Rosyjskie Koleje Żelazne i hiszpańska spółka Talgo podpisały umowę kupna-sprzedaży szybkich pociągów na potrzeby rosyjskich kolei. To kolejne szybkie pociągi na z któryc będą korzystać modernizujące się rosyjskie koleje. Od dwóch lat jeżdżą już produkowane przez Siemens Sapsany (prędkość do 250 km), a od ubiegłego roku rozpocznie się eksploatacja pociągów Allegro konstrukcji Alstom'a. (trasy do Finlandii).
Futurystyczne składy Talgo obsługują główne linie krajowego hiszpańskiego przewoźnika Renfe. Drogę z Madtytu do odległego o 220 km Valladolid pokonują w jedną godzinę i 15 minut.
Główną zaletą Talgo jest dla Rosjan system automatycznego przestawiania wagonów i lokomotyw z torów szerokich na wąskie lub odwrotnie.
W Rosji rozstaw torów wynosi 1520 mm a w Europie - 1485 mm. Zastosowanie Talgo do połączeń międzynarodowych pozwoli zaoszczędzić co najmniej 6 godzin, które teraz zajmuje wymiana kół na rosyjskiej granicy. Hiszpanie mają w tym doświadczenie, bowiem ich tory są najszersze w Europie (1668 mm).
Pierwsze Talgo miałyby obsługiwać linię Moskwa-Berlin i oszczędzać ok. 17 godzin. I tu mogą pojawić się schody, bo pociąg musi przejechać przez Polskę. A jaki jest stan polskich torów i kolei każdy widzi...