Electro World sprzedany za 1 euro

Polskie firmy wykorzystują kryzys do zakupów. Mix Electronics tylko za euro przejmie osiem sklepów Electro World. Spadki sprzedaży elektroniki mogą zmieść z rynku kolejne sieci

Publikacja: 03.09.2009 05:13

Electro World

Electro World

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Zgodnie z komunikatem brytyjskiej grupy DSG, jednego z największych sprzedawców elektroniki w Europie, nabywcą sklepów Electro World w Polsce jest DM IDM SA, działający w porozumieniu z Mix Electronics, który ma ponad 200 sklepów, ale w mniejszym formacie.

– Kupujemy spółkę także z prawami do marki Electro World. Nie tylko nie zniknie ona z rynku, ale kilka naszych sklepów prawdopodobnie włączymy do tej sieci. W dużych miastach jest lepiej rozpoznawalna od Mix Electronics, dlatego traktujemy ją jako możliwość dalszej ekspansji na tych rynkach – mówi Henryk Sala, prezes Mix Electronics.

– To trochę dziwna strategia, ale na pewno ciekawa i odważna. Sam jestem ciekaw, jak ten pomysł się sprawdzi – mówi ”Rz” Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Holding, największego sprzedawcy elektroniki w Polsce. Inni konkurenci nieoficjalnie mówią, że marka jest bankrutem i nie ma sensu jej reanimować, lepszy efekt dałoby stworzenie innego brandu albo włączenie sklepów do sieci Mix.

Według nieoficjalnych informacji ”Rz” DSG dodatkowo dopłacił, aby pozbyć się placówek w naszym kraju. Ile – na to pytanie prezes Sala nie chciał odpowiedzieć. Ubiegłoroczne przychody Mix Electronics, według Listy 500 wzrosły o 29,7 proc., do niemal 1,1 mld zł (firma nie podaje zysku netto).

[wyimek]8,1 tys. sklepów na koniec 2008 r. sprzedawało sprzęt elektroniczny. Ich liczba będzie spadać[/wyimek]

Electro World wszedł do Polski pod koniec 2005 r., zapowiadając rekordowo niskie ceny i pokonanie konkurencji, głównie chodziło o Media Markt. Przez pierwszy rok miał 1,5 mln klientów, jednak zawsze przynosił straty. Węgierski oddział w maju został sprzedany także za 1 euro, a sieć działająca jeszcze w Czechach w roku finansowym zakończonym 2 maja straciła 9,9 mln funtów przy 160,4 mln przychodów.

Sklepy w Polsce i Czechach chciał też kupić słowacki Nay Electrodom. Według nieoficjalnych informacji wycofał się po przeanalizowaniu dokumentów, spółka balansowała bowiem na krawędzi bankructwa. – Gdyby nie znalazł się chętny do zakupu, do końca roku ogłosiłaby upadłość – twierdzi nasz informator. Analitycy kilka miesięcy temu szacowali wartość nieruchomości spółki na 30 – 40 mln euro, kryzys i wzrost liczby pustostanów zmniejszył tę kwotę.

To kolejna sieć z elektroniką, która nie wytrzymała konkurencji. Po roku działalności w Polsce znika też niemiecki ElectronicPartner, wcześniej zbankrutowała też sieć Mars.

[ramka][b]Konkurencja sklepów internetowych[/b]

Polski rynek sprzedaży sprzętu elektronicznego nadal jest bardzo rozdrobniony, ok. 40 proc. wciąż kontrolują niezależne sklepy lub niewielkie sieci. W tym roku po latach nieprzerwanego wzrostu sprzedaży, średnio po ok. 10 proc. w skali roku, tylko do końca maja wartość rynku spadła o 8,4 proc. W ujęciu wartościowym zwiększa się w zasadzie tylko sprzedaż telewizorów LCD i plazmowych oraz sprzętu AGD, jednak w ostatnim przypadku wzrost wynika z podniesienia cen. Już w ujęciu ilościowym w pierwszym półroczu zakupy lodówek czy pralek spadły o 4 proc. Dodatkowo coraz większą konkurencją są sklepy internetowe, z reguły oferujące niższe ceny niż tradycyjne placówki, dlatego sieci i sklepów będzie dalej ubywało. [/ramka]

Zgodnie z komunikatem brytyjskiej grupy DSG, jednego z największych sprzedawców elektroniki w Europie, nabywcą sklepów Electro World w Polsce jest DM IDM SA, działający w porozumieniu z Mix Electronics, który ma ponad 200 sklepów, ale w mniejszym formacie.

– Kupujemy spółkę także z prawami do marki Electro World. Nie tylko nie zniknie ona z rynku, ale kilka naszych sklepów prawdopodobnie włączymy do tej sieci. W dużych miastach jest lepiej rozpoznawalna od Mix Electronics, dlatego traktujemy ją jako możliwość dalszej ekspansji na tych rynkach – mówi Henryk Sala, prezes Mix Electronics.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca