Salon lotniczy 2013: rewanż Boeinga

Drugiego dnia salonu pod Paryżem Boeing przyćmił Airbusa uruchomieniem programu wydłużonego B787, który ma być konkurentem A350

Publikacja: 18.06.2013 23:33

Salon lotniczy 2013: rewanż Boeinga

Foto: AFP

Drugiego dnia salonu Boeing sprzedał samoloty za 34,2 mld dolarów (jeśli nie liczyć 16 mld od Ryanaira), a Airbus za 12,5 mld dolarów

Zgodnie z zapowiedziami Boeing ogłosił o rozpoczęciu produkcji szerokokadłubowego samolotu kompozytowego dalekiego zasięgu B787-10X, wydłużonej wersji Dreamlinera, który ma być odpowiedzią na samolot Airbusa A350.

- Obiecaliśmy zdecydowaną premierę i mamy ją — stwierdził prezes Boeinga Jim Mcnerney na uroczystym ogłoszeniu decyzji i podpisaniu kontraktów z premierowymi klientami (launch customers).

Trzecia wersja Dreamilnera będzie mieć zasięg 7 tys. mil (ok. 13 tys. km), zabierać 330 pasażerów, zaplanowano ją dla szybko rosnącego transportu lotniczego w Azji. Samolot będzie tańszy o 25 proc. w eksploatacji od obecnie porównywalnych — dodał szef pionu samolotów cywilnych, Ray Conner.

Amerykanie zdobyli potwierdzone zamówienia na 102 samolotów o wartości niemal 30 mld dolarów w cenach katalogowych. Singapore Airlines i firma leasingowa Air Lease zamówiły po 30 sztuk, United Airlines 20 (zamieniając wcześniejsze zamówienie na 10 mniejszych B787-9), British Airways 12 i firma leasingowa GE Capital Services (GECAS) 10.

United odbierze pierwszy samolot w 2018, a Air Lease na wiosnę 2019. To ostatnia firma zamówiła jeszcze przy okazji dodatkowe trzy B787-9, łącznie 33.

Amerykanie chcą potwierdzić swą dominację w tym segmencie rynku bardziej lukratywnym od segmentu maszyn średniego zasięgu, bo każdy taki samolot kosztuje 3-4 razy więcej od mniejszych.. Oficjalna premiera B787-10 jest nowym etapem batalii handlowej obu gigantów, którzy chcą wyrwać dla siebie jak najwięcej z rynku szacowanego na 100 mld dolarów rocznie.

Korean Airlines podpisał wstępną umowę kupna pięciu wydłużonych B747-8 i sześciu b777-300ER o wartości ok. 3,6 mld dolarów

Irlandzki Ryanair zapowiedział we wtorek sfinalizowanie w środę kontraktu kupna 175 B737-800 o wartości 16 mld dolarów.

Airbus też sprzedaje

Tuż przed imprezą Boeinga Airbus zaczął dzień targowy od zawarcia z tanim brytyjskim przewoźnikiem easyJet wstępnego kontraktu na 135 samolotów (35 A320 i 100 A320neo) za 11,9 mld dolarów. Brytyjczycy zastrzegli sobie opcję na nawet następne 100 nowszych maszyn neo.

Nowy prezes easyJeta, John Barton podkreślił, że to zamówienie pozwoli zwiększyć dywidendę, a zostanie sfinansowane bez korzystania z pomocy akcjonariuszy. Dyrektor generalna Carolyn McCall ujawniła, że Airbus zaproponował najlepsze warunki, z większym rabatem niż przy zamówieniu z 2002 r.

Dzięki tej transakcji Airbus zapewni pracę swoim 2500 ludziom i ok. 7500 u brytyjskich dostawców i kooperantów.

Nowo powstały tunezyjski przewoźnik Syphax Airlines zamówił wstępnie trzy A3320neo za 300,6 mln dolarów, stając się pierwszym reprezentantem Afryki kupującym tę wersję Tunezyjczycy kupili także trzy klasyczne A320 o wartości 274,5 mln dolarów.

Pierwsze kontrakty ATR

Rynek samolotów regionalnych wygląda doskonale, co potwierdziły poniedziałkowe kontrakty brazylijskiego Embraera na 365 samolotów. We wtorek filia EADS i Finmeccanica, ATR, producent samolotów turbośmigłowych, sprzedała duńskiej firmie leasingowej Nordic Aviation Capital (NAC) 35 samolotów — 30 ATR 72-600 (70-miejscowych) i 5 ATR 43-600 (50-miejscowych), z opcją kupna dalszych 55. Wartość tego kontraktu wynosi 2,1 mld dolarów.

Ich producent podkreślił, że co czwarta maszyna trafia do firm leasingowych, bo rośnie na nie popyt w Azji i Ameryce Płd. ATR twierdzi, że kontroluje 65 proc. rynku maszyn regionalnych do 90 miejsc.

Embraer zawarł drugiego dnia umowy o wartości 7700 mln dolarów. Wenezuelska Conviasa potwierdziła opcję na siedem E-190, Japan Airlines dodała cztery E-170 zwiększając zamówienie do 15 sztuk, indyjska Air Costa kupiła dwa E-170 w leasingu i jeden E-190, a litewska Aie Lithuanica w leasingu po jednym E-170 i E-175.

Kanadyjski Bombardier podał teraz, że 10 samolotów średniego zasięgu CS100 o wartości 628 mln dolarów, które sprzedał 2 lata temu na Le Bourget, było przeznaczone dla nowej firmy Odyssey Airlines, która zacznie loty z Londynu.

W niszowym segmencie luksusowych samolotów dyspozycyjnych Bombardier sprzedał 12 odrzutowców Global 8000 za 804 mln dolarów, ale nie chciał ujawnić, kim był ten bogaty klient.

Europejska firma oferująca luksusowe samoloty dyspozycyjne VistaJet podpisała z Kanadyjczykami umwoę kupna 20 maszyn Challenger 350 szacowanych na 518 mln dolarów.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont