Centra bez starych aut. Kolejne polskie miasta szykują rewolucyjne zmiany

Przybywa w Polsce miast planujących utworzenie stref czystego transportu. Właściciele najstarszych samochodów będą musieli wymienić je na młodsze lub przesiąść się do komunikacji publicznej.

Publikacja: 26.01.2023 21:10

Znak Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Znak Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Foto: PAP, Łukasz Gągulski

Posiadacze starych aut mają się czego bać. Szlabany postawią przed nimi nie tylko Kraków i Warszawa, które już podjęły konkretne decyzje o utworzeniu stref czystego transportu. Do ograniczenia ruchu pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko już szykują się kolejne miasta.

W 2025 r. strefę ma utworzyć Wrocław, gdzie eksperci wskazali na początek osiem obszarów, do których nie będą mogły wjechać 20-letnie diesle i 25-letnie auta benzynowe. Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami. Kolejna strefa szykowana jest w Gliwicach, a na podobny krok mogą zdecydować się inne miasta regionu, zwłaszcza Katowice, gdzie często notowane są przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

Prace nad utworzeniem strefy toczą się też w Toruniu, a możliwe, że naciski społeczne skłonią do takiego kroku również władze Trójmiasta.

Czytaj więcej

Cezary Szymanek: Strefa życia w każdym mieście

Wcześniej zdołano utworzyć w Polsce tylko jedną strefę – kilka lat temu objęła krakowską dzielnicę Kazimierz. Jednak po protestach mieszkańców i działających tam firm szybko została zlikwidowana. Oznacza to, że pod tym względem Polska jest daleko w tyle za Europą. Według koalicji organizacji pozarządowych Clean Cities Campaign w 2022 r. na kontynencie funkcjonowało już 320 stref, najwięcej we Włoszech (172), Niemczech (78) i Wielkiej Brytanii (17). Do 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć do 332.

Tworzenie stref w polskich miastach wpłynie na strukturę parku aut osobowych, których wiek sięga średnio 15 lat. Posiadacze najstarszych pojazdów będą musieli je wymienić na nowsze lub przesiąść się do tramwajów i autobusów.

Mimo to eksperci branży elektromobilności nie do końca są zadowoleni. – W przypadku Warszawy ograniczenia na razie są ostrożne i wykluczają małą liczbę samochodów z ruchu. Według propozycji miasta w lipcu 2024 po strefie będą mogły się poruszać 27-letnie samochody – podkreśla Rafał Bajczuk, starszy analityk Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Czytaj więcej

Strefy przyhamują napływ starych aut do Polski

Dla zwiększenia efektywności stref konieczne są zmiany w przepisach. Propozycje przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z samorządowymi partnerami. – Ich celem jest uelastycznienie obecnych przepisów w nawiązaniu do rozwiązań stosowanych w krajach zachodniej Europy, w tym ułatwienie korzystania ze stref samym mieszkańcom – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Posiadacze starych aut mają się czego bać. Szlabany postawią przed nimi nie tylko Kraków i Warszawa, które już podjęły konkretne decyzje o utworzeniu stref czystego transportu. Do ograniczenia ruchu pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko już szykują się kolejne miasta.

W 2025 r. strefę ma utworzyć Wrocław, gdzie eksperci wskazali na początek osiem obszarów, do których nie będą mogły wjechać 20-letnie diesle i 25-letnie auta benzynowe. Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami. Kolejna strefa szykowana jest w Gliwicach, a na podobny krok mogą zdecydować się inne miasta regionu, zwłaszcza Katowice, gdzie często notowane są przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii