Wedel planuje spore inwestycje

Rynek słodyczy wzrośnie w przyszłym roku o 6 – 8 proc. – szacują eksperci

Publikacja: 29.12.2010 03:23

Wedel planuje spore inwestycje

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Konsumenci znacznie chętniej wydają teraz swoje pieniądze, co widać po dynamice sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach – mówi Tomasz Manowiec, analityk BM BGŻ. W związku z rosnącym popytem najwięksi gracze na rynku słodyczy planują spore inwestycje. Wśród nich znajduje się Wedel, który w tym roku zmienił właściciela i wszedł do portfela japońskiej Lotte Group. Tak jak się spodziewano, ten zakup miał być przyczółkiem do dalszej ekspansji na inne rynki Europy.

– Na pewno będą inwestycje. Rozmawiamy z agencjami rządowymi kilku krajów o warunkach ewentualnych inwestycji. Szukamy działek pod budowę zakładów – ujawnia Paweł Szcześniak, dyrektor zarządzający firmy Wedel. Dodaje, że w grę wchodzą przede wszystkim kraje Europy Środkowo-Wschodniej. – Rozważamy zarówno inwestycje typu greenfield, jak i przejęcia – mówi. Dementuje pogłoski, jakoby na sprzedaż miał trafić warszawski zakład Wedla. – Na pewno nie ma takich planów. Chciałbym rozwiać jakiekolwiek wątpliwości na ten temat – podkreśla.

[wyimek]4,6 kg czekolady zjada średnio rocznie Polak. Na zachodzie Europy spożycie jest dwukrotnie wyższe [/wyimek]

Firma nie ujawnia szczegółów swoich wyników. Wiadomo jednak, że jej ubiegłoroczne obroty były na poziomie 700 – 800 mln zł. W tym roku mają być o kilka proc. wyższe. – Mimo kosztów związanych ze zmianami właścicielskimi wypracujemy również zysk wyższy, niż zakładaliśmy – podkreśla Szcześniak.

W przyszłym roku Wedel będzie obchodził 160-lecie swojej działalności. Z tej okazji firma zamierza wprowadzić na rynek nowe produkty. Na razie nie wiadomo, czy do oferty Wedla trafią też wyroby Lotte, np. gumy do żucia, w produkcji których japońska firma się specjalizuje. – Trwają analizy. Na razie nie możemy zdradzić szczegółów naszych planów – mówi Szcześniak.

Wedel ma też 15 pijalni czekolady. Zapowiada rozwój sieci. W 2011 roku ma powstać kilka nowych punktów. Firma nie boi się zaostrzającej się konkurencji na tym rynku. – Wierzymy, że nasza marka przyzwyczaiła już do siebie konsumentów i że pozycja wedlowskich pijalni jest niezagrożona – mówi szef Wedla.

Tymczasem branża narzeka na bardzo drogie surowce, które obniżają marże firm. Wedel nie ukrywa, że też odczuwa wzrost kosztów. – Rzeczywiście w tym roku ceny surowców bardzo mocno idą w górę. Szczególnie drożeje kakao, produkty mleczne i zboża. Uważam, że potencjał wzrostowy już się wyczerpuje i że w przyszłym roku należy spodziewać się już raczej spadku cen – mówi Szcześniak.

Zdaniem analityków ceny surowców cały czas stanowią istotne zagrożenie dla wyników w branży. – Dalszy dynamiczny wzrost cen surowców może powodować, że nie uda się tego zneutralizować. Wtedy droższa produkcja będzie przerzucana na konsumenta – mówi Manowiec.

Wartość polskiego rynku czekolady wynosi obecnie 5,65 mld zł. Wedel ma 14,5 proc. udziałów wartościowo i 15,1 proc. ilościowo. – Spodziewam się, że rynek wartościowo może wzrosnąć o 6 – 7 proc. – uważa Szcześniak. Firma Euromonitor jest bardziej optymistyczna i zakłada wzrost na poziomie 8,4 proc.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=k.kucharczyk@rp.pl]k.kucharczyk@rp.pl[/mail]

Konsumenci znacznie chętniej wydają teraz swoje pieniądze, co widać po dynamice sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach – mówi Tomasz Manowiec, analityk BM BGŻ. W związku z rosnącym popytem najwięksi gracze na rynku słodyczy planują spore inwestycje. Wśród nich znajduje się Wedel, który w tym roku zmienił właściciela i wszedł do portfela japońskiej Lotte Group. Tak jak się spodziewano, ten zakup miał być przyczółkiem do dalszej ekspansji na inne rynki Europy.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?