Popyt na technologie ubieralne wystrzeli w tym roku

Sprzedaż nowej kategorii urządzeń mobilnych ma rosnąć o 80 proc. rocznie.

Publikacja: 24.04.2014 12:33

Popyt na technologie ubieralne wystrzeli w tym roku

Foto: Bloomberg

 

Inteligentne zegarki współpracujące z naszymi smartfonami, okulary łączące się z internetem, specjalne opaski monitorujące naszą kondycję i stan zdrowia – to mają być hity sprzedaży kilku najbliższych lat. Według prognoz popyt na te tzw. technologie ubieralne (z ang. wearable technologies) wystrzeli już w tym roku.

– Ten i przyszły rok będą należeć do urządzeń tego typu – zapewnia „Rz" Nick Spencer, ekspert firmy badawczej ABI Research. Jak przekonuje Ramon Llamas, analityk w firmie IDC, coraz więcej producentów wprowadza na rynek urządzenia tego typu, kreując nową potrzebę u konsumentów.

Choć podobne urządzenia dostępne były w sprzedaży od paru lat, dopiero teraz koncerny mogą liczyć na szersze zainteresowanie użytkowników. Jak tłumaczą eksperci, wynika to z tego, że technologie ubieralne to innowacyjne urządzenia, a rynek potrzebował czasu, by do nich dojrzeć.

Optymistyczne scenariusze

– Teraz czas na kolejny etap ewolucji. Na razie wiele akcesoriów tego typu znajduje się jeszcze w fazie prototypów, ale perspektywa przed tym segmentem jest obiecująca – twierdzi Nick Spencer i zaznacza, że producenci tacy jak Qualcomm, Intel, MediaTek bardzo liczą na ten rynek.

– Przygotowują już tanie i energooszczędne chipsety, czyli gotowe zestawy, pozwalające zawrzeć wiele funkcji w jednym układzie scalonym, które posłużą do wyprodukowania tego rodzaju elektroniki – dodaje.

To pozwala snuć optymistyczne scenariusze dla tego rynku. Konserwatywne założenia firmy Berg Insight przewidują, że w 2017 r. sprzedaż sięgnie 64 mln sztuk urządzeń mobilnych, które można nosić na sobie. IDC przekonuje, że w 2018 roku będzie to nawet ponad 112 mln szt.

– Popyt na technologie ubieralne będzie rósł średnio o 78 proc. rocznie – zapowiada Ramon Llamas.

W 2013 roku na świecie kupiono 10 mln sztuk akcesoriów tego typu – 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Z szacunków IDC wynika, że w 2014 roku sprzeda się ich już ponad 19 mln. Jeszcze bardziej optymistyczne są prognozy ABI Research, z których wynika, że popyt na inteligentne zegarki (z ang. smart watches) i okulary (smart glasses) oraz tzw. opaski fitness przekroczy nawet 40 mln szt.

Apple zamiast Nike?

Dziś główną kategorię urządzeń ubieralnych stanowią opaski fitness, chętnie kupowane np. przez biegaczy oraz inne urządzenia nadzorujące naszą kondycję i stan zdrowia. - Akcesoria służące badaniu naszej aktywności stają się już produktem masowym – przekonuje Joshua Flood z ABI Research.

Głównymi graczami nie są – jak mogłoby się wydawać – producenci smartfonów i tabletów. Największy kawałek tortu wykroiły mało znane firmy: Fitbit, Jawbone oraz potentat – Nike. Ten ostatni parę dni temu poinformował, że kończy produkcję elektroniki ubieralnej. Firma chce się skoncentrować na rozwijaniu oprogramowania fitness dla innych producentów urządzeń mobilnych. Skąd taka decyzja, Nike nie wyjaśnia. Brian White, analityk firmy Cantor Fitzgerald & Co., twierdzi, że funkcjonalności, jakie mają dziś opaski fitness, zostaną „wchłonięte" przez inteligentne zegarki. – Większość firm produkujących opaski wyjdzie z rynku – uważa.

Nieoficjalnie mówi się, że decyzja Nike może mieć związek z planowanym wejściem na ten rynek firmy Apple. Obie firmy, które łączy postać Tima Cooka (szefa Apple, a jednocześnie członka rady dyrektorów Nike), mogłyby współpracować w technologiach ubieralnych.

Na rynku smartwatchów króluje Samsung – według badań Canalys ma 54 proc. rynku. Sony i Pebble wykroiły dla siebie 35 proc. W tym roku zegarki wypuszczą LG i Motorola.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.duszczyk@rp.pl

Inteligentne zegarki współpracujące z naszymi smartfonami, okulary łączące się z internetem, specjalne opaski monitorujące naszą kondycję i stan zdrowia – to mają być hity sprzedaży kilku najbliższych lat. Według prognoz popyt na te tzw. technologie ubieralne (z ang. wearable technologies) wystrzeli już w tym roku.

– Ten i przyszły rok będą należeć do urządzeń tego typu – zapewnia „Rz" Nick Spencer, ekspert firmy badawczej ABI Research. Jak przekonuje Ramon Llamas, analityk w firmie IDC, coraz więcej producentów wprowadza na rynek urządzenia tego typu, kreując nową potrzebę u konsumentów.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca