Rada Państwa wydała ostateczne orzeczenie anulujące decyzję rządu o zakazie rejestrowania 4 samochodów Mercedesa-Benza (klasy A, B, CLA i SL), w których producent stosował czynnik chłodzący R134a i sprzeciwił się wprowadzeniu nowego, R1234yf, produkowanego przez Honeywella i DuPonta. Sąd odrzucił argumenty rządu o szkodliwości pierwszego czynnika, zabronionego w Unii od 1 stycznia 2013 r.

Sąd orzekł, że zakaz wprowadzony przez ministra środowiska był nieuzasadniony, bo nie wykazano, że pojazdy stosujące stary czynnik chłodzący, stanowiące bardzo małą część francuskiego parku samochodowego, stwarzają poważne zagrożenie dla środowiska. Rada przypomniała, że zaledwie 6 proc. nowych samochodów rejestrowanych we Francji stosuje nowy czynnik chłodzący, a we Francji jest bardzo mało samochodów produkowanych przez Daimlera.

Komisja Europejska zakazała dyrektywą 2006/40/CE używania od 2013 r. R134a, który jest 1400 razy silniejszy od dwutlenku węgla w powodowaniu zmian klimatu. Niemcy nie zgodzili się na jego wycofanie, bo stwierdzili doświadczalnie, że nowy czynnik jest zbyt niebezpieczny w użyciu, wywołuje trujące opary podczas pożaru pojazdu. Jest ponadto droższy od pierwszego.

Wobec odmowy stosowania nowego czynnika przez Daimlera Bruksela wszczęła 23 stycznia postępowanie wobec Niemiec o naruszenie obowiązujących przepisów. Z kolei niemiecki urząd motoryzacji KBA zgodził się homologować nowe modele Mercedesa. Ich producent pracuje nad nowym systemem chłodzenia, z wykorzystaniem dwutlenku węgla. Miałby pojawić się od 2017 r.