Reklama

Hybrydowa ofensywa

Ten rok będzie rekordowy. Sprzedaż aut hybrydowych w Polsce może sięgnąć 2 tysięcy sztuk.

Publikacja: 19.04.2013 02:16

Przy kompletnym braku zainteresowania autami elektrycznymi rynek samochodów hybrydowych radzi sobie coraz lepiej. Według prognoz w tym roku w Polsce można się spodziewać sprzedaży nawet 2 tys. takich pojazdów. Jedną z przyczyn ma być stopniowe dorównywanie cen aut z napędem hybrydowym do cen samochodów z silnikami spalinowymi.

Hybrydowe przyspieszenie zaczęło się od Toyoty, która w ubiegłym roku wprowadziła do sprzedaży hybrydowego Yarisa w cenie porównywalnej do takiego samego modelu z silnikiem Diesla. Japońska marka jest zresztą na polskim rynku pionierem – jej Prius był pierwszą hybrydą na polskich drogach.

Dziś samochody hybrydowe chcą oferować już wszystkie liczące się marki. W rezultacie na drogach obok hybrydowych mercedesów, BMW czy lexusów można spotkać m.in. hybrydowe wersje aut francuskich. Peugeot oferuje dwa takie samochody: w klasie średniej model 508 RXH oraz kompaktowy crossover 3008 Hybrid4. Z kolei Citroen w wersji hybrydowej sprzedaje model DS5. – W ubiegłym roku hybrydowa wersja stanowiła prawie jedną dziesiątą sprzedaży modelu DS5. Sądzimy, że w tym roku mogą się pojawić szanse na poprawienie tego wyniku – powiedziała „Rz" Marta Turska z Citroen Polska.

O rosnącej popularności hybryd świadczą dane Instytutu Samar: jeśli pięć lat temu, tj. w roku 2008, ich sprzedaż wyniosła 351 sztuk, to dwa lata później już 628, by w roku ubiegłym dojść do poziomu 815 tego typu pojazdów. A obecny rok zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco. Tylko w pierwszych dwóch miesiącach liczba rejestracji aut hybrydowych urosła bowiem do 233 sztuk.

Eksperci nie mają wątpliwości: – Jeśli chcemy na serio mówić o zmianach w sposobie zasilania aut, to dziś w grę wchodzą tylko hybrydy – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. Także według Andrzeja Halarewicza, eksperta  z Jato Dynamics, ten segment motoryzacyjnego rynku ma duży potencjał do rozwoju.

Reklama
Reklama

W zestawieniu z samochodami w pełni elektrycznymi hybrydy są nieporównanie bardziej funkcjonalne: mają zasięg jak samochody z napędem tradycyjnym, nie wymagają specjalnej infrastruktury tankowania. Przy tym –są oszczędne.

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. Podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama