Konkurencja się zaostrza, marże sprzedawców spadają, podobnie jak ceny wielu produktów, zwłaszcza sprzętu komputerowego i RTV. Dlatego sieci handlowe nie szczędzą na reklamę, aby złowić klienta. W zeszłym roku najwięcej, bo prawie 100 mln zł (według wartości cennikowych), wydała sieć RTV Euro AGD. W 2006 r. jej nakłady na promocję wyniosły ponad 135 mln zł. Ta różnica nie świadczy jednak o osłabieniu akcji promocyjnej – po prostu dzięki kupowaniu tak wielu reklam Euro AGD, jak i inne sieci, jest w stanie wytargować coraz korzystniejsze rabaty.
Spada udział reklamy prasowej – w ubiegłym roku firmy wydały na nią ponad 120 mln zł, podczas gdy w 2006 r. było to 137 mln zł. Powód jest prosty – coraz więcej gazetek promocyjnych, które wcześniej stanowiły dodatek do gazet, jest teraz dystrybuowanych przez firmy zewnętrzne bezpośrednio do mieszkań.
Ale i tak osiem największych sieci w Polsce wydało w ubiegłym roku na promocję prawie 300 mln zł. Poziom faktyczny jest jeszcze wyższy, ponieważ te dane nie uwzględniają outdooru i gazetek promocyjnych dostarczanych bezpośrednio do domów klientów – tylko Media Markt średnio co dwa tygodnie dostarcza ich 9 mln. – W tym roku nasze wydatki reklamowe jeszcze wzrosną. Spodziewaliśmy się wzrostu całego rynku o 10 proc., jednak w związku z dużymi spadkami na giełdzie i sygnałami o spowolnieniu w gospodarce widzimy lekkie obniżenie obrotów. Sprzęt elektroniczny nie jest dobrem pierwszej potrzeby i stosunkowo najłatwiej zrezygnować z jego zakupu. Spodziewamy się, że trend szybko się odwróci – mówi Jacek Hudowicz, dyrektor zarządzający Media Markt. Ta sieć w ubiegłym roku wydała na reklamę prawie 70 mln zł.
Pod względem dynamiki wzrostu ubiegłorocznych wydatków reklamowych liderem jest Saturn. W ubiegłym roku w segmencie radiowym wydał 8 mln zł – prawie osiem razy więcej niż w 2006 r. – Mamy już dziewięć sklepów – w ubiegłym roku otworzyliśmy cztery, w tym roku planujemy pięć, więc wydatki na promocję będą szybko rosły. Już ruszyła nowa kampania telewizyjna – mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka sieci. Saturn w ubiegłym roku na promocję wydał ponad 33 mln zł i w każdym segmencie było to co najmniej kilkadziesiąt, a nawet kilkaset procent więcej niż w 2006 r. Wyraźnie spada znaczenie reklamy telewizyjnej – wydatki na ten cel zwiększyła tylko sieć Avans, którą w ubiegłym roku także na ekranach telewizorów promował wokalista Michał Wiśniewski i z tej okazji zmienił nawet tradycyjną czerwień swoich włosów na pomarańczowy – kolor Avansu.
Ten rok dla rynku będzie oznaczał dalszy wzrost.