Reklama

Centra bez starych aut. Kolejne polskie miasta szykują rewolucyjne zmiany

Przybywa w Polsce miast planujących utworzenie stref czystego transportu. Właściciele najstarszych samochodów będą musieli wymienić je na młodsze lub przesiąść się do komunikacji publicznej.

Publikacja: 26.01.2023 21:10

Znak Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Znak Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Foto: PAP, Łukasz Gągulski

Posiadacze starych aut mają się czego bać. Szlabany postawią przed nimi nie tylko Kraków i Warszawa, które już podjęły konkretne decyzje o utworzeniu stref czystego transportu. Do ograniczenia ruchu pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko już szykują się kolejne miasta.

W 2025 r. strefę ma utworzyć Wrocław, gdzie eksperci wskazali na początek osiem obszarów, do których nie będą mogły wjechać 20-letnie diesle i 25-letnie auta benzynowe. Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami. Kolejna strefa szykowana jest w Gliwicach, a na podobny krok mogą zdecydować się inne miasta regionu, zwłaszcza Katowice, gdzie często notowane są przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

Prace nad utworzeniem strefy toczą się też w Toruniu, a możliwe, że naciski społeczne skłonią do takiego kroku również władze Trójmiasta.

Czytaj więcej

Cezary Szymanek: Strefa życia w każdym mieście
Reklama
Reklama

Wcześniej zdołano utworzyć w Polsce tylko jedną strefę – kilka lat temu objęła krakowską dzielnicę Kazimierz. Jednak po protestach mieszkańców i działających tam firm szybko została zlikwidowana. Oznacza to, że pod tym względem Polska jest daleko w tyle za Europą. Według koalicji organizacji pozarządowych Clean Cities Campaign w 2022 r. na kontynencie funkcjonowało już 320 stref, najwięcej we Włoszech (172), Niemczech (78) i Wielkiej Brytanii (17). Do 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć do 332.

Tworzenie stref w polskich miastach wpłynie na strukturę parku aut osobowych, których wiek sięga średnio 15 lat. Posiadacze najstarszych pojazdów będą musieli je wymienić na nowsze lub przesiąść się do tramwajów i autobusów.

Mimo to eksperci branży elektromobilności nie do końca są zadowoleni. – W przypadku Warszawy ograniczenia na razie są ostrożne i wykluczają małą liczbę samochodów z ruchu. Według propozycji miasta w lipcu 2024 po strefie będą mogły się poruszać 27-letnie samochody – podkreśla Rafał Bajczuk, starszy analityk Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Czytaj więcej

Strefy przyhamują napływ starych aut do Polski

Dla zwiększenia efektywności stref konieczne są zmiany w przepisach. Propozycje przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z samorządowymi partnerami. – Ich celem jest uelastycznienie obecnych przepisów w nawiązaniu do rozwiązań stosowanych w krajach zachodniej Europy, w tym ułatwienie korzystania ze stref samym mieszkańcom – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Biznes
„Król kabanosów” musi zapłacić 20 mln zł. Sąd podniósł wartość listu żelaznego
Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama