Reklama

Kobiety nudzą się przy zakupach w sieci

Dla pań dokonywane w samotności internetowe zakupy okazują się nudne, panowie łatwiej akceptują opóźnienie przesyłki, a wszyscy doceniają rabat czy dostawę gratis - takie wnioski płyną z naukowej rozprawy, obronionej w Szkole Głównej Handlowej.

Publikacja: 24.06.2012 12:35

Przedmiotem pracy doktorskiej były zachowania młodych kobiet i mężczyzn w internetowych sklepach. Jak się okazało, panów i panie różnią niemal wszystkie etapy e-zakupu: od sposobu, w jaki trafiają na stronę sklepu, przez metodę przeglądania oferty, po reakcje, gdy "coś idzie nie tak".

Autorką rozprawy jest doktor Marzena Feldy, która jako przedmiot swych badań wybrała klientów w wieku 18-34 lata. Jak wyjaśniła, to grupa tych, którzy z e-zakupów korzystają najczęściej.

Z jej ustaleń wynika, że kobiety konkretny sklep zwykle znajdują przez internetową wyszukiwarkę, natomiast mężczyźni trafiają tam z porównywarki cen. Badaczka zaakcentowała różnicę pomiędzy sposobem przeglądania witryn sklepowych: kobiety koncentrują się na zakupach i przeglądają strony kolejno, mężczyźni zaś otwierają wiele z nich równocześnie, często jeszcze wykonując przy tym inne czynności.

"Panie uznają natomiast, że strony sklepowe często są zbyt przeładowane, w wyniku czego odczuwają stres informacyjny" - powiedziała PAP badaczka. Jak podkreśliła, ankietowane kobiety wskazywały, że e-zakupy wydają im się wręcz nudne i brakuje im udziału przyjaciółek, które można zapytać o radę.

Według ustaleń dr Feldy, mężczyźni zwykle kupują wszystko to, co umieścili w wirtualnym koszyku. Panie natomiast wkładają tam więcej towarów, ale na ostatnim etapie jego zawartość ograniczają. Im też częściej zdarza się w ogóle porzucić zakupy i zrezygnować z transakcji.

Reklama
Reklama

Wśród zabiegów marketingowych wszystkich najskuteczniej do zakupu przekonuje oferta darmowej dostawy, jednak to panowie są bardziej na nią łakomi. Innym skutecznym "wabikiem" są rabaty, cenione szczególnie przez panie, które w ogóle lubią być mile zaskakiwane przy finalizowaniu zamówienia.

Z opracowania wynika, że mężczyznom łatwiej przychodzi pogodzić się z sytuacją, gdy przesyłka się spóźnia, albo gdy towar nieco odbiega od oczekiwań. Kobiety są dumne ze swych dokonań, gdy przesyłka dotrze i towar jest dokładnie taki, jak się spodziewały.

Często jednak zdarza im się brak takiej satysfakcji. "Bo na przykład odcień przedmiotu jest nieco inny niż na zdjęciu" - wskazała dr Feldy. Dodała przy tym, że panie swoją frustrację częściej wyrażają w negatywnych komentarzach na temat sklepu i towaru.

Badania dr Feldy pokazały też, że oprócz najczęściej w polskim internecie kupowanych odzieży i książek kobiety częściej nabywają artykuły dla zdrowia i urody, biżuterię i zegarki oraz rękodzieło, natomiast mężczyźni sięgają po produkty z kategorii RTV i AGD, telefony i akcesoria oraz komputery.

Tę obserwację potwierdziła Agata Cupriak, rzeczniczka Merlin.pl - jednego z największych polskich e-sklepów. "Oprócz książek panie u nas kupują najchętniej kosmetyki, a panowie multimedia i elektronikę" - powiedziała PAP. Sklep nie analizuje różnic między sposobami dokonywania zakupów przez panie i panów. "Jesteśmy dumni, że 60 proc. naszych klientów to kobiety" - podkreśliła rzeczniczka.

Podział zainteresowań asortymentem widać jeszcze wyraźniej na największym polskim portalu aukcyjnym - Allegro.pl. Według przekazanych PAP danych, w działach zdrowie i uroda, dla dzieci, czy biżuteria i zegarki, kobiety stanowią ponad 60 proc. kupujących. Mężczyźni zaś mają zdecydowaną przewagę (70-80 proc.) w kategoriach takich jak kolekcje, komputery, czy motoryzacja.

Reklama
Reklama

Jak zauważyła Anna Tokarek z Allegro.pl, w ciągu ostatnich dziesięciu lat udział kobiet wśród kupujących radykalnie się zwiększył: z 11 proc. w 2001 roku do 42 proc. obecnie.

Interesujące zjawisko dotyczące rozmów z biurem obsługi zaobserwowano w sklepie Agito.pl: jeśli telefon zostanie odebrany przez konsultanta tej samej płci, to rozmowa zwykle ma dużo bardziej emocjonalny charakter. "Klientki w przypadku kontaktu z pracownikiem-mężczyzną są łagodniejsze i rozmawiają bardziej konkretnie. Także klienci - jeśli trafią na pracownika-mężczyznę, - pozwalają sobie na więcej emocji, niż w rozmowach z pracownicami BOK" - relacjonowała PAP rzeczniczka Agito.pl Zuzanna Rydzyńska.

W jej opinii komentarze wpisywane po zakupach przez panów są znacznie bardziej "specjalistyczne" i opisują oni zakupiony produkt w szczegółach, analizując np. poszczególne funkcje urządzenia. "Natomiast panie opisują produkt bardziej ogólnie, postrzegając je jako całość - niekoniecznie rozkładając na czynniki pierwsze" - stwierdziła Rydzyńska. Dodała też, że to klientki szczególnie lubią brać udział w konkursach organizowanych przez ten sklep.

Biznes
Tesla z zyskiem mniejszym o 23 procent. Musk ostrzega przed „trudnym” okresem
Biznes
Ciepłownie odegrają ważną rolę w transformacji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Biznes
Prawnik dzieci Solorza o odwołaniach w Cyfrowym Polsacie: były podstawy
Reklama
Reklama