Luksus kryzysu się nie boi

Światowy rynek dóbr luksusowych w ciągu najbliższych dwóch lat będzie rósł w tempie od 6 do 7 proc. rocznie. W 2014 roku będzie on wart około 225 mld euro

Publikacja: 06.09.2012 11:22

Luksus kryzysu się nie boi

Foto: Bloomberg

W wynikach finansowych producentów dóbr luksusowych i kosmetyków nie widać kryzysu. W 2011 roku sprzedaż 21 największych firm z tej branży wzrosła średnio o 10,4 proc. Eksperci firmy doradczej Ernst & Young przewidują, że światowy rynek dóbr luksusowych do końca 2014 roku będzie rósł w tempie od 6 do 7 proc. rocznie. W 2014 roku będzie on wart około 225 mld Euro. Co ciekawe, sprzedaż produktów luksusowych nadal rośnie w Europie. W Hiszpanii, w której jest 5 mln bezrobotnych, w roku 2011 wartość sektora dóbr luksusowych wzrosła o 25 proc.

W drugiej edycji raportu "Luxury & Cosmetics Financial Factbook" na temat sytuacji w branżach kosmetycznej i dóbr luksusowych, eksperci Ernst & Young przeanalizowali dane finansowe 21 najważniejszych spółek produkujących kosmetyki i ekskluzywną odzież, biżuterię, zegarki, perfumy, galanterię skórzaną etc. W raporcie uwzględniono dane udostępnione przez: LVMH, Richemont, Swatch, Hermès, Ralph Lauren, Tiffany, Burberry, Hugo Boss, Tod's, Prada, Ferragamo, L'Oréal, PPR, Estée Lauder, Beiersdorf, Shiseido, L'Occitane, Natura oraz 2 firmy blisko związane z sektorem dóbr luksusowych: Luxottica i Safilo.

Chiny się stroją

Według danych Ernst & Young średni wzrost przychodów producentów dóbr luksusowych (wyłączając producentów kosmetyków) w latach 2010 – 2013 wyniesie 11,8 proc. W tym samym czasie producenci kosmetyków odnotują średni wzrost o 7,7 proc. Największy wpływ na tę sytuację ma dynamicznie rosnąca liczebność klasy średniej na rynkach szybkiego wzrostu – szczególnie w Azji. Eksperci Ernst & Young przewidują, że w Chinach konsumpcja dóbr luksusowych w 2015 roku będzie ponad dwukrotnie wyższa niż w roku 2010, a udział Państwa Środka w światowym rynku dóbr luksusowych sięgnie za 3 lata 20 proc. (wyniesie 21,7 mld Euro).

- Producenci ekskluzywnych wyrobów dostrzegają w Azji największy potencjał wzrostu, ale też muszą być świadomi tego, że ewentualne silniejsze spowolnienie wzrostu chińskiej gospodarki odbije się na ich wynikach, jeżeli zbyt mocno skoncentrują się na rynkach dalekowschodnich – mówi Marek Rozkrut, główny ekonomista Ernst & Young.

Europejski „efekt szminki"?

Co ciekawe, sprzedaż produktów luksusowych i kosmetyków bardzo dynamicznie (o 10 proc. w roku 2011) rośnie w przeżywającej kłopoty gospodarcze Europie. Stary Kontynent nadal jest największym rynkiem zbytu dla firm produkujących ekskluzywne produkty z 36 proc. udziałem w rynku światowym. Eksperci Ernst & Young zwracają również uwagę, że Europa była też najbardziej odpornym na dekoniunkturę rynkiem w czasie poprzedniego kryzysu finansowego. W latach 2007 – 2011 sprzedaż dóbr luksusowych w Europie rosła średnio o 2 proc. rocznie. Autorzy raportu zauważają jednak, że za coraz większą wartość zakupów w Europie odpowiedzialni są.. Azjaci przyjeżdżający na nasz kontynent na wakacje bądź w celach biznesowych.

- Europa pomimo spowolnienia gospodarczego wciąż jest jednym z najbogatszych rejonów świata, stąd jej dominujący udział w globalnym rynku dóbr luksusowych. Ponadto dobre wyniki sprzedaży w ostatnich latach to w dużej mierze efekt eksportu. Potwierdza to przypadek Hiszpanii, w której sprzedaż dóbr luksusowych wzrosła w ubiegłym roku o ¼ i wynikała głównie ze wzrostu zakupów robionych przez zagranicznych turystów, przede wszystkim z Azji – dodaje Rozkrut.

Polska też lubi luksus

Dynamiczny wzrost liczby bogatych i zamożnych Polaków przyciąga do Polski zagraniczne marki luksusowe, zwiększając tym samym konkurencję na rynku i stawiając nowe wyzwania przed polskimi producentami.

- Mimo zaciętej konkurencji, liderzy polskiego segmentu dóbr luksusowych mogą pochwalić się porównywalnymi marżami i dynamiką przychodów. Nieznaczną różnicę można zauważyć jedynie w segmencie biżuterii, gdzie zagranicznym konkurentom w większym stopniu niż polskim firmom udało się przerzucić na klientów część podwyższonych kosztów surowców, co skutkowało nieznacznie niższymi marżami u krajowych producentów – mówi Zbigniew Jusis, Partner w dziale Doradztwa Transakcyjnego Ernst & Young.

Najwięksi Polscy producenci luksusowych kosmetyków skutecznie bronią swojej pozycji rynkowej. Kluczowym czynnikiem kreującym wzrost przychodów w branży był dynamiczny rozwój nowych kanałów sprzedaży, szczególnie poprzez ekspansję zagraniczną.

- Mimo spowolnienia gospodarczego, polscy producenci dóbr luksusowych oraz franczyzobiorcy międzynarodowych marek obecni na naszym rynku starali się utrzymać marże na stałym poziomie - dzięki ograniczeniu kosztów najmu poprzez redukcję nierentownych powierzchni oraz renegocjację warunków i zmianę formuł umów franczyzowych. W kolejnych latach kluczowymi czynnikami wzrostu wartości będzie zabezpieczenie najbardziej prestiżowych lokalizacji pod nowe salony oraz poszukiwanie optymalizacji kosztowych – dodaje Jusis.

Nabywcza siła kobiet

Eksperci Ernst & Young w swoim raporcie podkreślili wyraźnie, że jednym z najważniejszych trendów napędzających rynek dóbr luksusowych, obok powiększającej się klasy średniej w krajach azjatyckich, jest rosnąca w skali globalnej siła nabywcza kobiet. Jeszcze w 2007 roku dochody kobiet na świecie wynosiły około 9,8 biliona USD. W 2017 będzie to już ok. 15,6 biliona.

W wynikach finansowych producentów dóbr luksusowych i kosmetyków nie widać kryzysu. W 2011 roku sprzedaż 21 największych firm z tej branży wzrosła średnio o 10,4 proc. Eksperci firmy doradczej Ernst & Young przewidują, że światowy rynek dóbr luksusowych do końca 2014 roku będzie rósł w tempie od 6 do 7 proc. rocznie. W 2014 roku będzie on wart około 225 mld Euro. Co ciekawe, sprzedaż produktów luksusowych nadal rośnie w Europie. W Hiszpanii, w której jest 5 mln bezrobotnych, w roku 2011 wartość sektora dóbr luksusowych wzrosła o 25 proc.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca