Mocno przyspiesza sprzedaż „kratek”

Sprzedaż aut osobowych ?z pełnym odliczeniem VAT już za półmetkiem. W rankingu zarówno marek, jak i modeli niekwestionowanym liderem jest Volkswagen.

Publikacja: 25.02.2014 13:16

Mocno przyspiesza sprzedaż „kratek”

Foto: Bloomberg

Tylko do końca marca można rejestrować samochody osobowe z homologacją ciężarową pozwalającą na pełen odpis VAT. Nic dziwnego, że sprzedaż tego typu aut przyspiesza. Jak podaje Instytut Samar, do końca ubiegłego tygodnia zarejestrowano 20 029 samochodów osobowych, z czego „kratki" stanowią ponad jedną piątą.

– Blisko cztery i pół tysiąca „kratek" w ciągu dwudziestu dni lutego to prawie dziesięć razy więcej niż po dwudziestu dniach stycznia. Widać, że rynek się rozkręcił. A przed „kratkami" jeszcze cały marzec – mówi ekspert Samaru Dariusz Balcerzyk.

Najpopularniejszą marką, a zarazem najpopularniejszym modelem bez VAT okazuje się Volkswagen. Według Samaru, w lutym sprzedano 1224 samochody tego producenta. Na drugim miejscu znajduje się Toyota – 773 auta, na trzecim Skoda – 541 sztuk. Kolejne miejsca zajmują Volvo, Ford, Audi, BMW, Peugeot, Hyundai oraz Infiniti. W rankingu modeli prowadzi volkswagen tiguan – 556 sztuk, przed volkswagenem passatem – 489 sztuk i toyotą auris – 423 sztuki.

Sporym powodzeniem cieszą się auta marek premium. W tej grupie najlepiej sprzedaje się Volvo XC60 – 308 sztuk, przed Audi Q5 – 122 sztuki oraz BMW X3 – 111 aut.

Łącznie od początku roku liczba zarejestrowanych samochodów z „kratką" sięgnęła 6510 sztuk. W przypadku droższych pojazdów można sporo zaoszczędzić. Przykładowo najbardziej popularne auto w segmencie premium: volvo XC 60 stanieje – w zależności od wyposażenia – od 30 tys. do 45 tys. złotych. Za BMW X5 30D, kosztujące cennikowo od 286 tys. zł, będzie można zapłacić przynajmniej 50 tys. zł mniej.

Samochody tańsze o VAT są teraz dużo bardziej atrakcyjne, niż trzy lata temu – nie muszą już mieć „kratki" oddzielającej przedział bagażowy. To efekt nowych europejskich przepisów homologacyjnych, wprowadzonych w ubiegłym roku. Dzięki nim samochody osobowe mogą uzyskać homologację ciężarową M1 już na etapie produkcji, a nie po przeróbkach robiących z nich „ciężarówki", jak to miało miejsce wcześniej.

Sprzedaż aut bez VAT w tzw. okienku derogacyjnym na pewno wpłynie na wyniki rynku w 2014 roku. Ale jak mocno poprawi całą sprzedaż – na razie trudno wyrokować. Według Samaru rynek samochodów osobowych i dostawczych może w obecnym roku zwiększyć się w porównaniu do ubiegłego w granicach 5–10 proc.

Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem