Rząd: zamiast autostrad możliwe ekspresówki

Rząd rozważa możliwość powstawania dróg ekspresowych na odcinkach, gdzie konsorcja prywatne miały budować autostrady

Publikacja: 07.05.2008 03:16

Wszystko po to, by zdążyć na Euro 2012. – Zastanawiamy się – a sprawa wydaje się bardzo obiecująca – by w sytuacjach, kiedy nie dojdziemy do dobrego porozumienia cenowego (z koncesjonariuszami – przyp. red.), na niektórych odcinkach budować drogi ekspresowe. One nie są objęte koncesją – powiedział Donald Tusk.

Szef rządu wyjaśnił, że umowy na budowę autostrad A1 i A2 są tak skonstruowane, że nakładają „dość dużo obowiązków” na państwo, a „stosunkowo mało” na koncesjonariuszy. W negocjacjach cenowych strona publiczna jest więc w trudnej sytuacji.

66,5 kilometrów autostrad ma powstać w tym roku zgodnie z ostatnimi prognozami

Nowy rządowy pomysł dotyczy fragmentu autostrady A1 z Grudziądza do Torunia i A2 od Nowego Tomyśla do Świecka. Inwestycją i zarządzaniem A2 ma się zająć spółka Autostrada Wielkopolska, a drogą przecinającą kraj z północy na południe – Gdańsk Transport Company.

Negocjacje na temat finansowania projektów, które zgodnie z przyjętymi harmonogramami mają się zakończyć do czerwca, idą jak po grudzie. Strona rządowa proponuje, by wielkość przychodów AW była uzależniona od ruchu na autostradzie, a rząd gwarantowałby wpływy na minimalnym określonym poziomie. Tymczasem dla AW korzystniejszy byłby system ryczałtowy, niezwiązany z natężeniem ruchu. Dla rządu oznaczałoby to jednak konieczność wypłacania AW nawet kilkuset milionów złotych rocznie.

Zdaniem ekspertów nowy rządowy pomysł może być trudny do zrealizowania. Inwestycje zostały bowiem ustalone z Brukselą. Budowanie dróg ekspresowych zamiast autostrad wymagałoby również zmiany rządowego programu inwestycji transportowych.

Wszystko po to, by zdążyć na Euro 2012. – Zastanawiamy się – a sprawa wydaje się bardzo obiecująca – by w sytuacjach, kiedy nie dojdziemy do dobrego porozumienia cenowego (z koncesjonariuszami – przyp. red.), na niektórych odcinkach budować drogi ekspresowe. One nie są objęte koncesją – powiedział Donald Tusk.

Szef rządu wyjaśnił, że umowy na budowę autostrad A1 i A2 są tak skonstruowane, że nakładają „dość dużo obowiązków” na państwo, a „stosunkowo mało” na koncesjonariuszy. W negocjacjach cenowych strona publiczna jest więc w trudnej sytuacji.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku