Hybrydowa ofensywa

Ten rok będzie rekordowy. Sprzedaż aut hybrydowych w Polsce może sięgnąć 2 tysięcy sztuk.

Publikacja: 19.04.2013 02:16

Przy kompletnym braku zainteresowania autami elektrycznymi rynek samochodów hybrydowych radzi sobie coraz lepiej. Według prognoz w tym roku w Polsce można się spodziewać sprzedaży nawet 2 tys. takich pojazdów. Jedną z przyczyn ma być stopniowe dorównywanie cen aut z napędem hybrydowym do cen samochodów z silnikami spalinowymi.

Hybrydowe przyspieszenie zaczęło się od Toyoty, która w ubiegłym roku wprowadziła do sprzedaży hybrydowego Yarisa w cenie porównywalnej do takiego samego modelu z silnikiem Diesla. Japońska marka jest zresztą na polskim rynku pionierem – jej Prius był pierwszą hybrydą na polskich drogach.

Dziś samochody hybrydowe chcą oferować już wszystkie liczące się marki. W rezultacie na drogach obok hybrydowych mercedesów, BMW czy lexusów można spotkać m.in. hybrydowe wersje aut francuskich. Peugeot oferuje dwa takie samochody: w klasie średniej model 508 RXH oraz kompaktowy crossover 3008 Hybrid4. Z kolei Citroen w wersji hybrydowej sprzedaje model DS5. – W ubiegłym roku hybrydowa wersja stanowiła prawie jedną dziesiątą sprzedaży modelu DS5. Sądzimy, że w tym roku mogą się pojawić szanse na poprawienie tego wyniku – powiedziała „Rz" Marta Turska z Citroen Polska.

O rosnącej popularności hybryd świadczą dane Instytutu Samar: jeśli pięć lat temu, tj. w roku 2008, ich sprzedaż wyniosła 351 sztuk, to dwa lata później już 628, by w roku ubiegłym dojść do poziomu 815 tego typu pojazdów. A obecny rok zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco. Tylko w pierwszych dwóch miesiącach liczba rejestracji aut hybrydowych urosła bowiem do 233 sztuk.

Eksperci nie mają wątpliwości: – Jeśli chcemy na serio mówić o zmianach w sposobie zasilania aut, to dziś w grę wchodzą tylko hybrydy – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. Także według Andrzeja Halarewicza, eksperta  z Jato Dynamics, ten segment motoryzacyjnego rynku ma duży potencjał do rozwoju.

W zestawieniu z samochodami w pełni elektrycznymi hybrydy są nieporównanie bardziej funkcjonalne: mają zasięg jak samochody z napędem tradycyjnym, nie wymagają specjalnej infrastruktury tankowania. Przy tym –są oszczędne.

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian, w zależności od potrzeb. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. Podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła. Wytwarzana energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze napędu hybrydowego.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej