Na polską zbrojeniówkę spadnie deszcz pieniędzy. Kto może zyskać?

Już realizowane i zapowiadane programy rządowe dokapitalizowania przemysłu obronnego mają wartość prawie 10 mld zł. Jednak nawet jeśli uda się je zrealizować, to na efekty przyjdzie czekać kilka lat.

Publikacja: 13.11.2024 04:40

Amunicja 155 mm

Amunicja 155 mm

Foto: Adobe Stock

MAP ma dwa plany dofinansowania firm

Na początku miesiąca Ministerstwo Aktywów Państwowych ogłosiło, że opracowywany jest „projekt ustawy umożliwiający stworzenie mechanizmu sfinansowania polskiego przemysłu zbrojeniowego w celu utworzenia odpowiedniego potencjału produkcyjnego w strategicznym obszarze amunicyjnym”. Chodzi o ok. 3 mld zł, które trafią do Funduszu Inwestycji Kapitałowych. 2 mld zł mają pochodzić z resortu obrony, a kolejny miliard – od Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Jak można usłyszeć w MAP, te środki najpewniej trafią do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Obecnie ma ona największy potencjał w tym obszarze, choć jeszcze niedawno pozwalał na produkcję… zaledwie kilku tysięcy sztuk amunicji rocznie. I na dodatek opierał się w dużej mierze na komponentach zagranicznych. To wkrótce ma się zmienić i docelowo samodzielna produkcja pocisków artyleryjskich ma być możliwa w Polsce. Nie ma jednak wyraźnie zarysowanego horyzontu czasowego osiągnięcia tych zdolności. Za to według deklaracji MAP ustawa powinna zostać przyjęta do końca grudnia, tak by jeszcze w tym roku budżetowym przekazać te środki do FIK. Czasu zostało niewiele, a na razie projekt nawet nie trafił do Sejmu.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex