Ponad miliard urządzeń umożliwiających dostęp do Internetu

1,2 mld komputerów, tabletów i smartfonów trafiło na światowy rynek w ubiegłym roku. To prawie o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej

Publikacja: 24.02.2013 09:38

Ponad miliard urządzeń umożliwiających dostęp do Internetu

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Wzrost zapewniła jednak tylko rosnąca sprzedaż tabletów i smartfonów. W samym czwartym kwartale globalnie trafiło na rynek 367,7 mln laptopów, netbooków, stacjonarnych komputerów, tabletów i smartfonów – podaje IDC w swoim ostatnim raporcie. To o 28,3 proc. więcej niż rok wcześniej i więcej niż International Data Corporation prognozowała pod koniec ubiegłego roku.

W całym ubiegłym roku na rynek trafiło o 29,1 proc. więcej tych urządzeń, niż w 2011. Łącznie sprzedało się ich aż 1,2 mld. Największą część z tej puli – 60,1 proc. – stanowiły smartfony. Najszybciej rosła jednak sprzedaż tabletów. W 2012 roku zwiększyła się aż o 72 proc. (do 128,3 mln sztuk). – Smartfony i tablety rosną w tempie, w jakim komputery nie mogą z uwagi na swoje ceny i stopień dyspozycyjności – komentuje Ryan Reith z IDC. Jak dodaje, średnia cena tabletu wynosiła w ubiegłym roku 461 dol., o 15 proc. mniej niż rok wcześniej i dalej będzie spadać. – Średnia cena smartfonów jest jeszcze niższa: wynosi 408 dol. Spodziewamy się, że „cykl życia" smartfonu będzie się wciąż skracał w porównaniu z cyklem życia komputerów z uwagi na cenę, zakres użycia oraz rozmiar tego pierwszego urządzenia – mówi Reith.

Sprzedaż stacjonarnych komputerów spadła w ubiegłym roku o 4,1 proc. do 148,4 mln, a przenośnych: o 3,4 proc. do 202 mln. Jeśli chodzi o handel smartfonami, to sprzedało się ich o 46,1 proc. więcej niż przed rokiem, 722,4 mln. Tablety wciąż mają spory potencjał wzrostowy, bo, choć ich sprzedaż szybko rośnie, nadal jest ich na rynku stosunkowo mało. Na koniec ubiegłego roku stanowiły zaledwie 10,7 proc. wszystkich „inteligentnych" urządzeń.

Google Polska: Przyszłość należy do smartfonów i tabletów

Największy udział w handlu wszystkich wymienionych gadżetów w 2012 roku miał już w ubiegłym roku nie Apple, ale koreański Samsung (20,8 proc., sprzedał 250 mln urządzeń). Dopiero za nim uplasował się Apple (18,2 proc. udziału w rynku, 218,7 mln sztuk), kolejne było Lenovo, ale już ze znacznie niższym udziałem w rynku ( 6,5 proc., 78,3 mln sprzedanych urządzeń).

Zdaniem prognostyków IDC rynek nie wyhamuje w najbliższych latach i w 2016 roku wzrośnie do 796,7 mld dol. (wtedy rynek wchłonie kolejne 2,1 mld wspomnianych urządzeń).

Jak podawało wcześniej IDC w swoich prognozach, w 2016 roku komputery osobiste (zarówno stacjonarne, jak i przenośne), które w 2012 roku stanowiły jeszcze 29,2 proc. sprzedawanych urządzeń (spadek z  39,1 proc. w 2011 r.), będą wtedy stanowiły 19,9 proc. rynku. Urosną za to w siłę smartfony (ich udział w globalnym rynku wspomnianych urządzeń zwiększy się do 66,7 proc.) oraz tablety (będą stanowiły 13,4 proc. rynku).

Wzrost zapewniła jednak tylko rosnąca sprzedaż tabletów i smartfonów. W samym czwartym kwartale globalnie trafiło na rynek 367,7 mln laptopów, netbooków, stacjonarnych komputerów, tabletów i smartfonów – podaje IDC w swoim ostatnim raporcie. To o 28,3 proc. więcej niż rok wcześniej i więcej niż International Data Corporation prognozowała pod koniec ubiegłego roku.

W całym ubiegłym roku na rynek trafiło o 29,1 proc. więcej tych urządzeń, niż w 2011. Łącznie sprzedało się ich aż 1,2 mld. Największą część z tej puli – 60,1 proc. – stanowiły smartfony. Najszybciej rosła jednak sprzedaż tabletów. W 2012 roku zwiększyła się aż o 72 proc. (do 128,3 mln sztuk). – Smartfony i tablety rosną w tempie, w jakim komputery nie mogą z uwagi na swoje ceny i stopień dyspozycyjności – komentuje Ryan Reith z IDC. Jak dodaje, średnia cena tabletu wynosiła w ubiegłym roku 461 dol., o 15 proc. mniej niż rok wcześniej i dalej będzie spadać. – Średnia cena smartfonów jest jeszcze niższa: wynosi 408 dol. Spodziewamy się, że „cykl życia" smartfonu będzie się wciąż skracał w porównaniu z cyklem życia komputerów z uwagi na cenę, zakres użycia oraz rozmiar tego pierwszego urządzenia – mówi Reith.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni