Producent napojów Hoop Cola i soków Jupik jest zainteresowany przejęciem słoweńskiej firmy Radenska. Dziś upływa termin składania wiążących ofert, a Kofola swoją już złożyła – donosi słoweńska gazeta „Delo". Staraliśmy się zweryfikować tę informację w spółce. – Kofola stale monitoruje rynek pod kątem przejęć. To standardowy element naszej strategii. Jednakże nie wypowiadamy się na temat niedomkniętych transakcji – odpowiedziała nam Jaroslava Musilova z biura prasowego Kofoli.
Właścicielem firmy Radenska jest Pivovarna Laško. Jak donosi regionalna prasa, koncern ma problemy finansowe. Zdecydował się sprzedać część aktywów, by zmniejszyć swoje zadłużenie. Nie wiadomo, na ile obecnie wyceniana jest Radenska. Według prognoz jej ubiegłoroczne przychody mogły sięgnąć 31 mln euro wobec 30,8 mln euro rok wcześniej. Z kolei EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) mogła wzrosnąć do ok. 4,7 mln euro z ok. 4,1 mln euro.
Radenska to łakomy kąsek. Jest nie tylko największym producentem wody mineralnej w Słowenii, ale może być również przyczółkiem do ekspansji na inne rynki w regionie. Najprawdopodobniej ofertę zakupu tej firmy złożyła nie tylko Kofola.
Kofola już od dawna poszukuje atrakcyjnych celów akwizycji. Eksperci zwracają uwagę, że utrzymująca się od kilku lat trudna sytuacja w branży spożywczej przełożyła się na spadek oczekiwań właścicieli firm. To oznacza, że teraz za stosunkowo niską kwotę można skokowo zwiększyć skalę biznesu. Nic więc dziwnego, że najwięksi gracze intensywnie rozglądają się po rynku europejskim. Przejmować chce m.in. koncern Maspex, producent soków Kubuś i makaronów Lubella. Do tej pory sfi-na-li-zo-wał 16 prze-jęć, w tym dzie-więć za gra-ni-cą. Nie wy-klu-cza ko-lej-nych.
Wśród firm, które mogą zdecydować się na przejęcie w regionie, wymienia się też polską Krajową Spółkę Cukrową. Zarząd nie ukrywa, że dywersyfikacja działalności jest dla spółki kluczowa, tym bardziej że w 2017 r. Unia Europejska uwalnia rynek cukru. – Budując nową gałąź swojej działalności, spółka podnosi i będzie podnosić konkurencyjność. Monitorujemy różne możliwości rozwoju biznesu w sektorze rolno-spożywczym, które pozwolą nam na większe bezpieczeństwo i stabilizację firmy – powiedział nam kilka miesięcy temu Marek Dereziński, prezes KSC. Nie tylko firmy z branży spożywczej szukają ciekawych podmiotów do przejęcia za granicą. Podobne plany ma np. działająca na rynku AGD Amica. Podkreśla, że do zakupów mogą zachęcać właśnie atrakcyjne wyceny zagranicznych firm. Najprawdopodobniej w najbliższych miesiącach poinformuje o jakimś przejęciu.