Reklama
Rozwiń

Kraków szykuje komunikacyjną rewolucję

Kraków chce przestawić się na ekologiczną komunikację. W tym tygodniu na ulice wyruszył pierwszy autobus elektryczny.

Publikacja: 03.05.2014 16:41

Kraków szykuje komunikacyjną rewolucję

Foto: materiały prasowe

Pojazd wyprodukowany przez firmę Solaris z Bolechowa pod Poznaniem będzie testowany przez rok. W tym czasie miasto będzie mogło podjąć decyzję o zakupie większej partii takich autobusów, na co zdecydowała się właśnie Warszawa. Stolica zamówi 10 autobusów elektrycznych w chińskiej firmie BYD, która w zakończonym niedawno przetargu wygrała właśnie z Solarisem.

Solaris liczy, że w Krakowie uda mu się pokonać konkurentów. Zaoferowany miastu do testów model Urbinom 12 electric jest bardzo cichy i całkowicie bezemisyjny. Baterie, w których zgromadzona jest energia, posiadają łączną pojemność 210 kWh a ich ładowanie będzie odbywać się podczas nocnego postoju autobusu w zajezdni przy ul. Walerego Sławka. Ładowarkę o mocy 100 kW również dostarczyła firma Solaris. Elektryczne silniki napędowe pojazdu zamontowaną są w jego tylnej osi, dzięki czemu we wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych Solarisach Urbino, które jeżdżą w barwach krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK).

Kierownictwo MPK przyznaje, że w najbliższych latach inwestycje w bezemisyjny transport publiczny wydają się nieuniknione. Natomiast Kraków również włącza się w ogólnoeuropejski trend odciążania centrów miast od spalinowej motoryzacji. - Tym bardziej, że zanieczyszczenia wytwarzane przez samochody osobowe są główną przyczyną smogu w Krakowie –  podkreśla prezes MPK, Julian Pilszczek.

Elektryczny Solaris jest testowany na linii nr 154, która prowadzi z Dworca Głównego Wschód do Prądnika Białego. Ładowanie, które odbywa się w nocy, zupełnie wystarczy na cały dzień pracy pojazdu. W autobusie obowiązuje standardowa taryfa na przejazdy komunikacją publiczną w Krakowie.

Do tej pory firma Solaris sprzedała swoje pojazdy elektryczne do Klagenfurtu (Austria), Brunszwiku, Dusseldorfu i Hamburga (Niemcy) oraz do Vasteras (Szwecja). W Polsce kilka miast testuje tego typu pojazdy. Test przeprowadziło m.in. Zakopane, które ma starać się o dotacje do zakupu elektrycznych autobusów z funduszy Unii Europejskiej. W ubiegłym roku autobus na prąd obsługiwał trasę z centrum miasta do Kuźnic. Władze miasta chciałyby wprowadzić taki autobus na jedną z tras biegnących na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN). Niewykluczone, że jeździłby do Morskiego Oka. – Chcielibyśmy, aby Zakopane stało się najbardziej ekologicznym miastem w Polsce – podkreślał po zakończonych próbach Janusz Majcher burmistrz Zakopanego.

Reklama
Reklama

Także zdaniem przedstawicieli Solarisa, stolica polskich Tatr byłaby idealnym miejscem do promowania rozwijanej przez tego producenta technologii. - Autobus elektryczny stanowi przyszłościowe rozwiązanie, które pozwoliłoby odciążyć ruch samochodowy w jednym z najbardziej obleganych miejsc turystycznych w Polsce – powiedziała Solange Olszewska, prezes firmy Solaris.

Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama