Deutsche Bahn przejmuje polskie PCC Rail

Niemiecka kolej wjeżdża na Polskie tory. DB Schenker kupił największą polską prywatną spółkę kolejową

Aktualizacja: 31.01.2009 06:34 Publikacja: 31.01.2009 03:05

Deutsche Bahn przejmuje polskie PCC Rail

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Strony nie chcą zdradzić szczegółów umowy, zasłaniając się tajemnicą handlową. Analitycy ostrożnie szacują wartość przejętych przez Niemców udziałów na ok. 1 mld zł. Załoga PCC Rail to 5,8 tys. osób, obrót spółki w 2008 r. wyniósł 350 mln euro.

Transakcja może zostać sfinalizowana w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. – Czekamy na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucji unijnych – powiedział Norbert Bensel, prezes DB Schenker. Jak zapewnia Waldemar Preussner, dotychczasowy właściciel PCC, wszystkie środki ze sprzedaży zostaną zainwestowane w inne spółki z grupy PCC, m.in. w PCC Intermodal, która pozostała w rękach Preussnera, a która przymierza się do budowy nowych terminali przeładunkowych.

Dotychczas Deutsche Bahn swoje interesy w Polsce prowadził w branży przewozów drogowych. Jego spółka córka DB Schenker Polska zatrudnia 1,6 tys. osób. Dla całego koncernu pracuje 90 tys. ludzi. Jego przychody w 2007 roku wyniosły 17,9 mld euro. – Za ten rok wynik będzie jeszcze lepszy – zapowiedział Norbert Bensel, nie chciał jednak zdradzić szczegółów.

Marka PCC z czasem zniknie z rynku, przewozy będą wykonywane pod szyldem DB Schenker. – Nie nastąpi to jednak od razu, najpierw musimy zespolić oba organizmy – zapowiedział Bensel. Dodał, że w przyszłości to na strukturach PCC oprze się działalność niemieckiego koncernu w Europie Wschodniej.

Zakup PCC przez DB to druga w historii polskiego rynku kolejowego tak znacząca transakcja. Ponad rok temu angielski fundusz Bridgepoint kupił 75 proc. akcji CTL Logistics, głównego konkurenta PCC, za 1,5 mld zł. Wówczas PCC był spółką nieco mniejszą. Teraz – po przejęciu m.in. spółek z Zabrza i Rybnika – szacuje się, że udziały w rynku przewozów towarowych obu spółek różnią się tylko ułamkami procentów. – Nie wiemy dokładnie, co działo się u naszej konkurencji, ale ze wstępnych szacunków wynika, że nasz udział w rynku w 2008 r. wynosi ok. 6 proc. – mówi Mieczysław Olender, prezes PCC Rail.

– Wiedzieliśmy, że prędzej czy później Deutsche Bahn wejdzie do Polski. Mieliśmy tu jednego państwowego konkurenta, teraz będziemy mieć dwóch – mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. – Może to nawet lepiej – dodaje. Liczy na to, że wielu klientów będzie wolało współpracować z prywatnym i bardziej elastycznym przewoźnikiem.

– Ta transakcja to jasny sygnał, że zmienia się sytuacja na polskim rynku kolei towarowych i perspektywy rozwoju tego rynku – podsumowuje Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

Strony nie chcą zdradzić szczegółów umowy, zasłaniając się tajemnicą handlową. Analitycy ostrożnie szacują wartość przejętych przez Niemców udziałów na ok. 1 mld zł. Załoga PCC Rail to 5,8 tys. osób, obrót spółki w 2008 r. wyniósł 350 mln euro.

Transakcja może zostać sfinalizowana w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. – Czekamy na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucji unijnych – powiedział Norbert Bensel, prezes DB Schenker. Jak zapewnia Waldemar Preussner, dotychczasowy właściciel PCC, wszystkie środki ze sprzedaży zostaną zainwestowane w inne spółki z grupy PCC, m.in. w PCC Intermodal, która pozostała w rękach Preussnera, a która przymierza się do budowy nowych terminali przeładunkowych.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne