Wal-Mart woli Chiny

Amerykańska sieć detaliczna Wal-Mart woli rozwijać swoją obecność w Chinach, niż w sąsiednich Indiach.

Publikacja: 27.10.2013 13:24

Wal-Mart woli Chiny

Foto: Bloomberg

Zdaniem amerykańskich mediów rynek chiński jest znacznie bardziej atrakcyjny dla takich firm jak Wal-Mart. A Indie wciąż mają przed sobą długą drogę, by stać się atrakcyjne dla międzynarodowych korporacji.

Wal-Mart zamierza do końca roku 2016 otworzyć w Chinach 110 nowych placówek. Obecnie amerykańska sieć ma ich tam pod swoim brandem 30. W zeszłym roku Wal-Mart kupił pakiet kontrolny akcji chińskiej sieci detalicznej sprzedaży internetowej - Yihaodian, który ma 24 mln zarejestrowanych klientów. Korporacja jest też właścicielem sieci 400 hurtowni Sam's Club, które znajdują się już w 160 miastach Państwa Środka.

 

Jednocześnie koncern poinformował o zakończeniu współpracy z indyjskim Bharti Enterprises.

Zdaniem Rajiva Biswasa z głównego ekonomisty IHS, Indie same są sobie winne. Władze w Delhi nie potrafią stworzyć przyjaznego inwestycjom środowiska biznesowo. - Indie strzelają sobie w stopę - uważa Biswas.

Natomiast władze w Pekinie ronią wszystko, by zachęcić zagraniczne koncerny do inwestowania w Chinach. - Nic więc dziwnego, że Indie tracą inwestorów na rzecz Chin - podkreśla Shaun Rein, dyrektor zarządzający China Market Research Group. W Indiach korporacje narzekają na nadmierny protekcjonizm i zbyt częste zmiany prawa.

Z drugiej strony międzynarodowe korporacje obawiają się nacisków wywieranych na nie w Chibach. W ciągu kilku ostatnich miesięcy państwową telewizją China Central Television (CCTV) wyemitowała kilka programów krytykujących zagraniczne firmy. Oberwał m.in. Starbucks za zbyt wysokie ceny kawy, Samsung za wadliwe telefony, Apple za niewłaściwą politykę serwisową i gwarancyjną, a Volkswagena, Danone i Nestle za zawyżanie w Chinach cen swoich produktów.

Zdaniem amerykańskich mediów rynek chiński jest znacznie bardziej atrakcyjny dla takich firm jak Wal-Mart. A Indie wciąż mają przed sobą długą drogę, by stać się atrakcyjne dla międzynarodowych korporacji.

Wal-Mart zamierza do końca roku 2016 otworzyć w Chinach 110 nowych placówek. Obecnie amerykańska sieć ma ich tam pod swoim brandem 30. W zeszłym roku Wal-Mart kupił pakiet kontrolny akcji chińskiej sieci detalicznej sprzedaży internetowej - Yihaodian, który ma 24 mln zarejestrowanych klientów. Korporacja jest też właścicielem sieci 400 hurtowni Sam's Club, które znajdują się już w 160 miastach Państwa Środka.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder