Samochody znów mogą stanieć w marcu

Dużo taniej niż w grudniu sprzedawane są w tym roku nowe auta w salonach. I nie są to modele z poprzedniego rocznika, ale tegoroczne. Obniżki wynoszą od 3 do 17 procent

Publikacja: 16.02.2008 03:09

Samochody znów mogą stanieć w marcu

Foto: Rzeczpospolita

Koncerny samochodowe tłumaczą, że tegoroczne obniżki cen to chęć podzielenia się zyskami z mocniejszego złotego (zwiększa rentowność importerów).

Wpływ na niższe ceny to także efekt uruchomienia produkcji nowych modeli w krajach należących do Unii (Kia, Hyundai, Toyota), przez co producenci unikają 10-proc. cła obowiązującego na pojazdy np. z Azji czy Stanów Zjednoczonych. Producenci chcą też zachęcić do zakupów klientów indywidualnych, którzy nadal niechętnie kupują w salonach, wybierając używane modele sprowadzane z zagranicy.Koncerny muszą mocniej walczyć o klientów, bo sprzedaż nowych samochodów w Europie (25 krajów Unii, Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zmalała w styczniu o 0,3 proc., do 1,309 mln sztuk po wzroście rynku o 1,2 proc. w grudniu.

Wpływ na to miało zaostrzenie warunków kredytowych po ostatnim kryzysie finansowym na świecie. W liczbach bezwzględnych wiodącymi rynkami są: Rumunia, Polska, Węgry i Czechy. W Polsce nastąpił skok o 24,6 proc., a na Zachodzie tylko Niemcy z pięciu głównych rynków osiągnęły wzrost (o 10,5 proc.). Sprzedaż najbardziej zmalała w Hiszpanii – o 12,7 proc.W Polsce duże zniżki zaoferował Mercedes, ale na istotne zmniejszenie wydatków mogą liczyć tylko nabywcy drogich modeli. Najtańszy w ofercie A160 (73 tys. zł) staniał o 5 proc., a 10 proc. zniżki zaoferowano na terenowego ML 63 AMG (poprzednio 480 tys. zł).

Inną drogą poszła Toyota, która oprócz nieznacznych (2 – 3 tys. zł) obniżek cen bazowych modeli zdecydowała się wprowadzić bogato wyposażone specjalne wersje limitowane Premium, które będą dostępne jedynie w naszym kraju. W praktyce oznacza to jeszcze większą obniżkę cen. Podobnie postąpiło Volvo, zmniejszając opłaty za dodatkowe wyposażenie nawet o 10 proc.

Marek Konieczny z Polskiej Izby Motoryzacji sądzi, że przy obecnej postawie klientów, nasyceniu rynku autami używanymi i ich cenach trudno jednak liczyć na gwałtowną odbudowę popytu w popularnym segmencie tanich aut A i B.

Ze statystyk wynika, że zarówno kupując stare, jak i nowe auta, Polacy wybierali jednak coraz lepiej wyposażone modele, czyli chcą płacić więcej niż przed laty.

– Sądzę, że w tym roku kupionych będzie 310 tys. nowych aut, czyli o ok. 5 proc. więcej niż w 2007 roku. Zapewnią to osoby prywatne oraz firmy. Firmy może kupią nieco mniej niż w 2007 roku, ale z pewnością będą to drogie modele, co podniesie obroty w branży samochodowej i poprawi rentowność salonów samochodowych – dodał Konieczny.

W styczniu europejski lider Volkswagen zwiększył sprzedaż o 0,6 proc., do 246,7 tys., drugi w Europie PSA Peugeot Citroen zmniejszył o 3,2 proc., do 170,4 tys.

Trwa zacięta walka o klienta i my, naturalnie, jako jeden z liderów mamy trudniejsze zadanie, bo poluje na nasz kawałek tortu wielu innych producentów.

Widzimy spore ożywienie w porównaniu z początkiem zeszłego roku. Korekta cenników to tylko jeden z elementów naszej strategii. Wprowadzamy też specjalne modele Fabii hatchback, pojawia się właśnie w salonach nowa Fabia Combi. Zaproponowane przez Skodę obniżki cen są porównywalne ze skalą takich działań u innych dużych sprzedawców samochodów na rynku. Skorygowaliśmy ceny o tyle, o ile to było możliwe – na ile pozwala mocny złoty.

Koncerny samochodowe tłumaczą, że tegoroczne obniżki cen to chęć podzielenia się zyskami z mocniejszego złotego (zwiększa rentowność importerów).

Wpływ na niższe ceny to także efekt uruchomienia produkcji nowych modeli w krajach należących do Unii (Kia, Hyundai, Toyota), przez co producenci unikają 10-proc. cła obowiązującego na pojazdy np. z Azji czy Stanów Zjednoczonych. Producenci chcą też zachęcić do zakupów klientów indywidualnych, którzy nadal niechętnie kupują w salonach, wybierając używane modele sprowadzane z zagranicy.Koncerny muszą mocniej walczyć o klientów, bo sprzedaż nowych samochodów w Europie (25 krajów Unii, Islandia, Norwegia, Szwajcaria) zmalała w styczniu o 0,3 proc., do 1,309 mln sztuk po wzroście rynku o 1,2 proc. w grudniu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca