Sankcje za opory wobec jednolitego nieba

Komisja Europejska będzie podejmować postępowania o naruszenie unijnych przepisów wobec krajów, które blokują powstanie jednolitego nieba Europie

Publikacja: 04.12.2012 17:08

Sankcje za opory wobec jednolitego nieba

Foto: Bloomberg

Komisarz ds. transportu Siim Kallas postanowił przejść do działania po wielokrotnych ostrzeżeniach. Na konferencji ministrów  transportu UE w Limassol na Cyprze uprzedził 11 października, że „będziemy zmuszeni podjąć procedury o naruszenie przepisów". Teraz jest wściekły, bo do fiaska dochodzi z powodu inercji rządów.

Bruksela zacznie je od lutego wobec wszystkich krajów za niedotrzymanie zobowiązań. „Szybko zostaną rozesłane pisma upominające" – sprecyzowała Komisja.

Jednolite niebo miało zlikwidować narodowe granice w powietrzu, aby – zdaniem Komisji –potroić pojemność przestrzeni powietrznej, zmniejszyć o połowę koszty zarządzania ruchem i o 10 proc. jego wpływ na środowisko.

Każdego dnia na niebici europejskim jest wykonywane 27 tys. lotów, 80 proc. na terenie Unii, a jej 440 lotnisk przyjmuje 1,4 mld podróżnych rocznie. Unijna przestrzeń powietrzna jest  podzielona na 650 sektorów, liczy 60 ośrodków kontroli lotów i jest zarządzana  według 27 krajowych systemów.

Konsekwencją tego rozczłonkowania są dłuższe trasy z powodu dziwnych „oblotów", bo kontrolerzy są  w stanie zarządzać tylko pewną liczbą lotów w tym samym czasie.

Komisja  ocenia dodatkowe koszty przewoźników z tego powodu, przerzucane na podróżnych na 5 mld euro rocznie. Kontrola ruchu powietrznego stanowi obecnie 6-12 proc. ceny biletu lotniczego.

Do końca 2012 r. miało działać 9 bloków przestrzeni powietrznej. Nie ma ich, bo kraje Unii nie chcą zrezygnować z suwerenności nad swym obszarem powietrznym i zabrać się za kontrolerów ruchu, stad procedury o naruszenie  uzgodnień.

- To skandaliczna  sytuacja – stwierdzili z ubolewaniem przedstawiciele linii lotniczych we w spornym komunikacie podpisanym przez 4 organizacje, w tym europejską  AEA i międzynarodową IACA. Zgłosili  postulat, by komisarz Kallas szybko uruchamiał  karne procedury.

Komisarz ds. transportu Siim Kallas postanowił przejść do działania po wielokrotnych ostrzeżeniach. Na konferencji ministrów  transportu UE w Limassol na Cyprze uprzedził 11 października, że „będziemy zmuszeni podjąć procedury o naruszenie przepisów". Teraz jest wściekły, bo do fiaska dochodzi z powodu inercji rządów.

Bruksela zacznie je od lutego wobec wszystkich krajów za niedotrzymanie zobowiązań. „Szybko zostaną rozesłane pisma upominające" – sprecyzowała Komisja.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca