Wraca konsolidacja linii lotniczych w Europie

Na rynek wrócił temat sprzedaży TAP i dalszej konsolidacji w branży.

Publikacja: 23.07.2013 00:36

Przybywa linii na sprzedaż, a kupujących coraz mniej.

Przybywa linii na sprzedaż, a kupujących coraz mniej.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Portugalski rząd zamierza wrócić do prywatyzacji linii lotniczej TAP. Oprócz niej i naszego LOT na sprzedaż są także skandynawski SAS, fiński Finnair oraz włoska Alitalia.

Mało czasu dla Efromovicha

– Mam nadzieję, że już na początku roku TAP będzie miał nowego właściciela – powiedział „Rz" Fernando Pinto, prezes portugalskiego przewoźnika. Poprzednie podejście do prywatyzacji linii zakończyło się niepowodzeniem w lutym 2013 r., bo zdaniem Pinto wyznaczono zbyt krótki czas. Ale i tak zgłosiło się 12 chętnych, spośród których wybrano trzech potencjalnych inwestorów.  Ostatecznie zdecydowano się kontynuować negocjacje z Germanem Efromovichem, brazylijskim biznesmenem polskiego pochodzenia. Transakcja się nie udała, bo inwestor nie zdążył przedstawić gwarancji finansowych.

Małe jest jednak prawdopodobieństwo, aby Efromovicha, który przejął już kolumbijskie linie Avianca Taca i rozwija brazylijską Avianca Brazil, interesował jakikolwiek inny poza TAP przewoźnik w Europie. Spośród innych potencjalnych centrów konsolidacji British Airways skupił się na rozwiązywaniu problemów hiszpańskiej Iberii, a Lufthansa zajęta jest restrukturyzacją  przejętych linii Swiss, Brussels Airlines i Austrian Airlines.

Ciszej o Norwegianie

Jeśli chodzi o inwestora dla LOT, to ucichły pogłoski o zainteresowaniu nim (a zwłaszcza jego dreamlinerami) niskokosztowego Norwegiana. Pozostają jeszcze Air France/KLM i powoli wychodzący z kłopotów niemiecki Air Berlin w połączeniu z Etihadem ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

– Dzisiaj LOT może być uznawany za jedną z najbardziej atrakcyjnych europejskich linii do przejęcia, zwłaszcza dla partnerów z Dalekiego i Bliskiego Wschodu – uważa Lida Mantzavinou, konsultant rynku lotniczego w londyńskim Frost & Sullivan. Jako największe walory polskiej linii wymienia silną pozycję na rynku, szczególnie europejskim, trwającą obecnie restrukturyzację oraz inwestycje w kupno dreamlinerów.

Mantzavinou przypomina, że w kwietniu 2013 r. Korean Air kupiły 44 proc. Czech Airlines (CSA). – Nie zdziwiłabym się, gdyby jakaś linia z Dalekiego lub Bliskiego Wschodu wyraziła chęć przejęcia udziałów LOT, żeby w ten sposób zyskać lepszy dostęp do rynku europejskiego, bądź gdyby Turkish Airlines chciał wrócić do rozmów z Ministerstwem Skarbu Państwa – mówi Mantzavionou. Ale prezes Turkish Airlines Temel Kotil uparcie podkreśla, że jego linia nie zamierza nikogo przejmować.

Wskazanie na szejków

– Jeśli chodzi o Air Berlin i jego rolę jako potencjalnego inwestora, to przede wszystkim rozwiązania wymaga kwestia jasnego podziału ról obu przewoźników. Patrząc po sąsiedzku, widzimy Lufthansę, która stara się spozycjonować każdą z przejętych linii nieco inaczej, co najlepiej widać po Swissie – mówi Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego z Lotnictwo.net.pl. – Teraz kolej na Austriana, w którym trwa proces restrukturyzacji oraz odświeżenie floty dalekodystansowej. Nie zapominajmy też, że Air Berlin sam był niedawno w kłopotach, z których wyciągał go, pompując setki milionów dolarów, Etihad. Ale ani Air Berlin, ani Etihad nie mają rozwiniętej siatki na wschodzie Europy – przyznaje Moczulski.

– Strategia Etihadu, który na razie zdecydował się na rozwój poprzez akwizycje, sprawdziła się. Szybko rosną przychody, zwiększa się flota. Gdyby LOT stał się częścią tej grupy, szybko odnotowałby poprawę podstawowych wskaźników – uważa Lida Mantzavinou.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

Portugalski rząd zamierza wrócić do prywatyzacji linii lotniczej TAP. Oprócz niej i naszego LOT na sprzedaż są także skandynawski SAS, fiński Finnair oraz włoska Alitalia.

Mało czasu dla Efromovicha

Pozostało 94% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?