Nie było zysku, nie będzie dywidendy

Potentaci – Orlen i Lotos – mają za sobą wyjątkowo trudny rok, a w planach kosztowne inwestycje

Publikacja: 22.06.2009 03:09

Decyzje dotyczące dywidendy podejmą akcjonariusze firm na WZA zaplanowanych na 30 czerwca. Ale wydaje się, że to tylko formalność. Strata w 2008 r. to argument za niewypłacaniem dywidendy, którego nie sposób obalić. Dlatego zarządy obu giełdowych firm nie powinny mieć problemów z przekonaniem głównego akcjonariusza, czyli Skarbu Państwa, do rezygnacji z dywidendy.

[wyimek]5 mld zł wynosi wartość całego programu inwestycyjnego realizowanego przez grupę Lotos[/wyimek]

Zwłaszcza że ani Orlen, ani Lotos nie zakończył z zyskiem I kw. Dopiero II półrocze może być znacząco lepsze dla obu firm.

– Wynik za 2008 r. musi być brany pod uwagę przez akcjonariuszy. Wszyscy zdają sobie sprawę z sytuacji, w jakiej jest Orlen – mówi „Rz” prezes PKN Jacek Krawiec. – Rada nadzorcza zgodziła się z naszą rekomendacją, by nie wypłacać dywidendy, a ponieważ zasiadają w niej przedstawiciele skarbu, więc nie ma powodu, by sądzić, że na walnym zapadnie inna decyzja.

Orlen musiał renegocjować umowy kredytowe z bankami, gdy się okazało, że ma 1,5 mld zł straty na koniec 2008 r. Poza tym koncern w tym roku nie może przekroczyć planowanych wydatków na inwestycje, które wyniosą ok. 1,7 mld zł.

W Lotosie, który miał 454 mln zł straty w 2008 r., trwa rozbudowa głównej rafinerii w Gdańsku. Firma korzysta z kredytów, których spłatę zacznie na dobre po zakończeniu prac w 2011 r., ale stara się kumulować zyski. Z tego powodu nie wypłaciła dywidendy za 2007 r., a cały zysk, czyli ok. 750 mln zł, pozostał w firmie.

Decyzje dotyczące dywidendy podejmą akcjonariusze firm na WZA zaplanowanych na 30 czerwca. Ale wydaje się, że to tylko formalność. Strata w 2008 r. to argument za niewypłacaniem dywidendy, którego nie sposób obalić. Dlatego zarządy obu giełdowych firm nie powinny mieć problemów z przekonaniem głównego akcjonariusza, czyli Skarbu Państwa, do rezygnacji z dywidendy.

[wyimek]5 mld zł wynosi wartość całego programu inwestycyjnego realizowanego przez grupę Lotos[/wyimek]

Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Biznes
Sprzedajemy nie tylko gaz
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku