Z danych przygotowanych dla „Rz" przez serwis Sklepy24.pl, monitorujący liczbę e-sklepów w Polsce, wynika, że w tym roku ich liczba wzrośnie o 16 proc., do ponad 10,8 tys. Tempo wzrostu się zmniejsza – jeszcze w 2009 r. było to 30 proc., a w 2007 r. aż 53 proc., co jest jednak efektem coraz wyższej bazy.
– Według przeprowadzonej przez nas ankiety dla większości sklepów internetowych największym problemem jest nieuczciwa konkurencja szarej strefy, co wskazało aż 66,3 proc. pytanych przedsiębiorców – mówi Piotr Jarosz, prezes Dotcom River, spółki zarządzającej serwisem Sklepy24.pl.
Sprzedaż internetowa to obecnie w Polsce najszybciej rosnący segment handlu detalicznego. Choć przypada na niego wciąż jedynie 2 – 3 proc. obrotów, to jednak jeśli będzie się nadal rozwijał w tak szybkim tempie, za kilka lat Internet stanie się jeszcze poważniejszą konkurencją dla tradycyjnych sklepów. Jest o co walczyć – w tym roku obroty polskich e-sklepów według firmy Euromonitor International mają wynieść 7,5 mld zł, o 1 mld zł więcej niż rok wcześniej.
Choć chętnych do kawałka tego szybko rosnącego tortu przybywa, nie oznacza to, że działające już od lat firmy zostały zepchnięte do defensywy. Wciąż prężnie działa choćby księgarnia Kraina Książek, która właśnie obchodzi 15. rocznicę powstania. Gdy zaczynała, oferta wynosiła 100 tytułów, dzisiaj jest ich ok. 5 mln. Na rynku mocną pozycję mają także inni rynkowi weterani, jak Empik, Merlin, euro.com.pl. W czołówce e-sklepów z największą liczbą użytkowników pojawiają się też np. Tchibo.pl, Weltbild.pl (dawniej Świat Książki).
Choć są to głównie sklepy z książkami, filmami i muzyką, to jednak najsilniej reprezentowaną branżą w internetowym handlu są sprzedawcy akcesoriów domowych oraz ogrodowych. Ich także w tym roku pojawiło się najwięcej – ponad 400. Aż 178 nowych sklepów sprzedaje sprzęt elektroniczny – zarówno RTV AGD, jak i komputery. To największa pod względem wartości obrotów kategoria, ale jednocześnie panuje też w niej największa konkurencja. Co ciekawe, w żadnej kategorii branżowej nie odnotowano spadku liczby sklepów. Najmniej, bo tylko 41, debiutów ma kategoria sprzedaży internetowej artykułów spożywczych.