Czekolada towarem luksusowym?

Skromna tabliczka czekolady może się zmienić w coś zgoła nie do rozpoznania. Olej palmowy, chemiczne wypełniacze i dodatki smakowe mogą zastąpić kosztowne składniki, w tym nawet ziarna kakaowca. Czekolada z dużą zawartością kakaowca może stać się w towarem luksusowym.

Publikacja: 20.10.2013 08:18

Czekolada towarem luksusowym?

Foto: Bloomberg

Według badań wykonanych przez Mintec w ostatnim roku składniki potrzebne do wyprodukowania tradycyjnej 100-gramowej tabliczki mlecznej czekolady wzrosły o 28 procent.

W ostatnich 20 miesiącach cena masła kakaowego, czyli tłuszczu roślinnego otrzymywanego z ziaren kakaowca, który stanowi 25 procent każdej tabliczki, wzrosła o 63 procent. To najwięcej w okresie ostatnich czterech lat. Pełne mleko w proszku, kolejny podstawowy składnik, kosztuje  o ponad 20 procent drożej. Co prawda od stycznia 2012 r. ceny kakao i cukru spadły o 50 procent i 15 procent odpowiednio, jednak nie zrekompensowało to wzrostu cen innych komponentów.

Simona Gambarini, analityk z ETF Securities powiedziała CNBC że cena ziaren kakaowca, z którego powstaje kakao i masło kakaowe, wzrosła w 2013 r. o 22 procent rdr, osiągając najwyższą wartość w na początku października. Susza na zachodzie Afryki oraz decyzja Ghany o stopniowym zmniejszeniu zużycia nawozów sztucznych oraz kontroli szkodników przyczyniły się do wzrostu cen.

Region Zachodniej Afryki, z Wybrzeżem Kości Słoniowej oraz Ghaną na czele, jest obszarem na którym produkuje się najwięcej na świecie kakaowca. Gambarini tłumaczy, że uwarunkowania atmosferyczne oraz niepokoje społeczne w tym rejonie świata mają zasadniczy wpływ na cenę kakaowca.

Angus Kennedy, zajmujący się testowaniem czekolady u największych producentów, twierdzi, że jeżeli firmy nie zmienią podejścia do produkcji, to w najbliższych siedmiu latach zabraknie ziaren kakaowca.

Wzrost konsumpcji słodyczy na wschodzących rynkach będzie miał wpływ na popyt i podaż kakaowca. Najwięcej wielbicieli czekolady mieszka w Europie. Dane Euromonitor International podają, że Europejczycy zjadają średnio 8 kg czekolady rocznie, natomiast w Chinach i Indiach spożycie per capita wynosi 100 g i 700 g.

Według analiz TechSci Research roczny wzrost spożycia w Indiach wyniesie w latach 2013-2018 około 21 procent . Znaczący wzrost konsumpcji spodziewany jest także w Chinach i Rosji. W raporcie „The Chocolate of Tomorrow" opublikowanym w czerwcu 2012 r., KPMG przewiduje, że rynek rosyjski wzrośnie o 45 procent, natomiast sprzedaż w Chinach od 2009 rosła średnio o 40 procent.

Angus Kennedy ostrzega, że światowa produkcja nie będzie w stanie zaspokoić rosnącego spożycia czekolady na świecie. Jeżeli przemysł nie podejmie działań dotyczących wzrostu konsumpcji w Azji, czekają nas braki w produkcji masła kakaowego. Rolnicy potrzebują znacznie więcej pieniędzy na inwestycje w środki ochrony roślin i nowe drzewka.

Wzrost składników potrzebnych do produkcji czekolady oznacza, że producenci będą musieli podnieść ceny. Według KPMG najwięcej czekolady sprzedaje się w supermarketach (42 procent). Analitycy przewidują, że producenci wprowadzą inne komponenty, aby utrzymać dotychczasowe ceny. Zamiast masła kakaowego będzie stosowany inny tłuszcz roślinny. Zwiększy się produkcja czekolady z dodatkiem orzechów włoskich, migdałów czy rodzynek. 100 g tabliczka czekolady będzie miała więcej dodatków, a mniej kakao.

- Najważniejsze jest, aby czekolada była dostępna i w odpowiedniej cenie - powiedział CNBC Paul Young z Paul A. Young Fine Chocolates. Uważa, iż producenci powinni kupować ziarno kakaowca bezpośrednio od rolników, którzy mogliby pieniądze przeznaczyć na inwestycje. W Ekwadorze średnia wieku rolnika produkującego kakaowiec to 62 lata. Bezpośredni kontakt z rolnikami może zainteresować młodszych farmerów.

Zmiany te najdotkliwiej dotkną produkcję czekolady ze średnią zawartością kakao. Sprzedaż czekolady z zawartością 70 procent i wyżej kakao nie ucierpi.

- Zainteresowanie dobrej jakości towarem jest zawsze ogromne – stwierdził Paul Young. - Ludzie uwielbiają to uczucie jakie daje im zakup towaru luksusowego.

Według badań wykonanych przez Mintec w ostatnim roku składniki potrzebne do wyprodukowania tradycyjnej 100-gramowej tabliczki mlecznej czekolady wzrosły o 28 procent.

W ostatnich 20 miesiącach cena masła kakaowego, czyli tłuszczu roślinnego otrzymywanego z ziaren kakaowca, który stanowi 25 procent każdej tabliczki, wzrosła o 63 procent. To najwięcej w okresie ostatnich czterech lat. Pełne mleko w proszku, kolejny podstawowy składnik, kosztuje  o ponad 20 procent drożej. Co prawda od stycznia 2012 r. ceny kakao i cukru spadły o 50 procent i 15 procent odpowiednio, jednak nie zrekompensowało to wzrostu cen innych komponentów.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu