Pojazd wyprodukowany przez firmę Solaris z Bolechowa pod Poznaniem będzie testowany przez rok. W tym czasie miasto będzie mogło podjąć decyzję o zakupie większej partii takich autobusów, na co zdecydowała się właśnie Warszawa. Stolica zamówi 10 autobusów elektrycznych w chińskiej firmie BYD, która w zakończonym niedawno przetargu wygrała właśnie z Solarisem.
Solaris liczy, że w Krakowie uda mu się pokonać konkurentów. Zaoferowany miastu do testów model Urbinom 12 electric jest bardzo cichy i całkowicie bezemisyjny. Baterie, w których zgromadzona jest energia, posiadają łączną pojemność 210 kWh a ich ładowanie będzie odbywać się podczas nocnego postoju autobusu w zajezdni przy ul. Walerego Sławka. Ładowarkę o mocy 100 kW również dostarczyła firma Solaris. Elektryczne silniki napędowe pojazdu zamontowaną są w jego tylnej osi, dzięki czemu we wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych Solarisach Urbino, które jeżdżą w barwach krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK).
Kierownictwo MPK przyznaje, że w najbliższych latach inwestycje w bezemisyjny transport publiczny wydają się nieuniknione. Natomiast Kraków również włącza się w ogólnoeuropejski trend odciążania centrów miast od spalinowej motoryzacji. - Tym bardziej, że zanieczyszczenia wytwarzane przez samochody osobowe są główną przyczyną smogu w Krakowie – podkreśla prezes MPK, Julian Pilszczek.
Elektryczny Solaris jest testowany na linii nr 154, która prowadzi z Dworca Głównego Wschód do Prądnika Białego. Ładowanie, które odbywa się w nocy, zupełnie wystarczy na cały dzień pracy pojazdu. W autobusie obowiązuje standardowa taryfa na przejazdy komunikacją publiczną w Krakowie.
Do tej pory firma Solaris sprzedała swoje pojazdy elektryczne do Klagenfurtu (Austria), Brunszwiku, Dusseldorfu i Hamburga (Niemcy) oraz do Vasteras (Szwecja). W Polsce kilka miast testuje tego typu pojazdy. Test przeprowadziło m.in. Zakopane, które ma starać się o dotacje do zakupu elektrycznych autobusów z funduszy Unii Europejskiej. W ubiegłym roku autobus na prąd obsługiwał trasę z centrum miasta do Kuźnic. Władze miasta chciałyby wprowadzić taki autobus na jedną z tras biegnących na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN). Niewykluczone, że jeździłby do Morskiego Oka. – Chcielibyśmy, aby Zakopane stało się najbardziej ekologicznym miastem w Polsce – podkreślał po zakończonych próbach Janusz Majcher burmistrz Zakopanego.