Elektronika dalej w dołku

Wydatki na AGD i RTV w 2010 r. spadły o 5,7 proc. Niewiele pomógł niezły koniec roku, w tym ma być trochę lepiej

Publikacja: 17.02.2011 02:00

Wydatki na elektronikę od dwóch lat spadają. To także efekt obniżanych cen oraz coraz silniejszej in

Wydatki na elektronikę od dwóch lat spadają. To także efekt obniżanych cen oraz coraz silniejszej internetowej konkurencji.

Foto: Rzeczpospolita

Wynik i tak trzeba uznać za sukces, jeszcze w styczniu i lutym sprzedaż elektroniki w ujęciu wartościowym spadała ponad 15 proc., licząc rok do roku. Jednak stopniowo sytuacja się stabilizowała. – Zgodnie z przewidywaniami ostatnie miesiące przyniosły ożywienie na rynku, co jednak aż tak znacząco nie wpłynęło na roczny wynik – mówi Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Holding, prowadzącego sieci Media Markt i Saturn.

Wydatki na elektronikę spadły poniżej 17 mld zł. Wciąż jednak ten asortyment sprzedaje ponad 8 tys. sklepów, choć coraz silniejszym konkurentem jest Internet, gdzie to najpopularniejsza kategoria. Tylko w 2010 r. warta była ok. 1,6 mld zł.

[srodtytul]Telefony górą[/srodtytul]

Zdecydowanie najmocniej rosną wydatki na kupowane w sklepach dekodery, choćby do odbioru platform cyfrowych, naziemnej telewizji cyfrowej czy satelitarnej. Tylko w 2010 r. zyskały ponad 128 proc. Jednak już kolejną kategorią są smartfony, czyli telefony komórkowe najnowszej generacji. To w zasadzie bardziej komputery łączące wiele funkcji, w tym także odtwarzacze MP3, aparaty i wiele innych. Dlatego choćby sprzedaż samodzielnych odtwarzaczy MP3 spadła ponad 20 proc., a stacjonarnych komputerów 30,9 proc. Ostatecznie rok na plusie zakończyły też aparaty fotograficzne i kamery cyfrowe. W ich przypadku pomaga także wiele wprowadzanych na rynek nowości. Ostatecznie tylko minimalnie, bo 0,8 proc. w porównaniu z 2009 r., spadła też sprzedaż telewizorów.

– Rynek wartościowo od dwóch lat spada w tempie kilku procent rocznie. Jednocześnie rośnie pod względem sprzedanych ilości w podobnym tempie. Co oznacza spadek średniej ceny odbiornika telewizyjnego, która w tej chwili delikatnie przekracza 2 tys. zł – mówi Michał Kędzia, dyrektor handlowy Funai.

Jak wyjaśnia, znacząco rośnie udział dużych przekątnych, telewizory o przekątnej 37 cali i więcej stanowią ponad 60 proc. rynku. Sprzyja temu napływ nowych technologii, np. LED czy 3D, obecnych przede wszystkim w dużych odbiornikach.

[srodtytul]Będzie lepiej?[/srodtytul]

Choć zwłaszcza ostatni kwartał powinien poprawić humory w branży, to trudno mówić o jakimś wielkim optymizmie. – W tym roku nie spodziewamy się aż tak znaczącej poprawy, choć pewne nadzieje wiążemy z mającymi się pojawić na rynku nowościami. Upowszechnia się też sprzęt 3D czy tablety – dodaje Jacek Hudowicz. Także wśród producentów oczekiwania są podobne. – Pod względem ilości sprzedanych telewizorów ten rok nie powinien być gorszy od 2010 r. Liczba sprzedanych egzemplarzy być może lekko przekroczy 2 mln sztuk. Spodziewamy się dalszego wzrostu udziału telewizorów o dużych przekątnych – dodaje Michał Kędzia. Producenci telewizorów w tym roku liczą też na większe zapotrzebowanie na sprzęt ze strony hoteli przygotowujących się na Euro 2012.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Wynik i tak trzeba uznać za sukces, jeszcze w styczniu i lutym sprzedaż elektroniki w ujęciu wartościowym spadała ponad 15 proc., licząc rok do roku. Jednak stopniowo sytuacja się stabilizowała. – Zgodnie z przewidywaniami ostatnie miesiące przyniosły ożywienie na rynku, co jednak aż tak znacząco nie wpłynęło na roczny wynik – mówi Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Holding, prowadzącego sieci Media Markt i Saturn.

Wydatki na elektronikę spadły poniżej 17 mld zł. Wciąż jednak ten asortyment sprzedaje ponad 8 tys. sklepów, choć coraz silniejszym konkurentem jest Internet, gdzie to najpopularniejsza kategoria. Tylko w 2010 r. warta była ok. 1,6 mld zł.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku