Motoryzacja potrzebuje pomocy państwa

Napływ inwestycji spadnie, jeśli nie zadbamy o rozwój rynku wewnętrznego

Publikacja: 23.02.2011 19:35

Motoryzacja potrzebuje pomocy państwa

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Polska motoryzacja potrzebuje wsparcia. Niezbędne są zachęty dla przyciągania nowych inwestycji oraz zmiany w prawie wzmacniające wewnętrzny rynek – stwierdzili uczestnicy środowej debaty zorganizowanej przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Spotkanie przedstawicieli branży z posłami i dziennikarzami było częścią projektu „Przyjazna motoryzacja".

Według Jakuba Farysia, prezesa PZPM, polski rynek samochodów pozostaje słaby. – Potrzebny jest wzrost sprzedaży nowych aut, by spadła średnia wieku samochodów na polskich drogach – stwierdził. Do tego niezbędne są zmiany w prawie, zwłaszcza dla wyhamowania importu pojazdów używanych. Brak ograniczeń w prywatnym imporcie sprawia, że większość aut w Polsce ma kilkanaście lat.

Tymczasem mały popyt na nowe auta osłabia konkurencyjność Polski w przyciąganiu nowych inwestycji. Choć według wiceprezesa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Marka Łyżwy, przemysł motoryzacyjny pozostaje strategiczną gałęzią gospodarki, to udział projektów motoryzacyjnych w portfelu Agencji, w porównaniu do okresu sprzed kryzysu, zmalał. O ile w 2008 roku inwestycje sektora motoryzacyjnego stanowiły prawie 23 proc. wszystkich przedsięwzięć przygotowanych przez PAIiIZ, o tyle w roku ubiegłym ich udział spadł do 14 proc.

Tymczasem w branży coraz większy niepokój budzi perspektywa ograniczenia pomocy publicznej dla nowych inwestycji. Powodem obaw są przygotowywane zmiany w zasadach udzielania państwowej pomocy, w rzeczywistości prowadzące do jej ograniczenia. – Polski nie stać na eksperymentowanie z narzędziami i wielkością wsparcia – ostrzegał prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Piotr Wojaczek.

Zwłaszcza że inwestorzy wykorzystują pomoc w niewielkim stopniu. Z przygotowanego pod koniec ubiegłego roku dla Komisji Europejskiej raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przysługującego wsparcia nie wykorzystały nawet największe firmy z branży motoryzacyjnej. Nominalna wartość pomocy publicznej dla firm, które uzyskały zezwolenie inwestycyjne przed 2001 rokiem, wyniosła tylko 852 mln zł. Podzieliły je między siebie cztery spółki: General Motors Manufacturing Poland, Fiat-GM Powertrain, Isuzu Motors Polska oraz Volkswagen Motors Polska. Najwięcej wykorzystało Isuzu w Tychach – wsparcie od 2001 roku do połowy 2010 sięgnęło 315,6 mln zł, tj. dwie trzecie przysługującego limitu. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen w Poznaniu, który wykorzystał połowę dopuszczalnej pomocy – 244,6 mln zł. Podobnie Fiat z Bielska-Białej, gdzie pomoc wyniosła 231,4 mln zł.

Najmniejszą pomoc odebrał Opel w Gliwicach. – W ciągu 11 lat z naszego potencjalnego zwolnienia podatkowego wykorzystaliśmy zaledwie 1,98 procenta – powiedział Paweł Wideł z General Motors Poland. W przypadku inwestycji wartej 800 mln euro było to kilkadziesiąt mln zł.

Polska motoryzacja potrzebuje wsparcia. Niezbędne są zachęty dla przyciągania nowych inwestycji oraz zmiany w prawie wzmacniające wewnętrzny rynek – stwierdzili uczestnicy środowej debaty zorganizowanej przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Spotkanie przedstawicieli branży z posłami i dziennikarzami było częścią projektu „Przyjazna motoryzacja".

Według Jakuba Farysia, prezesa PZPM, polski rynek samochodów pozostaje słaby. – Potrzebny jest wzrost sprzedaży nowych aut, by spadła średnia wieku samochodów na polskich drogach – stwierdził. Do tego niezbędne są zmiany w prawie, zwłaszcza dla wyhamowania importu pojazdów używanych. Brak ograniczeń w prywatnym imporcie sprawia, że większość aut w Polsce ma kilkanaście lat.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki