Pulpety w odwrocie, pizza atakuje

Dania gotowe miały być czarnym koniem polskiego rynku spożywczego. Ale na razie ich sprzedaż maleje. Producenci wierzą, że załamanie jest chwilowe.

Publikacja: 06.03.2014 03:08

Pulpety w odwrocie, pizza atakuje

Foto: Bloomberg

Pulpety, gołąbki czy fasolka po bretońsku – na polskim rynku dań gotowych nadal królują tradycyjne dania z mięsa i warzyw. Z ostatnich danych firmy badawczej Nielsen wynika jednak, że wydatki na nie maleją. Od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r. wyniosły one niemal 350 mln zł – o 6 proc. mniej niż przed rokiem.

O 7 proc. spadły wydatki na mrożone pierogi, a aż o 15 proc. na dania instant, czyli gotowe do zjedzenia po zalaniu wrzątkiem. O 17 proc. mniej niż przed rokiem przeznaczyliśmy na zamrożone zapiekanki.

Wyhamowanie sprzedaży dań gotowych dziwi tym bardziej, że jeszcze kilka lat temu firmy spożywcze i analitycy typowali je jako produkty, które mają szanse być hitami polskiego rynku żywności. Prognozy te, jak zauważa Zbigniew Mendel, prezes firmy doradczej Mendel Company, brały się z faktu, że przeciętny Polak nadal zjada mniej dań gotowych niż mieszkańcy bardziej zamożnych krajów, m.in. Europy Zachodniej.

– Barierą rozwoju rynku dań gotowych w naszym kraju okazał się jednak dochód, którym dysponują polskie rodziny. Jest on ciągle istotnie niższy niż na Zachodzie – mówi Zbigniew Mendel.

23 procent gospodarstw domowych kupiło w 2013 roku markowe dania gotowe – wynika z badania GfK Polonia

W ostatnim czasie pulpetom i pierogom dodatkowo nie sprzyjało spowolnienie gospodarcze. – Mieliśmy do czynienia z ograniczoną siłą nabywczą konsumentów, co wpłynęło negatywnie na poziom wydatków na dania gotowe – mówi Monika Kalwasińska, analityk Domu Maklerskiego PKO BP.

Skłonność Polaków do oszczędzania widać także na rynku tzw. fiksów, czyli mieszanek, które ułatwiają przygotowanie konkretnych potraw. W ciągu ostatniego roku wydatki na nie zmalały o ok. 7 proc.

– Konsumenci nadal poszukują w naszym portfolio produktów, które pozwolą im w łatwy sposób przygotować dania, które będą smakować całej rodzinie i nie nadwerężą domowego budżetu – mówi Wojciech Osiński, marketing manager marki Winiary w firmie Nestle Polska.

Na tle tradycyjnych dań gotowych dobrze radzi sobie mrożona pizza. Nielsen podaje, że od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r. wydatki na nią wzrosły o 23,6 proc., do niemal 253 mln zł.

Mrożone pizze korzystają na niesłabnącej u nas modzie na kuchnię włoską. Z badań firmy ok. PMR wynika, że około 60 proc. Polaków je pizzę przynajmniej raz w miesiącu.

Analitycy firmy GfK Polonia spodziewają się, że trend spadkowy na rynku dań gotowych utrzyma się także w tym roku. Według niej w 2013 r. wydatki gospodarstw domowych na te produkty (nie licząc potraw mrożonych i chłodzonych) były o 14 proc. mniejsze niż rok wcześniej.

Na niewielki wzrost sprzedaży gotowych potraw liczą natomiast analitycy firmy Euromonitor International. Według nich w tym roku wartość tego rynku pójdzie w górę o 0,6 proc. Z kolei w  2015 r. ma szanse zwiększyć się o 0,8 proc.

Szybciej niż średnia dla całego rynku powinny rosnąć wydatki na gotowe sałatki. W tym roku, według Euromonitora, kupimy ich za prawie 52 mln zł. To o 17,7 proc. więcej niż przed rokiem. W 2015 r. wartość rynku sałatek może przekroczyć 59 mln zł.

– Rozszerzanie dotychczasowej oferty produktowej powinno pomóc przyciągnąć nowych klientów, zwiększając jednocześnie wartość rynku dań gotowych – uważa Monika Kalwasińska. Jednak także i ona nie liczy, że sprzedaż dań gotowych będzie rosła w szybkim tempie. Jak wskazuje, barierą może być dyskusyjna jakość części wyrobów.

Większymi optymistami są producenci. – Dania gotowe to na pewno segment z potencjałem rozwojowym. Grupą docelową tej kategorii o największym potencjale są kobiety, które mają coraz mniej czasu na samodzielne przygotowanie rodzinie pełnowartościowego posiłku – mówi Marzena Więckowska, rzeczniczka firmy Heinz, właściciela marki Pudliszki.

W Horteksie, który produkuje m.in. mrożone dania gotowe na bazie warzyw, uważają, że rozwojowi tej części rynku sprzyjać będzie zmiana stylu życia Polaków. Beata Łosiak, rzeczniczka grupy Hortex, podkreśla, że otwieramy się na kuchnię międzynarodową, coraz bardziej dbamy także o zdrową dietę.

Opinia dla „Rz"

Marcin Rzepka kierownik działu badań firmy PMR Research

Badania pokazują, że Polacy lubią kuchnię włoską, dlatego często odwiedzają pizzerie i zmawiają pizzę do domu. Nie jest więc zaskoczeniem, że mając do wyboru tradycyjne pulpety czy gołąbki coraz chętniej sięgają także po mrożone pizze. Nie należy spodziewać się, że rynek dań gotowych będzie rozwijał się w Polsce w szybkim tempie. Mieszkańcy małych miejscowości są przywiązani do samodzielnego przyrządzania posiłków w domach. Natomiast mieszkańcy średnich i dużych miast, szczególnie prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe,  zamiast odgrzewania dań gotowych wybierają wizyty w fast foodach czy lokalach gastronomicznych w centrach handlowych.  —b.d.

Miliardy na Gotowe posiłki

Finowie jedzą najwięcej

W 2013 roku co trzecie polskie gospodarstwo domowe kupiło dania gotowe, wydając na nie średnio 25 złotych – wynika z badań firmy GfK Polonia. Polsce daleko jest więc nadal do krajów, gdzie spożycie dań gotowych i wydatki na nie są najwyższe w Europie. Jak podaje Euromonitor International, najwięcej gotowych posiłków zjadają w ciągu roku Finowie. W 2013 r. spożycie wyniosło tam 14,7 kg na osobę i było niemal trzy razy większe niż w Polsce. Drugie miejsce – z konsumpcją sięgającą 13,1 kg per capita – była Wielka Brytania. W pierwszej trójce krajów o największym przeciętnym spożyciu dań gotowych znalazła się też Norwegia. W ubiegłym roku wyniosło ono tam 11,8 kg. Kolejne miejsca w Europie przypadły Niemcom (11,2 kg), Szwedom (10,4 kg), Francuzom (9,2 kg), Belgom (8,5 kg), Hiszpanom (8,2 kg), Irlandczykom (7,8 kg) oraz Holendrom (6,2 kg). Według Euromonitora wartość rynku dań gotowych w Europie Zachodniej wyniosła w 2013 r. ok. 22,27 mld euro. W tym roku powinna się zwiększyć do 22,34 mld euro, a w 2015 r. do 22,5 mld euro. Z kolei we wschodniej części Europy wartość rynku dań gotowych przekroczy w tym roku 5 mld euro, wobec 4,95 mld euro przed rokiem. W 2015 r. mieszkańcy Europy Wschodniej wydadzą na dania gotowe prawie 5,2 mld euro. Najpopularniejsze w naszej części Europy są mrożone dania gotowe. Wartość tej części rynku przekracza 4,2 mld euro rocznie. Na Zachodzie najlepiej sprzedają się chłodzone posiłki. Przeznacza się tam na nie prawie 5,4 mld euro. Popularna jest także mrożona pizza. Rocznie jej sprzedaż przekracza 4 mld euro. —b.d.

Pulpety, gołąbki czy fasolka po bretońsku – na polskim rynku dań gotowych nadal królują tradycyjne dania z mięsa i warzyw. Z ostatnich danych firmy badawczej Nielsen wynika jednak, że wydatki na nie maleją. Od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r. wyniosły one niemal 350 mln zł – o 6 proc. mniej niż przed rokiem.

O 7 proc. spadły wydatki na mrożone pierogi, a aż o 15 proc. na dania instant, czyli gotowe do zjedzenia po zalaniu wrzątkiem. O 17 proc. mniej niż przed rokiem przeznaczyliśmy na zamrożone zapiekanki.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku