Posiadacze starych aut mają się czego bać. Szlabany postawią przed nimi nie tylko Kraków i Warszawa, które już podjęły konkretne decyzje o utworzeniu stref czystego transportu. Do ograniczenia ruchu pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko już szykują się kolejne miasta.
W 2025 r. strefę ma utworzyć Wrocław, gdzie eksperci wskazali na początek osiem obszarów, do których nie będą mogły wjechać 20-letnie diesle i 25-letnie auta benzynowe. Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami. Kolejna strefa szykowana jest w Gliwicach, a na podobny krok mogą zdecydować się inne miasta regionu, zwłaszcza Katowice, gdzie często notowane są przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.
Prace nad utworzeniem strefy toczą się też w Toruniu, a możliwe, że naciski społeczne skłonią do takiego kroku również władze Trójmiasta.
Czytaj więcej
Walka ze smogiem, bo o to przede wszystkim chodzi ze strefami czystego transportu w polskich miastach, nie jest jakąś fanaberią. Doskonale wie o tym Europa, na kontynencie działa już ponad 320 takich stref.
Wcześniej zdołano utworzyć w Polsce tylko jedną strefę – kilka lat temu objęła krakowską dzielnicę Kazimierz. Jednak po protestach mieszkańców i działających tam firm szybko została zlikwidowana. Oznacza to, że pod tym względem Polska jest daleko w tyle za Europą. Według koalicji organizacji pozarządowych Clean Cities Campaign w 2022 r. na kontynencie funkcjonowało już 320 stref, najwięcej we Włoszech (172), Niemczech (78) i Wielkiej Brytanii (17). Do 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć do 332.
Tworzenie stref w polskich miastach wpłynie na strukturę parku aut osobowych, których wiek sięga średnio 15 lat. Posiadacze najstarszych pojazdów będą musieli je wymienić na nowsze lub przesiąść się do tramwajów i autobusów.
Mimo to eksperci branży elektromobilności nie do końca są zadowoleni. – W przypadku Warszawy ograniczenia na razie są ostrożne i wykluczają małą liczbę samochodów z ruchu. Według propozycji miasta w lipcu 2024 po strefie będą mogły się poruszać 27-letnie samochody – podkreśla Rafał Bajczuk, starszy analityk Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Czytaj więcej
W coraz większej liczbie krajów Europy zakłada się zwiększanie liczby oraz zakresu ograniczeń dla jeżdżących po miastach starszych samochodów.
Dla zwiększenia efektywności stref konieczne są zmiany w przepisach. Propozycje przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z samorządowymi partnerami. – Ich celem jest uelastycznienie obecnych przepisów w nawiązaniu do rozwiązań stosowanych w krajach zachodniej Europy, w tym ułatwienie korzystania ze stref samym mieszkańcom – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.