Reklama

Jak wygląda sytuacja unijnych MŚP na zagranicznych rynkach?

Jak wynika z danych Eurostatu mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowiły w Unii Europejskiej 99 proc. liczby firm importujących i 98 proc. firm eksportujących w każdym roku w okresie od 2017 do 2022 r.

Publikacja: 09.12.2024 15:30

Firmy z UE szukają nowych rynków zbytu

Firmy z UE szukają nowych rynków zbytu

Foto: Adobe Stock

Jak to się ma do skali zagranicznej sprzedaży i importu ze strony dużych przedsiębiorstw? Eurostat podaje, że w 2022 r. (to najświeższe dostępne dane) w handlu wewnątrzunijnym (na jednolitym rynku europejskim) duzi importerzy stanowili 1,2 proc. liczby przedsiębiorstw importujących, odpowiadając jednocześnie za ponad połowę wartości importu, a dokładnie za jego 50,6 proc.

Jednocześnie duzi eksporterzy stanowili 2,2 proc. liczby firm eksportujących, generując niemal 60 proc. wartości eksportu (58,9 proc.). Z kolei w handlu pozaunijnym z tzw. krajami trzecimi w 2022 r. duzi importerzy stanowili 3,0 proc. liczby przedsiębiorstw, odpowiadając jednocześnie za 57,3 proc. wartości importu. Duzi eksporterzy stanowili też 3,8 proc. liczby firm sprzedających poza UE, odpowiadając za 69,7 proc. wartości eksportu. To garść danych umożliwiających porównanie odsetka wartości eksportu i odsetka podmiotów sprzedających za granicę ze względu na wielkość przedsiębiorstwa. Działania unijnych decydentów nakierowane są oczywiście na wsparcie sektora MŚP. Aktualnie zamysłem Komisji Europejskiej, a podkreśla to sama jej przewodnicząca Ursula von der Leyen, jest zwiększenie wolumenu eksportu z unijnego sektora MŚP i zachęcenie jak największej liczby małych i średnich przedsiębiorców do sprzedaży poza Unię.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Eksport
Okazje dla polskiego biznesu technologii medycznych do zaistnienia w Irlandii
Eksport
Rozwój kazachskiego rynku e-commerce to także szansa dla polskich firm
Eksport
Friðrik Jónsson: Z Polską mamy zbieżne postrzeganie globalnych wyzwań
Eksport
Z Warszawy do Bangkoku – cyberbezpieczeństwo jako nowy most współpracy
Eksport
Wyroby z metalu od polskich producentów zdobyły Wielką Brytanię
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama