Bezzałogowy statek transportowy Dragon został wystrzelony 22 maja i po trzech dniach przyłączył się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Tę kapsułę wielokrotnego użytku i rakietę nośną Falcon 9 skonstruowała firma Space Exploration Technologies (SpaceX) założona w 2002 r. przez miliardera Elona Muska, twórcę systemu płatności internetowych PayPal i produkującej samochody elektryczne Tesli Motors. – Jest tak dużo rzeczy, które mogły pójść źle, ale wszystko zadziałało. Myślę, że to wydarzenie będzie uznane za znaczący krok w przód w podboju kosmosu – powiedział 40-letni Elon Musk.
Zmierzch wahadłowców
W 2011 r., po 30 latach zakończono finansowany przez amerykański rząd USA projekt kosztownych wahadłowców kosmicznych. Teraz NASA chce, aby rolę dostarczyciela na orbitę najpierw towarów, a później także ludzi, przejął sektor prywatny. Stanowi to wielką szansę dla potencjalnych inwestorów, ale analitycy i ludzie z branży są ostrożni w sprawie prognoz zysków czerpanych z kosmicznego biznesu.
Zabrzmi to jak truizm, ale na każdą firmę szykującą się do podboju kosmosu czeka mnóstwo ryzykownych sytuacji. Problemy ze startem, ekstremalne temperatury, skomplikowana technologia – każdy z tych czynników może nie tylko uniemożliwić wystrzelenie rakiety, ale także zrujnować przedsiębiorstwo. – Istnieje ryzyko od strony projektu naukowego, które wchodzi w skład modelu biznesowego, co natychmiast odstrasza część inwestorów. Nie znaczy to jednak, że nie da się poczynić dobrych inwestycji. Uważam, że trzeba wiedzieć jak odpowiednio skalibrować ryzyko – powiedział Michael Ciarmoli, analityk KeyBanc Capital Markets.
Dlatego pod względem finansowym komercyjny podbój kosmosu to balansowanie na cienkiej linie. Ciarmoli twierdzi, że im większy projekt, tym większe ryzyko opóźnień i niepowodzeń, co przekłada się na wyniki finansowe. Kirstin Grantham, rzeczniczka SpaceX podkreśla, że jej przedsiębiorstwo to opłacalny biznes, a 60 proc. jego przychodów pochodzi ze zleceń pozarządowych. Ostrzega jednak, że inwestujący w firmy kosmiczne powinni spodziewać się zwrotów raczej w długoterminowej perspektywie.
Kosmiczny rynek otwarty
Jednym z największych konkurentów SpaceX jest Orbital Sciences Corporation, która w 1990 r. jako pierwsza wysłała w kosmos prywatną rakietę nazwaną Pegasus. Obie firmy rywalizują o kontrakty u NASA na dostarczanie towarów do ISS.