Unia kontra nasze drogi

Komisja Europejska nie chce już finansować budowy i remontów dróg gminnych oraz powiatowych.

Publikacja: 27.05.2013 02:44

Unia kontra nasze drogi

Foto: sxc.hu

Jeśli rządowi nie uda się przekonać urzędników w Brukseli, by pieniądze z Unii nadal trafiały na modernizację i budowy sieci dróg gminnych i powiatowych, grozi nam transportowy paraliż i pogłębienie podziału na Polskę A i B.

W latach 2007 – 2013 samorządy mogły się ubiegać o wsparcie Brukseli na tego rodzaju inwestycje. Przeznaczyły na budowę i przebudowę ok. 8,5 tys. km dróg powiatowych, gminnych i wojewódzkich  ok. 17,2 mld zł. Nawet mimo tych kwot stan tych tras, których sieć liczy ok. 360 tys. km, w większości jest bardzo zły lub tragiczny. Ale może być jeszcze gorzej.

– Komisja Europejska stwierdziła, że takie drogi nie będą mile widzianymi inwestycjami przeznaczonymi do współfinansowania z nowej perspektywy unijnej – mówi „Rz" Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za dotacje unijne. – Urzędnicy nie wymienili wprost kategorii dróg, jednak przedstawiony opis właśnie wskazuje na trasy lokalne. Będziemy zabiegać, by urzędnicy zmienili zdanie – dodaje wiceminister. Przyznaje jednak, że będzie to niezmiernie trudne zadanie. Takie propozycje Komisji to efekt zmiany priorytetów Brukseli. Na nadchodzące lata wsparciem ma zostać objęty  jedynie transport miejski i kolejowy, a także autostrady oraz trasy ekspresowe.

Władze samorządowe są bardzo zaniepokojone. Józef Sebesta, marszałek opolski, przyznaje, że chciał przeznaczyć część środków UE na modernizacje swoich dróg, bo ich sieć jest największa, a stan – najgorszy. – Powiaty, odmiennie niż gminy, nie mają własnych dochodów, a tylko subwencje i dotacje, dlatego możliwość skorzystania ze wsparcia unijnego była i jest szalenie istotna – dodaje Marek Tramś, prezes Związku Powiatów Polskich, starosta polkowicki. Dobra jakość dróg lokalnych to według ekonomistów jeden z podstawowych warunków ułatwiających inwestowanie na terenie danej gminy, a tym samym tworzenie nowych miejsc pracy.

Decyzja UE uderzy nie tylko w samorządy, ale także w najmniejsze, głównie polskie, firmy zajmujące się realizacją takich kontraktów transportowych.

Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski, zapowiada walkę na argumenty z UE. – Połączenie kraju siecią dróg krajowych i wojewódzkich nic nie da, bo nie będziemy mieli jak dojechać do Polski powiatowej. Jednym z priorytetów Komisji jest zapewnienie równego dostępu do usług publicznych, a nie da się tego osiągnąć bez poprawy szlaków transportowych – uważa marszałek Geblewicz.

Największe wykluczenie społeczne występuje dziś w miejscach najbardziej niedostępnych, do których prowadzą właśnie drogi powiatowe. Te regiony są martwe dla rozwoju przedsiębiorczości i turystyki.

Jeśli rządowi nie uda się przekonać urzędników w Brukseli, by pieniądze z Unii nadal trafiały na modernizację i budowy sieci dróg gminnych i powiatowych, grozi nam transportowy paraliż i pogłębienie podziału na Polskę A i B.

W latach 2007 – 2013 samorządy mogły się ubiegać o wsparcie Brukseli na tego rodzaju inwestycje. Przeznaczyły na budowę i przebudowę ok. 8,5 tys. km dróg powiatowych, gminnych i wojewódzkich  ok. 17,2 mld zł. Nawet mimo tych kwot stan tych tras, których sieć liczy ok. 360 tys. km, w większości jest bardzo zły lub tragiczny. Ale może być jeszcze gorzej.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca