Zostało ono wpisane na podstawową listę Kontraktu Terytorialnego dla Pomorza Zachodniego na lata 2014-2020. Będzie sfinansowana przez rząd ze środków zarządzonych centralnie. - To początek, który znacząco przyśpieszy ścieżkę realizacji inwestycji. Świnoujście jest szczególnym miejscem na mapie Polski, a tunel jest szczególnie ważną inwestycją dla miasta, regionu i kraju – mówił w piątek podczas podpisania umowy o sfinansowaniu dokumentacji inwestycji marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Unijne wsparcie przeznaczone na pokrycie kosztów opracowania programu funkcjonalno-użytkowego pozwoli na rozpoczęcie budowy nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Tunel łączący obie wyspy pobiegnie pod rzeką Świną w ciągu drogi krajowej nr 93. Dokumentacja zostanie opracowana do września 2015 roku przez firmę URS Polska. Jej całkowity koszt to ponad 5,6 miliona złotych. Unijne wsparcie ma wynieść prawie 4,8 mln. zł.
Liczące ok. 40 tys. mieszkańców Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin i Karsibór.
Miasto nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta, leżącego na wyspach, można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.