Na Pomorzu przerzut wojsk ma być łatwiejszy

MON wnioskuje do Ministerstwa Infrastruktury o dodatkowe pieniądze na inwestycje w linie kolejowe i porty, które są niezbędne do szybkiego przerzutu wojsk. Lepiej chronione przed dronami mają być porty morskie i lotniska.

Publikacja: 13.05.2025 04:07

Największy w historii Portu Gdynia przeładunek sprzętu US Army

Największy w historii Portu Gdynia przeładunek sprzętu US Army

Foto: T.Urbaniak

To efekt prac nad raportem przygotowywanym w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, który m.in. wskazuje wąskie gardła w infrastrukturze transportowej potrzebnej do szybkiego przerzutu wojsk z Zachodu na Wschód, czyli wzmocnienia wschodniej flanki Polski w razie wzrostu ryzyka ataku ze strony Federacji Rosyjskiej. Ma on zostać opublikowany w czerwcu i być podstawą do aktualizacji planów inwestycyjnych, z uwzględnieniem obronności.

Koleje, porty i ochrona przeciw dronom

Jakie inwestycje mają być przyspieszone? Jeśli chodzi o kolej, to mowa o sześciu odcinkach: Lipusz–Bytów–Korzybie, Gdynia Port–Bydgoszcz, Ustka–Piła Główna, Wysoka Kamienna–Płoty, Ełk–Olecko i Ełk–Trakiszki. Jak można przeczytać w datowanym na 5 maja dokumencie, te „linie kolejowe zostały objęte wysokim priorytetem i wskazane jako do natychmiastowej realizacji”.

Czytaj więcej

Maciej Miłosz: Amerykanie zastąpią Chińczyków w Gdyni?

Pismo wskazuje także priorytety inwestycyjne w infrastrukturze portowej. Chodzi o rozbudowę Portu Morskiego w Ustce, budowę zdolności portu zewnętrznego w Porcie Morskim w Gdyni, budowę zdolności portu kontenerowego w Porcie Morskim w Świnoujściu. Co kluczowe, zapisano tam, że „wskazane porty posiadają w swoich granicach infrastrukturę wojskową przeznaczoną do wykorzystywania przez jednostki podległe MON”. To oraz wskazanie, że są to priorytety strategiczne dla interesów RP zgodnie z „ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko”, powinno znacznie ułatwić i przyspieszyć wszelkie postępowania dotyczące m.in. zgód środowiskowych i innych niezbędnych pozwoleń dla inwestycji.

Trzecim obszarem, na który zdaniem urzędników MON powinny się szybko znaleźć pieniądze, to ochrona antydronowa portów i lotnisk. Chodzi o wszystkie porty morskie, także te mniejsze jak Hel. Oraz o lotniska, zarówno cywilne, jak Olsztyn – Mazury, Szczecin – Goleniów, Bydgoszcz czy Gdańsk, jak i te wojskowe, jak Gdynia – Oksywie czy Zegrze Pomorskie. Do tej pory władze lotnisk nie kwapiły się do takich rozwiązań m.in. dlatego, że nie miały pieniędzy na… wypłatę odszkodowań na strącane bezzałogowce.

Kluczowa mobilność wojskowa

To kolejny krok, który ma przyspieszyć możliwości mobilności wojskowej w północnej Polsce. Już wcześniej wskazywano na priorytety w inwestycje drogowe, m.in. Drogę Czerwoną w Gdyni czy tzw. Estakadę Kwiatkowskiego, które są niezbędne dla dobrego skomunikowania portu z siecią drogową. Obecnie to właśnie do portów w Gdańsku i Gdyni przypływają statki z uzbrojeniem i amunicją, które kupuje Polska.

Czemu ma służyć to pismo? – To pozwoli instytucjom odpowiedzialnym za planowanie i realizację projektów lepiej przygotować się do nadchodzących wyzwań. Dokument będzie również pomocny przy wyborze inwestycji, które mogą zostać sfinansowane w ramach tworzącego się Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO) – wyjaśnia doradca ministra obrony Maciej Samsonowicz, który koordynuje projekt Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. – Wskazana w raporcie potrzeba wdrożenia systemów antydronowych to jednoznaczny sygnał, że państwo myśli kompleksowo o współczesnych wyzwaniach w zakresie bezpieczeństwa, zarówno infrastrukturalnego, jak i technologicznego – dodaje.

Czytaj więcej

Port w Ustce czeka dynamiczny rozwój? MON sprawdzi, czego wojsko potrzebuje na Pomorzu

Na sfinansowanie tych inwestycji bądź ich części, które jeszcze nie mają finansowania, potrzeba co najmniej kilkunaście miliardów złotych. Wstępne przymiarki mówią o tym, że np. Port w Ustce, który ma już zapewnioną część finansowania z Ministerstwa Funduszu i Polityki Regionalnej (ok. 1,4 mld zł), powinien zostać dofinansowany także z FBiO. Ten Fundusz ma mieć do dyspozycji 25 mld zł przesuniętych z finansowanego przez UE Krajowego Planu Odbudowy. Z tym że na razie projekt jeszcze nie dostał zielonego światła z Brukseli, a krajowa praca legislacyjna w tym obszarze powinna się zakończyć jesienią.

O tym, że zdolność do przerzutu wojsk jest kluczowa, mówi się w NATO już co najmniej od kilku lat. Szczególnie głośno robił to m.in. amerykański gen. Ben Hodges. Właśnie po to, by sprawdzić drogi i wytrzymałość mostów, organizowane są regularne ćwiczenia polegające na przerzucie wojsk do wschodniej Polski.

Oprócz prac nad infrastrukturą dużą bolączką, jeśli chodzi o przejazdy sojuszniczych wojsk w Europie i ich przerzut z Zachodu na Wschód, jest biurokracja. Przejazd wojsk jest w różny sposób regulowany w różnych krajach. Te regulacje najpewniej zostaną wkrótce ujednolicone na poziomie unijnym, co ma znacznie przyspieszyć przemarsz żołnierzy. Ale jeśli odpowiednio nie przygotujemy infrastruktury transportowej, to nasi sojusznicy mogą mieć problem, by w razie kryzysu przyjść nam z pomocą.

To efekt prac nad raportem przygotowywanym w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, który m.in. wskazuje wąskie gardła w infrastrukturze transportowej potrzebnej do szybkiego przerzutu wojsk z Zachodu na Wschód, czyli wzmocnienia wschodniej flanki Polski w razie wzrostu ryzyka ataku ze strony Federacji Rosyjskiej. Ma on zostać opublikowany w czerwcu i być podstawą do aktualizacji planów inwestycyjnych, z uwzględnieniem obronności.

Koleje, porty i ochrona przeciw dronom

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wojsko
Gen. Breedlove: Nie wycofamy wojska z Europy, bo to się nam nie opłaca
Gospodarka
Współpraca zbrojeniowa z Francją odpali? Oto, co oferuje Paryż
Biznes
Przełom w wojnie handlowej. Sprzedaż aut elektrycznych wystrzeliła
Biznes
Człowiek ze złotym klozetem, czyli korupcja w rosyjskiej drogówce
Biznes
Zełenski spotka się z Putinem. Chiny i USA na drodze do porozumienia?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem