw opracowują i wdrażają strategie prewencyjne, które ukierunkowane są na ten cel.
Ten problem dotyczy także Polski. W ostatnim dziesięcioleciu w kraju znacząco wzrosło spożycie cukru. Przeciętny Polak je o prawie 11,8 kg więcej cukru przetworzonego rocznie niż dziesięć lat temu. Takie wnioski przynosi ostatni raport „Cukier, otyłość – konsekwencje", przygotowany przez analityków Narodowego Funduszu Zdrowia.
Według tego raportu nadmierne spożycie cukru jest przyczyną otyłości, która (według danych z 2016 r.) dotyczy już 23 proc. kobiet i 25 proc. mężczyzn. Z kolei nadwaga jest problemem 53 proc. kobiet i 68 proc. mężczyzn. Oznacza to, troje na pięcioro dorosłych Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest otyły.
Zachęcenie Polaków do zdrowego stylu życia i zbilansowanej diety nie jest prostym zadaniem, jednak podjął się go Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, który rozpoczął kampanię edukacyjną „Zdrowy jak Polak". Jednym z pierwszych partnerów akcji chce być firma Coca-Cola.
Debata o zdrowiu
Jakie systemowe rozwiązania proponują więc kluczowe instytucje sektora ochrony zdrowia, a także przedstawiciele producentów i dystrybutorów żywności. Jak rozkładać ciężar odpowiedzialności za zdrowie? Jak prowadzić działania edukacyjne dotyczące tak wrażliwych tematów jak otyłość?