Aktualizacja: 07.03.2025 04:12 Publikacja: 03.09.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Choć data startu systemu kaucyjnego od 1 stycznia 2025 r. wciąż jest aktualna, czyli do jego startu zostały tylko cztery miesiące, pozostaje wiele niewiadomych. Zgodnie z przepisami koszty budowy systemu zbiórki i transportu opakowań z kaucją przerzucono na firmy handlowe, co w efekcie może przełożyć się na wzrost cen dla konsumentów.
– Mam nadzieję, że rząd wysłucha jednak głosu branży handlowej czy zaleceń Komisji Europejskiej. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, żeby przesunąć wejście w życie uchwalonych przepisów tak, żeby obowiązywały rok później, tj. od 2026 r. – mówi prof. Konrad Raczkowski, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej UKSW. – W tym czasie branża dopuści polskich producentów do tortu depozytów recyklingowych, sieci handlowe nie będą stawiane pod ścianą, zmuszone do podpisywania niekorzystnych umów, a konsument zostanie uchroniony przed chaosem i podwyżkami – dodaje.
Jeśli na zasadzie retorsji, wobec decyzji (Donalda) Trumpa, cłami zostaną obłożone auta z USA, to pojazdy firm europejskich sprzedawane w Europie, ale produkowane w USA, mogą kosztować więcej - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
USA odcinają Ukrainę od danych wywiadowczych, a Donald Trump ponownie mówi o przejęciu Grenlandii. Niemcy planują gigantyczne wydatki i zmiany w konstytucji, a Unia Europejska podtrzymuje zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Tymczasem Chiny publikują ambitny plan gospodarczy na 2025 rok.
Udział iPhone’a na polskim rynku w ciągu ostatnich dwóch lat podwoił się, ale wszystkie nasze linie produktowe – Mac, iPad – rosną tu w dwucyfrowym tempie – mówi w pierwszym wywiadzie dla polskich mediów Greg Joswiak, starszy wiceprezes Apple’a.
Elon Musk, który doradza prezydentowi Donaldowi Trumpowi w sprawie planów radykalnego odchudzenia administracji USA, powiedział, że U.S. Postal Service i pasażerska kolej Amtrak powinny zostać sprywatyzowane.
Pilne poszukiwanie nowych projektów obronnych, podwojenie budżetu oraz zniesienie limitu 8 mld euro na projekty związane z bezpieczeństwem – EBI zapowiada zmiany przed nadzwyczajnym szczytem przywódców UE nt. europejskiej obronności i Ukrainy.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Zarys nowego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta przedstawiło wreszcie Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Główna inspiracja to model czeski, ale to publiczny NFOŚiGW – a nie prywatna firma – będzie pobierał i rozdawał środki.
Mało prawdopodobne jest, aby termin wprowadzenia systemu kaucyjnego został po raz kolejny przesunięty. Firmy muszą więc solidnie przygotować się do nowych obowiązków.
Od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny, który ma zwiększyć poziom recyklingu i ograniczyć ilość odpadów komunalnych. Wprowadzenie tego systemu daje szansę na realne oddziaływanie na środowisko, ale także oznacza nowe obowiązki dla przedsiębiorców.
System kaucyjny ma zacząć obowiązywać 1 października. Jest jednak niedopracowany i wymaga pilnej zmiany. Niewykluczone zatem, że jego wejście w życie po raz kolejny zostanie przesunięte.
Od 1 października 2025 r. będzie obowiązywał w Polsce system kaucyjny stanowiący mechanizm promujący recykling i ponowne wykorzystanie opakowań.
Dyskusje o warunkach i efektach wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce toczą się od kilku lat. Zarówno cała branża – producentów, handlu, recyklerów, jak i polska władza od samego początku były przychylne tej inicjatywie. Mimo to na ustawę przyszło nam czekać do zeszłego roku, a obecnie oczekujemy na zatwierdzenie opublikowanej w lipcu nowelizacji. Odpowiedzialność za to, by na jesieni pochylić się nad ustawą, której wyczekujemy od co najmniej dwóch lat, leży w rękach posłów i senatorów.
Przedsiębiorcy wytwarzający odpady na budowie mają obowiązek ich segregacji. Nie muszą jednak robić tego samodzielnie, mogą zlecić segregację firmie zewnętrznej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas