B787: w marcu dowiemy się, co było z bateriami

Amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB zapowiedział zakończenie do marca śledztwa w sprawie baterii litowo-jonowych w B787. Ogłosi wtedy raport końcowy, a jesienią zorganizuje publiczne przesłuchanie o pierwszym incydencie w w samolocie JAL

Publikacja: 09.01.2014 13:06

„Członkowie ekipy śledczej przeprowadzili prace w USA, Japonii, Francji i na Tajwanie — stwierdza najnowszy komunikat NTSB. — W miarę rozwoju postępowania wyjaśniającego urząd współpracował blisko z Boeingiem, amerykańskim urzędem lotnictwa cywilnego FAA, japońskim biurem bezpieczeństwa transportu, francuskim biurem badania przyczyn katastrof lotniczych BEA i z doradcami technicznymi z Japonii i Francji".

Japońska firma GS Yuasa produkuje baterie litowo-jonowe do dreamlinerów, zastosowane po raz pierwszy na szeroką skalę w cywilnym transporcie lotniczym, a francuska Thales produkuje układy ich zasilania.

W samolocie B787 Japan Airlines doszło 7 stycznia 2013 podczas postoju na lotnisku w Bostonie do pojawienia się ognia w zapasowym układzie zasilania APU. Tydzień później doszło do awarii baterii w samolocie ANA podczas lotu. 16 stycznia FAA uziemił pilnym poleceniem wszystkie używane 50 samolotów B787 i wstrzymał dostawy nowych.

Równoległe do postępowania prowadzonego przez NTSB Boeing opracował nowe rozwiązania dla baterii, zwłaszcza system wentylacji, nowy układ ładowania i nową obudowę. FAA zatwierdził je i zezwolił na instalowanie w samolotach. Do czerwca wszystkie samoloty wznowiły loty i od od tamtej pory nie zgłaszano żadnych incydentów z bateriami głównego układu i układu pomocniczego APU.

Mimo udanego rozwiązania problemu NTSB bada w dalszym ciągu zaprojektowanie baterii i jej działanie, w końcowym raporcie wskaże na prawdopodobną przyczynę tamtych incydentów, z zaleceniami zapewne dla Boeinga i dla FAA, jak unikać w przyszłości problemów przy wprowadzaniu nowych technologii.

W ramach postępowania wyjaśniającego NTSB zawarł umowę z Underwriter's Laboratories na sporządzenie charakterystyki termicznych i elektrochemicznych cech baterii oraz przeprowadzenie „testów oscylacyjnych'. Obie prace powinny zakończyć się w lutym.

Eksperci NTSB wykonali łącznie ponad 200 tys. zdjęć tomografem komputerowym ogniw baterii „dla zbadania i udokumentowania wewnętrznej konfiguracji poszczególnych ogniw baterii, w których doszło do incydentów i ogniw baterii wzorcowych".

„Członkowie ekipy śledczej przeprowadzili prace w USA, Japonii, Francji i na Tajwanie — stwierdza najnowszy komunikat NTSB. — W miarę rozwoju postępowania wyjaśniającego urząd współpracował blisko z Boeingiem, amerykańskim urzędem lotnictwa cywilnego FAA, japońskim biurem bezpieczeństwa transportu, francuskim biurem badania przyczyn katastrof lotniczych BEA i z doradcami technicznymi z Japonii i Francji".

Japońska firma GS Yuasa produkuje baterie litowo-jonowe do dreamlinerów, zastosowane po raz pierwszy na szeroką skalę w cywilnym transporcie lotniczym, a francuska Thales produkuje układy ich zasilania.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?