Reklama
Rozwiń

Lauko: Ogromny potencjał cyfryzacji w Polsce i regionie

Cyfryzacja w Europie Środkowo-Wschodniej przez ostatnich dziesięć lat ciągle nie dogoniła potencjału, który ten rynek ma – mówi Tomas Lauko, chief executive officer, Publicis Groupe CEE.

Publikacja: 07.09.2023 02:05

Lauko: Ogromny potencjał cyfryzacji w Polsce i regionie

Foto: Aleksander Zieliński

Jak wygląda cyfrowa transformacja w Europie Środkowo-Wschodniej? Ścigamy świat, rozwijamy się w swoim tempie czy jesteśmy liderami w niektórych obszarach?

W Europie Środkowo-Wschodniej transformacja odbywa się w swoim tempie. Wzrost w obszarach, które związane są z cyfryzacją jak ICT czy sprzedaż online przewyższają te w Europie Zachodniej czy najbardziej scyfryzowanych krajach nordyckich. Z drugiej strony, jeśli chodzi o potencjał, ciągle jesteśmy w tyle. Cyfryzacja w Europie Środkowo-Wschodniej przez ostatnich dziesięć lat ciągle nie dogoniła potencjału, który ten rynek ma.

Ale obserwujemy wzrost roli cyfryzacji, np. w reklamie, cyfrowych treściach, e-commerce, rozwoju technologii?

Na pewno. Ma to jeden ważny powód. Widzimy jak światowa gospodarka się deglobalizuje. Ambicją rządów jest skrócenie łańcucha dostaw. Europa Środkowo-Wschodnia to fantastyczna okazja krajów z Zachodu, a nawet Stanów Zjednoczonych, żeby skrócić łańcuchy dostaw. Polska odgrywa tu największą rolę ze swoim potencjałem. Na pewno może urosnąć w obszarach wspomnianych w pytaniu.

Polska stanie się centrum aktywności e-commerce dla klientów europejskich i globalnych kampanii?

Zgadza się. I to nie tylko dzięki Publicis Groupe. Jest kilka takich organizacji, które znajdują się w Polsce. To duzi technologiczni gracze, jak Google, Facebook, które mają globalne huby. Mocno teraz inwestują w Polsce. Potencjał talentów jest tu ogromny. Ryzykiem ciągle pozostaje imigracja talentów, która może nie być łatwa. Możemy uderzyć w szklany sufit w ciągu pięciu–dziesięciu lat. Centrum Publicis Groupe w Polsce jest jednym z naszych najważniejszych w regionie, a nawet na świecie.

Jakie są czynniki polskiego sukcesu? Pracownicy?

Talenty i doświadczenie. To nie tak, że Polska dopiero zaczęła odgrywać ważną rolę w hubach i centrach. To się dzieje od 10–15 lat. Widzimy, że zapotrzebowanie na tworzenie hubów i centralizowanie pewnych możliwości czy usług (produkcji treści, e-commerce) wzrasta globalnie. Dzięki temu możemy skapitalizować talenty, które posiadamy i wykorzystać zdobyte doświadczenie.

Jesteśmy w stanie zbudować wysokiej jakości ofertę i kompetenecje na światowym poziomie dzięki naszej lokalnej sile i wiodącej pozycji na rynkach lokalnych. Polska jest tego doskonałym przykładem.

Jak wypada Polska w porównaniu ze Słowacją, pana ojczyzną, z perspektywy talentów?

Słowacja miała największy odpływ talentów w tej części Europy. Sam opuściłem Słowację po liceum. Decentralizacja w Polsce to duża przewaga. Dlatego mamy tu dwa centra, w Warszawie i Poznaniu.

Czytaj więcej

Lauko: Tremendous potential for digitalisation in Poland and the region

Jak wygląda cyfrowa transformacja w Europie Środkowo-Wschodniej? Ścigamy świat, rozwijamy się w swoim tempie czy jesteśmy liderami w niektórych obszarach?

W Europie Środkowo-Wschodniej transformacja odbywa się w swoim tempie. Wzrost w obszarach, które związane są z cyfryzacją jak ICT czy sprzedaż online przewyższają te w Europie Zachodniej czy najbardziej scyfryzowanych krajach nordyckich. Z drugiej strony, jeśli chodzi o potencjał, ciągle jesteśmy w tyle. Cyfryzacja w Europie Środkowo-Wschodniej przez ostatnich dziesięć lat ciągle nie dogoniła potencjału, który ten rynek ma.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł