Wal-Mart woli Chiny

Amerykańska sieć detaliczna Wal-Mart woli rozwijać swoją obecność w Chinach, niż w sąsiednich Indiach.

Publikacja: 27.10.2013 13:24

Wal-Mart woli Chiny

Foto: Bloomberg

Zdaniem amerykańskich mediów rynek chiński jest znacznie bardziej atrakcyjny dla takich firm jak Wal-Mart. A Indie wciąż mają przed sobą długą drogę, by stać się atrakcyjne dla międzynarodowych korporacji.

Wal-Mart zamierza do końca roku 2016 otworzyć w Chinach 110 nowych placówek. Obecnie amerykańska sieć ma ich tam pod swoim brandem 30. W zeszłym roku Wal-Mart kupił pakiet kontrolny akcji chińskiej sieci detalicznej sprzedaży internetowej - Yihaodian, który ma 24 mln zarejestrowanych klientów. Korporacja jest też właścicielem sieci 400 hurtowni Sam's Club, które znajdują się już w 160 miastach Państwa Środka.

 

Jednocześnie koncern poinformował o zakończeniu współpracy z indyjskim Bharti Enterprises.

Zdaniem Rajiva Biswasa z głównego ekonomisty IHS, Indie same są sobie winne. Władze w Delhi nie potrafią stworzyć przyjaznego inwestycjom środowiska biznesowo. - Indie strzelają sobie w stopę - uważa Biswas.

Natomiast władze w Pekinie ronią wszystko, by zachęcić zagraniczne koncerny do inwestowania w Chinach. - Nic więc dziwnego, że Indie tracą inwestorów na rzecz Chin - podkreśla Shaun Rein, dyrektor zarządzający China Market Research Group. W Indiach korporacje narzekają na nadmierny protekcjonizm i zbyt częste zmiany prawa.

Z drugiej strony międzynarodowe korporacje obawiają się nacisków wywieranych na nie w Chibach. W ciągu kilku ostatnich miesięcy państwową telewizją China Central Television (CCTV) wyemitowała kilka programów krytykujących zagraniczne firmy. Oberwał m.in. Starbucks za zbyt wysokie ceny kawy, Samsung za wadliwe telefony, Apple za niewłaściwą politykę serwisową i gwarancyjną, a Volkswagena, Danone i Nestle za zawyżanie w Chinach cen swoich produktów.

Zdaniem amerykańskich mediów rynek chiński jest znacznie bardziej atrakcyjny dla takich firm jak Wal-Mart. A Indie wciąż mają przed sobą długą drogę, by stać się atrakcyjne dla międzynarodowych korporacji.

Wal-Mart zamierza do końca roku 2016 otworzyć w Chinach 110 nowych placówek. Obecnie amerykańska sieć ma ich tam pod swoim brandem 30. W zeszłym roku Wal-Mart kupił pakiet kontrolny akcji chińskiej sieci detalicznej sprzedaży internetowej - Yihaodian, który ma 24 mln zarejestrowanych klientów. Korporacja jest też właścicielem sieci 400 hurtowni Sam's Club, które znajdują się już w 160 miastach Państwa Środka.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?