Orlen stworzy giganta na rynku kurierskim. Przy pomocy rządu

Rząd chce zabrać Poczcie Polskiej usługi paczkowe i połączyć je z biznesem logistycznym Orlenu – ustaliła „Rzeczpospolita”. Nowy narodowy operator ma podjąć walkę z liderami rynku.

Aktualizacja: 11.08.2023 07:32 Publikacja: 11.08.2023 03:00

Rząd chce zabrać Poczcie Polskiej usługi paczkowe i połączyć je z biznesem logistycznym Orlenu

Rząd chce zabrać Poczcie Polskiej usługi paczkowe i połączyć je z biznesem logistycznym Orlenu

Foto: PAP/Albert Zawada

W Ministerstwie Aktywów Państwowych (MAP) analizowana jest koncepcja podzielenia Poczty Polskiej (PP) i połączenia z koncernem naftowym. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, resort pracuje nad budową spółki, która byłaby w stanie rywalizować na rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) z InPostem i zagranicznymi potentatami, jak DPD czy DHL. Projekt zakłada wydzielenie z Poczty do osobnego podmiotu usług kurierskich i logistycznych. Taki operator wymagać będzie znacznego kapitału zewnętrznego – stąd pomysł, by połączyć tę spółkę z Orlenem (gigant od kilku lat z powodzeniem rozwija usługę kurierską Orlen Paczka).

Czytaj więcej

Piotr Skwirowski: Naftowy rozbiór Poczty Polskiej

Dziś PP nie radzi sobie w tym sektorze, a wsparcie naftowego koncernu pozwoliłoby na rzucenie rękawicy konkurencji. Problem w tym, że projekt ma kluczową wadę: Poczta zostałaby bowiem tylko z usługami publicznymi (listy, e-administracja). Z naszych informacji wynika, że w kwestii podziału PP przed wyborami nic się nie wydarzy. W MAP zresztą nie są zadowoleni, że koncepcja ta wypłynęła na światło dzienne właśnie teraz, bo – jak usłyszeliśmy od osoby znającej kulisy sprawy – może wzbudzić ona niepotrzebny niepokój wśród pracowników.

Spór Orlenu i Poczty Polskiej

A kontrowersji jest więcej. Jak się dowiedzieliśmy, Poczta i Orlen nie mogą dojść do porozumienia w kwestii modelu przyszłej spółki kurierskiej. Nieoficjalnie mówi się, że operator pocztowy chciałby zachować połowę udziałów, z kolei koncern paliwowy będzie dążył do przejęcia podmiotu, jeśli miałby go finansować.

Oficjalnie żadna ze stron nie chce komentować rządowego planu. Resort kierowany przez Jacka Sasina nie odpowiedział na nasze pytania.

Czytaj więcej

Rząd kombinuje jak połączyć Orlen i Pocztę Polską

Orlen z kolei przyznał, że w kontekście najbliższych planów biznesowych „rozważane są różne opcje, które przyczynią się do rozwoju sieci automatów Orlen Paczka”. – Na tym etapie nie komentujemy rozmów w sprawie potencjalnej współpracy [z Pocztą Polską – red.] – zastrzegają jednak w biurze prasowym płockiej spółki.

W PP nie zaprzeczają, że na stole leży projekt podzielenia firmy. – Zarząd jest w stałym kontakcie z właścicielem celem wypracowania optymalnych ram prawno-strukturalnych dla dalszego funkcjonowania spółki – wyjaśnia Daniel Witkowski, rzecznik Poczty.

Poczta Polska na równi pochyłej

Rządowa koncepcja, choć budzi kontrowersje, wydaje się jednak zasadna. PP znajduje się w kiepskiej kondycji finansowej – musi przy rosnącej płacy minimalnej utrzymać ok. 70 tys. pracowników, a także sieć placówek, z których zdecydowana większość jest nierentowna. Miniony rok przyniósł jej 5,7 mln zł straty, gdy jeszcze w 2021 r. miała ponad 177 mln zł zysku. Wśród pracowników PP mówi się, że po I półroczu tego roku moloch osiągnął rekordową stratę. W tym kontekście niedawne odejście z Poczty do Banku Pekao Roberta Dołęgi, wiceprezesa ds. finansów, część związkowców ocenia jako ucieczkę z tonącego okrętu.

Czytaj więcej

Poczta się kurczy. Mniej pracowników i placówek

Piotr Moniuszko, szef Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Poczty, w podziale PP widzi jednak jedyną szansę na utrzymanie miejsc pracy. Wskazuje, iż nierentowna część firmy, która nadal świadczyłaby usługi powszechne, straciłaby status spółki akcyjnej i – jak przed 2009 r. – zostałaby przedsiębiorstwem państwowym. – W takim modelu łatwiej byłoby z budżetu państwa dofinansowywać nierentowne usługi – dodaje.

Niektórzy analitycy sądzą, iż budowa narodowego potentata KEP to przejaw megalomanii PiS. – To może być kolejny utopijny projekt – jak Centralny Port Komunikacyjny – ocenia Artur Olejniczak, ekspert Wyższej Szkoły Logistyki.

W Ministerstwie Aktywów Państwowych (MAP) analizowana jest koncepcja podzielenia Poczty Polskiej (PP) i połączenia z koncernem naftowym. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, resort pracuje nad budową spółki, która byłaby w stanie rywalizować na rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) z InPostem i zagranicznymi potentatami, jak DPD czy DHL. Projekt zakłada wydzielenie z Poczty do osobnego podmiotu usług kurierskich i logistycznych. Taki operator wymagać będzie znacznego kapitału zewnętrznego – stąd pomysł, by połączyć tę spółkę z Orlenem (gigant od kilku lat z powodzeniem rozwija usługę kurierską Orlen Paczka).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane
Biznes
Krzysztof Kostowski, założyciel PlayWaya: Kieruję się sentencją „show me the money”
Biznes
Hubert Kamola został prezesem ZA Puławy
Biznes
Rosja kupiła już zachodnie części do samolotów bojowych za pół miliarda dolarów