Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

Konstruktorzy z Avio Polska będą produkować ważne elementy silników najnowszych boeingów

Publikacja: 14.07.2008 03:10

Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

Foto: Fotorzepa, Paweł Lenk pl Paweł Lenk

Włoski koncern Avio, partner silnikowego giganta General Electric, ma już za sobą udane testy prototypów i szykuje się do produkcji seryjnej elementów turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnX-2B, który w przyszłości uniesie boeinga 747-8, następcę słynnego jumbo jeta. Zaprojektowano je i wykonano w Bielsku-Białej.

– Włosi zaryzykowali, stawiając na Bielsko, ale się udało, odnieśliśmy sukces – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Avio Polska.

Teraz Avio zabiega, by lotnicze moduły dla GE były seryjnie produkowane wyłącznie w Polsce. Jeszcze w bieżącym roku Avio, włoski potentat w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i rakietowych (1,5 mld euro przychodów rocznie), zainwestuje prawie 100 mln zł w budowę nowej linii technologicznej w swej bielskiej fabryce. Planuje też zatrudnienie 70 inżynierów, mechaników i technologów (dziś pracuje tam 360 osób). Rozwinięty zostanie także ośrodek badawczo-rozwojowy. Prezes Krystowski nie ukrywa, że liczy na unijne wsparcie inwestycji z programu operacyjnego “Innowacyjna gospodarka”.

100 mln zł niemal tyle włoski koncern Avio zainwestuje w nową linię produkcyjną w swoich zakładach w Bielsku-Białej

Jeśli seryjna produkcja silnikowych modułów ruszyłaby już w 2009 r., wieloletnie zamówienia przyniosłyby firmie 50 mln zł przychodów rocznie. Zaprocentuje też doświadczenie: można oczekiwać trudnego dziś do wycenienia udziału w kolejnych przedsięwzięciach technologicznych z najwyższej światowej półki.

W Bielsku-Białej Avio już w 2001 r. uruchomiło fabrykę elementów turbin, a potem zatrudniające 70 konstruktorów centrum badawczo-rozwojowe. Zainwestowało tu niemal 100 mln zł. Zamówienia na precyzyjnie szlifowane elementy turbin przyniosły Avio Polska w 2007 r. 120 mln przychodów.

Avio, należące w 85 proc. do brytyjskiego funduszu inwestycyjnego CINWEN i włoskiej grupy obronnej Finmeccanica, to największy na świecie producent przekładni lotniczych, poddostawca silników i napędów turbinowych (np. do okrętów) i silników do rakiet Ariane 5. Na początku 2008 r. powstała polsko-włoska grupa silnikowa (z Avio i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 4), która chciałaby przejąć remonty napędów polskich F-16 i eksploatowanych w wojsku hiszpańskich transportowców Casa.

Włoski koncern Avio, partner silnikowego giganta General Electric, ma już za sobą udane testy prototypów i szykuje się do produkcji seryjnej elementów turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnX-2B, który w przyszłości uniesie boeinga 747-8, następcę słynnego jumbo jeta. Zaprojektowano je i wykonano w Bielsku-Białej.

– Włosi zaryzykowali, stawiając na Bielsko, ale się udało, odnieśliśmy sukces – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Avio Polska.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?