Programu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (czyli Quality Assurance for Food Products) w odniesieniu do drobiu rozprowadzony był od 2012 r. Polega on na ścisłym przestrzeganiu norm jakościowych od tuczu piskląt, poprzez dobór właściwych pasz, prowadzenie w odpowiedni sposób hodowli, ubój i pakowanie elementów kurczaka w opakowania MAP (w tzw. atmosferze chronionej) oraz transport. Wyprodukowany w ten sposób drób otrzymuje znak jakości QAFP.
"Podczas tej kampanii przede wszystkim postawiliśmy na edukację konsumentów, co to jest system jakości QAFP. Z badań przeprowadzonych pół roku temu wynika, że 70 proc. konsumentów posiada świadomość tego znaku" - powiedział PAP koordynator kampanii Tomasz Sandomierski z Krajowej Rady Drobiarstwa (KRD). Zaznaczył, że z drugiej strony dzięki wprowadzeniu nowych standardów w wielu zakładach drobiarskich podniosła się jakość produkcji.
Jak mówił, samo wdrożenie systemu było nie tyle kosztowne, co wymagało innego podejścia do produkcji, m.in. przestrzegania reżimów jakościowych. Dotyczyło to na przykład skrócenia czasu od uboju do dostarczenia do sklepu, zastosowania właściwych opakowań, rygorystycznego przestrzegania standardów sanitarnych.
Zdaniem Sandomierskiego, niezwykle ważne było połączenie systemu dla producentów: hodowców drobiu i zakładów przetwórczych, a z drugiej strony edukacji konsumentów, co przyniosło wymierne efekty w postaci rozpoznawalności znaku QAFP.
Kolejnym celem kampanii było zwrócenie uwagi na identyfikowalność produktu, oznacza to odpowiedzialność producenta i możliwość prześledzenia całego cyklu produkcyjnego - zaznaczył Sandomierski. Przełożyło się to na wzrost konsumpcji drobiu w kraju oraz eksportu.