Drogie paliwo dobija firmy kurierskie, zwłaszcza te mniejsze

Kondycję finansową aż 70 proc. firm można określić jako słabą. Jednak w efekcie trwającego boomu w handlu internetowym i tak ich liczba rośnie.

Publikacja: 01.08.2023 14:50

Drogie paliwo dobija firmy kurierskie, zwłaszcza te mniejsze

Foto: Adobe Stock

Z danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland wynika, że jedynie co piąta firma kurierska określa swoją kondycję jako dobrą lub silną. 7,4 proc. mówi zaś o bardzo złej sytuacji finansów przedsiębiorstwa.

- Powodem takiego stanu rzeczy jest silne rozdrobnienie branży, gdzie dominują firmy jednoosobowe i małe prywatne działalności oraz ogromna konkurencja na rynku. Do tego trzeba dodać, rosnące koszty własne, oraz przede wszystkim koszty paliwa - mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland. - Trzeba zaznaczyć, że dobra sytuacja finansowa firmy rośnie wraz z ich wielkością. Krótko mówiąc, słabą kondycją wykazują się przeważnie te najmniejsze podmioty. W dobrej i bardzo dobrej kondycji są firmy duże i dobrze znane - dodaje.

Mimo to do końca lipca 2023 r. liczba firm kurierskich w Polsce przekroczyła 8,3 tys. co oznacza, iż od początku roku pojawiło się 263 nowych. W ostatniej dekadzie ich liczba zwiększyła się blisko trzykrotnie. Wzrosła z blisko ponad 2,5 tys. w 2010 roku do poziomu blisko 8,5 tys. w połowie lipca 2023 roku. Znamienny jest fakt, że w okresie trwania pandemii COVID-19 liczba firm kurierskich w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym. Tylko na latach 2021/2020 wzrost ten wyniósł blisko 13 proc.

Czytaj więcej

Rosyjska ropa droższa od pułapu cenowego. Kto ją kupuje, łamie sankcje

- Krzywa pokazująca wzrost liczby aktywnie działających firm kurierskich rośnie wraz z liczbą nowo powstających sklepów internetowych i liczbą zamawianych przesyłek - mówi Tomasz Starzyk.

- Pandemia COVID-19 przyniosła szereg istotnych zmian w handlu, w szczególności przyczyniła się do szybkiego wzrostu e-handlu oraz postępującej digitalizacji - mówi Krzysztof Kuźbik, partner w Avallon MBO. - Okres popandemiczny to z kolei transformacja handlu w model omnichannelowy, czyli wielokanałowy, którego celem jest zapewnienie spójnego doświadczenia zakupowego konsumentowi zarówno na platformach e-handlu, jak i w sklepach fizycznych - dodaje.

Choć w sektor uderza wysoka inflacja, to jednak i tak radzi sobie z nią lepiej od handlu stacjonarnego, który ma wyższe koszty stałe. - Tegoroczna inflacja dała się wszystkim we znaki. Sprzedawcy doszli już praktycznie do ściany, jeśli chodzi o przerzucanie coraz wyższych kosztów prowadzenia działalności na klienta - mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. - W tej sytuacji dla sklepów liczyć się będzie jeszcze bardziej efektywność kosztowa, promocje, rabaty i obniżki, atrakcyjne modele płatności, bo tym głównie firmy przyciągać będą klientów. Takie właśnie powinny być cele dla sprzedawców na najbliższe miesiące - dodaje.

Z danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland wynika, że jedynie co piąta firma kurierska określa swoją kondycję jako dobrą lub silną. 7,4 proc. mówi zaś o bardzo złej sytuacji finansów przedsiębiorstwa.

- Powodem takiego stanu rzeczy jest silne rozdrobnienie branży, gdzie dominują firmy jednoosobowe i małe prywatne działalności oraz ogromna konkurencja na rynku. Do tego trzeba dodać, rosnące koszty własne, oraz przede wszystkim koszty paliwa - mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet Poland. - Trzeba zaznaczyć, że dobra sytuacja finansowa firmy rośnie wraz z ich wielkością. Krótko mówiąc, słabą kondycją wykazują się przeważnie te najmniejsze podmioty. W dobrej i bardzo dobrej kondycji są firmy duże i dobrze znane - dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Jeden diament odmieni los zadłużonego mieszkańca Indii
Biznes
Unikalna kolekcja autografów sprzedana za 78 tys. funtów. Najdroższy Mao Zedong
Biznes
Japończycy kontra turyści. Ceny w restauracjach różne dla miejscowych i gości
Biznes
Wymiany aktywami nie będzie. Bruksela zabrania transakcji z Rosjanami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Biznes
Bernard Arnault stracił w 2024 r. więcej niż jakikolwiek miliarder