Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

Konstruktorzy z Avio Polska będą produkować ważne elementy silników najnowszych boeingów

Publikacja: 14.07.2008 03:10

Boeing wybrał projekt bielskich inżynierów

Foto: Fotorzepa, Paweł Lenk pl Paweł Lenk

Włoski koncern Avio, partner silnikowego giganta General Electric, ma już za sobą udane testy prototypów i szykuje się do produkcji seryjnej elementów turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnX-2B, który w przyszłości uniesie boeinga 747-8, następcę słynnego jumbo jeta. Zaprojektowano je i wykonano w Bielsku-Białej.

– Włosi zaryzykowali, stawiając na Bielsko, ale się udało, odnieśliśmy sukces – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Avio Polska.

Teraz Avio zabiega, by lotnicze moduły dla GE były seryjnie produkowane wyłącznie w Polsce. Jeszcze w bieżącym roku Avio, włoski potentat w produkcji przekładni lotniczych, napędów turbinowych i rakietowych (1,5 mld euro przychodów rocznie), zainwestuje prawie 100 mln zł w budowę nowej linii technologicznej w swej bielskiej fabryce. Planuje też zatrudnienie 70 inżynierów, mechaników i technologów (dziś pracuje tam 360 osób). Rozwinięty zostanie także ośrodek badawczo-rozwojowy. Prezes Krystowski nie ukrywa, że liczy na unijne wsparcie inwestycji z programu operacyjnego “Innowacyjna gospodarka”.

100 mln zł niemal tyle włoski koncern Avio zainwestuje w nową linię produkcyjną w swoich zakładach w Bielsku-Białej

Jeśli seryjna produkcja silnikowych modułów ruszyłaby już w 2009 r., wieloletnie zamówienia przyniosłyby firmie 50 mln zł przychodów rocznie. Zaprocentuje też doświadczenie: można oczekiwać trudnego dziś do wycenienia udziału w kolejnych przedsięwzięciach technologicznych z najwyższej światowej półki.

W Bielsku-Białej Avio już w 2001 r. uruchomiło fabrykę elementów turbin, a potem zatrudniające 70 konstruktorów centrum badawczo-rozwojowe. Zainwestowało tu niemal 100 mln zł. Zamówienia na precyzyjnie szlifowane elementy turbin przyniosły Avio Polska w 2007 r. 120 mln przychodów.

Avio, należące w 85 proc. do brytyjskiego funduszu inwestycyjnego CINWEN i włoskiej grupy obronnej Finmeccanica, to największy na świecie producent przekładni lotniczych, poddostawca silników i napędów turbinowych (np. do okrętów) i silników do rakiet Ariane 5. Na początku 2008 r. powstała polsko-włoska grupa silnikowa (z Avio i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 4), która chciałaby przejąć remonty napędów polskich F-16 i eksploatowanych w wojsku hiszpańskich transportowców Casa.

Włoski koncern Avio, partner silnikowego giganta General Electric, ma już za sobą udane testy prototypów i szykuje się do produkcji seryjnej elementów turbiny niskiego ciśnienia silnika GEnX-2B, który w przyszłości uniesie boeinga 747-8, następcę słynnego jumbo jeta. Zaprojektowano je i wykonano w Bielsku-Białej.

– Włosi zaryzykowali, stawiając na Bielsko, ale się udało, odnieśliśmy sukces – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Avio Polska.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska