Jak wygląda sytuacja unijnych MŚP na zagranicznych rynkach?

Jak wynika z danych Eurostatu mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowiły w Unii Europejskiej 99 proc. liczby firm importujących i 98 proc. firm eksportujących w każdym roku w okresie od 2017 do 2022 r.

Publikacja: 09.12.2024 15:30

Firmy z UE szukają nowych rynków zbytu

Firmy z UE szukają nowych rynków zbytu

Foto: Adobe Stock

Jak to się ma do skali zagranicznej sprzedaży i importu ze strony dużych przedsiębiorstw? Eurostat podaje, że w 2022 r. (to najświeższe dostępne dane) w handlu wewnątrzunijnym (na jednolitym rynku europejskim) duzi importerzy stanowili 1,2 proc. liczby przedsiębiorstw importujących, odpowiadając jednocześnie za ponad połowę wartości importu, a dokładnie za jego 50,6 proc.

Jednocześnie duzi eksporterzy stanowili 2,2 proc. liczby firm eksportujących, generując niemal 60 proc. wartości eksportu (58,9 proc.). Z kolei w handlu pozaunijnym z tzw. krajami trzecimi w 2022 r. duzi importerzy stanowili 3,0 proc. liczby przedsiębiorstw, odpowiadając jednocześnie za 57,3 proc. wartości importu. Duzi eksporterzy stanowili też 3,8 proc. liczby firm sprzedających poza UE, odpowiadając za 69,7 proc. wartości eksportu. To garść danych umożliwiających porównanie odsetka wartości eksportu i odsetka podmiotów sprzedających za granicę ze względu na wielkość przedsiębiorstwa. Działania unijnych decydentów nakierowane są oczywiście na wsparcie sektora MŚP. Aktualnie zamysłem Komisji Europejskiej, a podkreśla to sama jej przewodnicząca Ursula von der Leyen, jest zwiększenie wolumenu eksportu z unijnego sektora MŚP i zachęcenie jak największej liczby małych i średnich przedsiębiorców do sprzedaży poza Unię.

Czytaj więcej

W polskich eksporterów uderzą kłopoty Niemiec i wojna celna z Chinami

Podpowiedzi dla MŚP

O tym gdzie, jak i czym mogą konkurować małe i średnie firmy z UE dyskutowano w Budapeszcie podczas dorocznego europejskiego Zgromadzenia MŚP (ang. SME Assembly) organizowanego przez Komisję Europejską i państwo członkowskie UE sprawujące w danym półroczu prezydencję w Radzie UE (aktualnie do końca br. są to Węgry). Zagadnieniom związanym z eksportem MŚP poświęcono sesję pt. „Wzrost przez eksport: Nowe narzędzia w handlu międzynarodowym”. Co zatem radzą europejscy eksperci?

- Eksport to sposób na wzrost, skalowanie MŚP, ale też nowe miejsce pracy – mówiła w stolicy Węgier Anne Lanigan, prezes Trade Promotion Europe i jednocześnie prezes Enterprise Ireland. – Jednak większość małych i średnich unijnych firm nie eksportuje, a sprzedaje jedynie na swym rynku krajowym. Instrumenty wsparcia eksportu są nastawione głównie na duże firmy, które do tego mocno lobbują za swymi interesami. Tym bardziej nie można tworzyć barier dla MŚP w sprzedaży zagranicznej – analizowała Lanigan.

- Wszystkie badania wskazują, że firmy eksportujące są stabilniejsze, bardziej odporne na kryzysy, przynoszą większe zyski, zatrudniają więcej pracowników – wtórował Marco Forgione, dyrektor generalny The Chartered Institute of Export and International Trade. Odniósł się on do aktualnych realiów globalnego handlu.

Czytaj więcej

Wielka Brytania pogłębia skłonność do współpracy z UE, w tym z Polską

- Obserwujemy nową erę napięć geopolitycznych np. jak zapowiada amerykański prezydent elekt Donald Trump, Stany Zjednoczone mają nałożyć nowe taryfy w handlu z UE i Chinami. Do tego można uznać, że aktualnie obowiązujące umowy o wolnym handlu (ang. FTA) nie przystają do rzeczywistości. Musimy zatem zredefiniować handel na ten polegający na zaufaniu – mówił Forgione. Jego zdaniem trzeba budować relacje i partnerstwa w duchu zaufanego handlu. Czas też na redefinicję relacji handlowych z Azją Centralną, w szczególności z Uzbekistanem i Kazachstanem.

Analizując nieco bliższe rynki wschodnie Natalia Petrovowa z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego przypomniała, że unijne MŚP mogą skorzystać choćby z InvestEU Export Credit Pilot. To program dla wzmocnienia handlu Unii Europejskiej z Ukrainą poprzez wsparcie eksportujących tam firm.

Eksportowe standardy

Z kolei dr Adrienn Berta, wiceprezes EXIM Hungary, podkreśliła, że o ile w każdym państwie członkowskim UE istnieją programy wsparcia eksporterów to jednak przedsiębiorcy, nawet mali, wychodząc na nowy rynek muszą podjąć pewne standardowe działania, którym zawsze wdrażają duże firmy. - Na pewno są to badania rynku, na który ma nastąpić ekspansja, ale też analiza tamtejszych uwarunkowań i przepisów prawnych, a także badanie rynku pracy – wskazała Adrienn Berta.

Podczas dyskusji zastanawiano się też jak europejskie firmy mogą konkurować z producentami azjatyckimi. - Wojna cenowa z firmami z Azji nie ma sensu, bo konkurent stamtąd zawsze obniży cenę jeszcze bardziej. Trzeba konkurować czym innym np. innowacyjnością czy też produkcją w formule zrównoważonego rozwoju. Trzeba też dobrze wybrać rynek, na którym sprzedajemy. Nie każdy zagraniczny rynek jest odpowiedni dla każdego europejskiego MSP. Często zresztą nie trzeba go szukać daleko aż na drugiej półkuli – mówiła Anne Lanigan.

Wskazała też, że ważna jest znajomość języków i platform sprzedażowych. Trzeba też mieć magazyn w kraju docelowym jeśli sprzedajemy w formule e-commerce. - Ambicją MŚP powinno być stanie się większą firmą, co dzieje się właśnie za sprawą eksportu – zachęcała do ekspansji prezes Trade Promotion Europe.

Eksport
Firmy z Chin rozpychają się na globalnym rynku chemicznym
Eksport
Bruksela chce zacieśnić współpracę z Azją Centralną, czy Polska na pewno też?
Eksport
Polska firma wygrała przetarg i zbuduje promy dla Szkotów
Eksport
Jacek Tomczak: Expo to świat wolnego handlu
Eksport
KUKE weźmie na siebie 80 proc. ryzyka transportu towarów na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku