Dopłaty ratują motoryzację

Pomoc państwa mocno zwiększyła sprzedaż. Najwyższe premie za złomowanie wypłacane są w Niemczech

Aktualizacja: 08.08.2009 06:29 Publikacja: 08.08.2009 05:30

Załadowywanie sportowych coupe Porsche Panamera do samolotu na lotnisku w Lipsku (Niemcy)

Załadowywanie sportowych coupe Porsche Panamera do samolotu na lotnisku w Lipsku (Niemcy)

Foto: AFP

Dzięki dopłatom, od stycznia do końca lipca zarejestrowano w Niemczech rekordową liczbę 2,4 mln nowych samochodów. To o 26,6 proc. więcej niż przed rokiem. Cały 2009 rok ma się zamknąć liczbą 4 mln sprzedanych nowych aut, wobec 3 mln rok temu. Przynajmniej połowa to będą auta z dopłatą.

Sęk w tym, że programy złomowania zbiegły się z niskimi notowaniami metali na giełdach światowych. Dlatego właściciele złomowisk się skarżą, że nie mają komu sprzedać odzyskiwanych materiałów.

Dopłaty w Niemczech należą do najwyższych – wynoszą 2,5 tys. euro. Samochody złomowane w tym kraju w ramach programu premii wrakowych muszą mieć nie mniej niż dziewięć lat. Francuzi mogą liczyć na premie w wysokości 1 tys. euro, ale muszą oddać samochody co najmniej o rok starsze. Podobnie Portugalczycy. W Holandii dopłata wynosi 750 euro, ale przyznawana jest w przypadku złomowania co najmniej 13-letnich z silnikami benzynowymi oraz dziewięcioletnich z silnikami Diesla.

Są też wymogi dotyczące nowych aut kupowanych w ramach programów wsparcia motoryzacji. Austria dopłaca 1,5 tys. euro za samochody liczące powyżej 13 lat, ale kupowane nowe auto musi spełniać normę Euro 4. Z kolei w Luksemburgu za 1,5 tys. euro premii nowe samochody mają wyznaczony próg emisji dwutlenku węgla.

W poszczególnych krajach różnią się także łączne kwoty przeznaczone na dopłaty. W Niemczech początkowo było to 1,5 mld euro. Później zwiększono wartość programu do 5 mld euro. Na innych rynkach wartość dopłat jest już mniejsza: we Francji 220 mln euro, w Austrii 45 mln euro, w Wielkiej Brytanii 300 mln funtów.

W tym roku dopłaty mają się zakończyć. Niewykluczone jednak, że rządy niektórych państw zdecydują się je przedłużyć. Tym bardziej że wsparcie odniosło skutek. A wymiana aut starych na nowe, spełniające coraz ostrzejsze wymogi ekologiczne, pomoże Niemcom zbliżyć się do wymaganych przez UE norm emisji CO2. Ten problem razem z wrakami sprzedali za granicę.

– Przy wprowadzaniu dopłat trzeba pamiętać, że istnieją całe grupy przestępcze, które potrafią na najlepszych nawet programach zarobić. Ratunek dla motoryzacji nie może być okazją zarobku dla przestępców – ostrzega w rozmowie z „Rz” Wilfried Albishausen,wiceszef organizacji niemieckich policjantów.

[ramka]4,2 mld euro niemiecki rząd wydał do tej pory na premie za złomowanie starych samochodów [/ramka]

[ramka][srodtytul]Jak to zrobili Amerykanie[/srodtytul]

Senat USA zatwierdził i przesłał do Białego Domu decyzję o dodaniu 2 mld dolarów do programu premii za złomowanie „cash for clunkers”. Wcześniej zatwierdziła ją Izba Reprezentantów. Program z początkową sumą miliarda dolarów stał się tak popularny, że w ciągu tygodnia sprzedano 220 tys. nowych pojazdów, a pieniądze na premie wynoszące do 4500 dolarów wyczerpały się. Nową decyzję ma podpisać prezydent Barack Obama, zwolennik rozszerzenia programu.

Amerykanie skopiowali go z rozwiązań Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii i W. Brytanii. Premie miały podwójny cel: pomóc General Motors i Chryslerowi i zachęcić do kupowania bardziej ekologicznych pojazdów.

[i] afp, reuters, p.r.[/i] [/ramka]

Dzięki dopłatom, od stycznia do końca lipca zarejestrowano w Niemczech rekordową liczbę 2,4 mln nowych samochodów. To o 26,6 proc. więcej niż przed rokiem. Cały 2009 rok ma się zamknąć liczbą 4 mln sprzedanych nowych aut, wobec 3 mln rok temu. Przynajmniej połowa to będą auta z dopłatą.

Sęk w tym, że programy złomowania zbiegły się z niskimi notowaniami metali na giełdach światowych. Dlatego właściciele złomowisk się skarżą, że nie mają komu sprzedać odzyskiwanych materiałów.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?