Sankcje za opory wobec jednolitego nieba

Komisja Europejska będzie podejmować postępowania o naruszenie unijnych przepisów wobec krajów, które blokują powstanie jednolitego nieba Europie

Publikacja: 04.12.2012 17:08

Sankcje za opory wobec jednolitego nieba

Foto: Bloomberg

Komisarz ds. transportu Siim Kallas postanowił przejść do działania po wielokrotnych ostrzeżeniach. Na konferencji ministrów  transportu UE w Limassol na Cyprze uprzedził 11 października, że „będziemy zmuszeni podjąć procedury o naruszenie przepisów". Teraz jest wściekły, bo do fiaska dochodzi z powodu inercji rządów.

Bruksela zacznie je od lutego wobec wszystkich krajów za niedotrzymanie zobowiązań. „Szybko zostaną rozesłane pisma upominające" – sprecyzowała Komisja.

Jednolite niebo miało zlikwidować narodowe granice w powietrzu, aby – zdaniem Komisji –potroić pojemność przestrzeni powietrznej, zmniejszyć o połowę koszty zarządzania ruchem i o 10 proc. jego wpływ na środowisko.

Każdego dnia na niebici europejskim jest wykonywane 27 tys. lotów, 80 proc. na terenie Unii, a jej 440 lotnisk przyjmuje 1,4 mld podróżnych rocznie. Unijna przestrzeń powietrzna jest  podzielona na 650 sektorów, liczy 60 ośrodków kontroli lotów i jest zarządzana  według 27 krajowych systemów.

Konsekwencją tego rozczłonkowania są dłuższe trasy z powodu dziwnych „oblotów", bo kontrolerzy są  w stanie zarządzać tylko pewną liczbą lotów w tym samym czasie.

Komisja  ocenia dodatkowe koszty przewoźników z tego powodu, przerzucane na podróżnych na 5 mld euro rocznie. Kontrola ruchu powietrznego stanowi obecnie 6-12 proc. ceny biletu lotniczego.

Do końca 2012 r. miało działać 9 bloków przestrzeni powietrznej. Nie ma ich, bo kraje Unii nie chcą zrezygnować z suwerenności nad swym obszarem powietrznym i zabrać się za kontrolerów ruchu, stad procedury o naruszenie  uzgodnień.

- To skandaliczna  sytuacja – stwierdzili z ubolewaniem przedstawiciele linii lotniczych we w spornym komunikacie podpisanym przez 4 organizacje, w tym europejską  AEA i międzynarodową IACA. Zgłosili  postulat, by komisarz Kallas szybko uruchamiał  karne procedury.

Komisarz ds. transportu Siim Kallas postanowił przejść do działania po wielokrotnych ostrzeżeniach. Na konferencji ministrów  transportu UE w Limassol na Cyprze uprzedził 11 października, że „będziemy zmuszeni podjąć procedury o naruszenie przepisów". Teraz jest wściekły, bo do fiaska dochodzi z powodu inercji rządów.

Bruksela zacznie je od lutego wobec wszystkich krajów za niedotrzymanie zobowiązań. „Szybko zostaną rozesłane pisma upominające" – sprecyzowała Komisja.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi