Reklama

Azjatycki boom turystyczny szansą dla polskich firm

Tajlandia i Wietnam walczą o turystów zagranicznych. Dla polskich firm, od producentów porcelany, przez meble hotelowe, po eksporterów mięsa i kosmetyków, Azja Południowo-Wschodnia stała się rynkiem realnych szans w branży obsługi turystów.

Publikacja: 05.06.2025 21:07

Wietnam wygrywa z Tajlandią między innymi niższymi cenami

Wietnam wygrywa z Tajlandią między innymi niższymi cenami

Foto: Anna Jędrocha

Inwestycje w infrastrukturę, nowe atrakcje i kampanie promocyjne mają przyciągać tam nie tylko podróżnych z Europy, ale też przedsiębiorców z naszego kontynentu.

Tajlandia, od lat turystyczny lider Azji Południowo-Wschodniej, stoi obecnie przed poważnym wyzwaniem. Gwałtownie rośnie bowiem liczba zagranicznych turystów w Wietnamie. Wedle danych z marca 2024 r. Wietnam rok wcześniej odwiedziło 17,6 mln osób (dla porównania w 2019 r. było to 18 mln turystów). Natomiast w Tajlandii wciąż nie udało się powrócić do poziomu wizyt zza granicy z roku 2019. W 2024 r. Tajlandia przyjęła 35,6 mln turystów, natomiast przed pandemią było to prawie 40 mln. Do sukcesu Wietnamu przyczyniają się przede wszystkim niższe koszty podróży i życia, nowoczesna infrastruktura oraz silne wsparcie rządu dla zagranicznych touroperatorów (szczególnie z Rosji). Wietnam wyróżnia się też infrastrukturą lotniskową – porty lotnicze w dużych miastach są zaledwie 30–45 minut od głównych atrakcji turystycznych. Ponadto coraz większą rolę odgrywa dynamicznie rozwijająca się oferta rozrywkowa w miastach takich jak Ho Chi Minh, które zaczynają rywalizować z tak znanymi miejscami jak Khao San Road w Bangkoku.

Bez szybkiej reakcji i kompleksowej strategii Tajlandia może już w najbliższych latach ustąpić miejsca Wietnamowi jako główny cel podróży w regionie. Rywalizacja między dwoma graczami staje się coraz bardziej dynamiczna. Stwarza także szanse dla polskich inwestorów i eksporterów, tym większe, że nasza ekspozycja na rynek wietnamski jest znacznie większa niż w przypadku Tajlandii.

Gdzie już jest polski biznes?

Choć Azja Południowo-Wschodnia dopiero od niedawna zaczyna przyciągać uwagę polskich firm jako realny kierunek ekspansji, to Tajlandia i Wietnam już obecnie goszczą pierwsze polskie marki działające w sektorach powiązanych z turystyką i HoReCa (Hotel/Restaurant/Catering). Eksport produktów spożywczych, porcelany, wyposażenia gastronomii czy nawet technologii do zarządzania sieciami hotelowymi i restauracjami rozwija się coraz szybciej. Jednak jesteśmy w cieniu większych graczy z Niemiec, Francji czy Korei Południowej.

Już teraz w Wietnamie aktywnie działają m.in. Mlekovita, Animex Foods i Mlekpol, przy czym dla Mlekpolu Wietnam jest jednym  z głównych rynków eksportowych. Marka Wedel obecna jest w segmencie premium, a Bakoma i Zott Polska testują produkty mleczne w większych ośrodkach miejskich, jak Ho Chi Minh czy Hanoi. Jednocześnie Comarch działa w regionie, współpracując przykładowo z Lotusmiles, wietnamskimi liniami lotniczymi. Ponadto Lubiana eksportuje porcelanę stołową. Co ciekawe, w zakresie zastawy stołowej wśród Wietnamczyków rośnie również zainteresowanie wyrobami z Bolesławca, nie tylko w sektorze hotelarskim, ale także wśród kolekcjonerów zainteresowanych kulturą.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Wietnam jako kierunek eksportu? Oto bariery i perspektywy

W Tajlandii lista polskich firm wygląda podobnie. Mlekovita i Hortex eksportują nabiał i soki, zaś WSP Społem Kielce obecne jest w Bangkoku i Pattayi z klasykami polskiego stołu: majonezem i ketchupem. Równolegle rozwija się sektor systemów IT do zarządzania hotelami i restauracjami, które oferuje Comarch.

Te przykłady obecności polskich firm znajdują potwierdzenie w danych statystycznych. Struktura eksportu Polski do Tajlandii jest silnie przemysłowa – dominuje miedź (69,5 mln USD), maszyny (54 mln USD), guma (45,7 mln USD) czy elektronika (40,7 mln USD). Jeśli jednak spojrzymy głębiej, widać konkretne sektory, które łączą się bezpośrednio z potrzebami dynamicznie rozwijającej się tajskiej branży turystycznej, szczególnie tej nastawionej na klientów międzynarodowych. Inaczej ma się sytuacja z Wietnamem, gdzie widać siłę sektora produktów spożywczych i artykułów codziennego użytku, które odpowiadają na potrzeby rozwijającego się rynku konsumenckiego i turystycznego.

W kategoriach związanych z turystyką i konsumpcją w 2024 r. polskie firmy wyeksportowały do Wietnamu m.in.:

•         mięso i podroby jadalne – 83,2 mln USD

•         produkty pochodzenia zwierzęcego (np. żelatyna, tłuszcze, mleko) – 43,5 mln USD

Reklama
Reklama

•         ryby, skorupiaki, mięczaki – 33,2 mln USD

•         produkty mleczne, jaja, miód – 22,5 mln USD

•         preparaty spożywcze różne (np. koncentraty, dodatki spożywcze) – 10,7 mln USD

•         kosmetyki, perfumy, artykuły toaletowe – 9,6 mln USD

•         mydła, środki czystości, świece, woski – 6,4 mln USD

•         meble, oświetlenie, prefabrykowane konstrukcje – ok. 940 tys. USD

Reklama
Reklama

 

Zaś do Tajlandii polskie przedsiębiorstwa wyeksportowały m.in.:

•         preparaty spożywcze różne (np. enzymy, dodatki, koncentraty) – 21,2 mln USD

•         produkty mleczne, jaja i miód za 12,1 mln USD

•         produkty farmaceutyczne – 11,1 mln USDceramikę (w tym użytkową) – 5,5 mln USD

Reklama
Reklama

•         sprzęt medyczny i aparatura optyczna – 7,9 mln USD

•         kosmetyki, perfumy, artykuły toaletowe – 1,4 mln USD

•         szkło stołowe i naczynia szklane – 720 tys. USD

•         meble, oświetlenie, prefabrykowane konstrukcje – ok. 717 tys. USD

•         ryby i owoce morza przetworzone – ok. 200 tys. USD.

Reklama
Reklama

 

Gdzie są nowe szanse dla polskich firm?

Eksport w wielu z tych grup dynamicznie rośnie, co otwiera przed polskimi firmami nowe możliwości rozwoju na rynkach Azji Południowo-Wschodniej. Potencjał Polski nie tkwi wyłącznie we współpracy z biurami turystycznymi, choć Wietnam oferuje znaczące wsparcie dla zagranicznych touroperatorów, ale także w eksporcie naszych wysokiej jakości produktów.

Jak widać z powyższych statystyk i przykładów, Polska może z powodzeniem rozwijać ofertę dla branży HoReCa, dostarczając nie tylko produkty spożywcze, ale także kosmetyki, perfumy oraz artykuły toaletowe, które w popularnych ośrodkach turystycznych znajdują coraz większe zainteresowanie klientów międzynarodowych. Również wyroby przemysłowe, takie jak ceramika, szkło, meble czy specjalistyczne aparatury medyczne, znajdują zastosowanie w hotelach i ośrodkach wellness, które inwestują w wysokiej klasy wyposażenie. Polski eksport maszyn i urządzeń elektronicznych do Tajlandii świadczy o rozwoju współpracy technologicznej, co może być istotne także dla infrastruktury turystycznej i transportowej w regionie.

Czytaj więcej

Rynek południowokoreański: jakie są szanse i wyzwania dla polskich firm?

Przykłady firm, które już teraz z powodzeniem funkcjonują na rynku azjatyckim, potwierdzają tę tendencję. Lubiana oraz Ćmielów zaopatrują luksusowe restauracje w porcelanę na rynki bliskowschodnie i koreański. Produkty Ziaja już teraz są dostępne na rynku wietnamskim i tajlandzkim, w dynamicznym segmencie wellness. Natomiast Barlinek, oferujący drewniane podłogi dla hoteli, SPA i przestrzeni komercyjnych, znane z naturalnego designu i ekologicznych rozwiązań produkcyjnych, ma potencjał, aby wzmocnić swą pozycję na rynku wietnamskim. 

Reklama
Reklama

Warto również zwrócić uwagę na sektor turystyki medycznej, który w Tajlandii i Wietnamie rozwija się bardzo szybko, również wśród klientów europejskich. Eksport polskich produktów farmaceutycznych oraz aparatury medycznej – o wartości odpowiednio 19,01 mln i 34,7 mln dolarów – wpisuje się w ten trend, oferując kolejne możliwości rozwoju współpracy gospodarczej. Turyści to oczywiście tylko część rynku. W dużej mierze import aparatury medycznej związany jest z zaspokajaniem potrzeb bogacących się społeczeństw, zwłaszcza wietnamskiego.

Co zrobić, aby wejść na rynek?

Najprościej wejść na rynek turystyczny Wietnamu i Tajlandii poprzez nawiązanie współpracy z lokalnymi partnerami – dystrybutorami lub agentami, którzy znają lokalną specyfikę i mogą pomóc w kwestiach formalnych, rejestracji produktów oraz znajdowaniu klientów. 

Kluczowym kanałem wejścia są targi branżowe, takie jak Food & Hospitality Vietnam, THAIFEX czy ITB Asia i ITB Berlin, gdzie przykładowo Tajlandia szuka okazji do rozwoju sektora turystycznego. 

Czytaj więcej

Wietnam – jak robić tam biznes? Polski producent leków podbija wietnamski rynek

Ważnym elementem wsparcia dla firm są programy instytucji państwowych, takich jak Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Ponadto, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe jak KUKE czy BGK oferują ubezpieczenia, gwarancje oraz wsparcie finansowe niezbędne do bezpiecznej ekspansji na nowe rynki. Firmy mogą też korzystać z dwustronnych spotkań takich jak Polsko-Wietnamskie Forum Biznesowe czy Poland-Thailand Business Forum.

Nowe okno możliwości

Rywalizacja Tajlandii i Wietnamu o pozycję lidera turystyki w Azji Południowo-Wschodniej tworzy unikalne okno inwestycyjne dla zagranicznych dostawców, również z Polski. To moment, w którym infrastruktura hotelowa, gastronomiczna i wellness intensywnie się rozwija, a rynki są jeszcze chłonne na nowe marki i rozwiązania. Pamiętajmy przy tym, że w obu państwach większość turystów zagranicznych przybywa z innych państw Azji, co powoduje, że Tajlandia i Wietnam może stać się “oknem wystawowym” dla polskich marek. Polska ma know-how, jakość i konkurencyjną ofertę. Brakuje tylko jedynie skoordynowanego impulsu oraz odwagi w budowaniu obecności na tych wymagających, ale perspektywicznych rynkach.

Eksport
Oman to kolejny kraj Bliskiego Wschodu, którym zaczyna interesować się polski biznes
Eksport
BGK od ponad dziesięciu lat wspiera polskich eksporterów
Eksport
Bogate kraje Zatoki Arabskiej mocno stawiają na AI, Emiraty w szczególności
Eksport
Egipt stawia na sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Eksport
Dziś i jutro polsko-brytyjskiej współpracy gospodarczej według BPCC
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama