W warunkach zwiększonej niepewności, wysokiej inflacji i rosnącego zagrożenia dla wyników finansowych szefowie dużych firm na świecie szukają nowych możliwości wzrostu biznesu - wynika z najnowszej edycji EY CEO Outlook Pulse Survey, szybkiego badania nastrojów prezesów, które objęło 760 top menedżerów z dziesięciu dużych gospodarek. Chociaż aż 95 proc. z ankietowanych przyznało, że nasilenie napięć geopolitycznych skłoniło ich do weryfikacji międzynarodowych planów inwestycyjnych, w tym często do ich zamrożenia.

Czytaj więcej

„Brak pracowników zawyża płace”. Brytyjski biznes chce imigrantów

Cel cyfryzacyjny

Nie oznacza to jednak, że pieniądze z wysokich w ostatnich latach zysków globalne firmy zamierzają trzymać na kontach w banku. Prawie dwie trzecie szefów (64 proc.) CEO planuje zwiększyć inwestycje kapitałowe mając też konkretne plany na najbliższe pół roku.

Najczęściej badani prezesi zapowiadali znaczący lub umiarkowany wzrost inwestycji w cyfryzację i nowe technologie (67 proc.) - wiedząc, że innowacyjne rozwiązania pomagają obniżyć koszty, np. koszty energii czy pracy. Wiążą się z tym zapowiadane przez 60 proc. szefów inwestycje w pracowników, w tym w rozwój ich umiejętności. Prawie tyle samo top menedżerów zamierza w najbliższym półroczu inwestować w badania i rozwój a także w obecną ofertę firmy.

Jednocześnie ponad połowa ankietowanych chce w ciągu najbliższego roku szukać możliwości wzrostu poprzez inwestycje w fuzje i przejęcia, czyli M&A. – Poważne zmiany na poziomie makroekonomicznym, gospodarczym, geopolitycznym i regulacyjnym zwiększyły niepewność otoczenia, w jakim działają dziś firmy. Szereg firm jest wciąż zasobna w kapitał, a fuzje i przejęcia są przez nie postrzegane jako najszybszy sposób na wzrost – mówi Paweł Bukowiński, partner zarządzający EY Polska w obszarze Strategia i Transakcje.

Czytaj więcej

Niemieccy inwestorzy liczą na spadek inflacji

Oko na startupy

Jak wynika z badania, do transakcji M&A prezesów dużych firm skłania najczęściej chęć inwestycji w firmy we wczesnej fazie wzrostu (czyli startupy), które pomogą uzupełnić portfolio produktów lub usług i pozyskać utalentowanych pracowników (21 proc.). Nie bez znaczenia są też obniżone ostatnio wyceny wielu startupów, które zachęcają do ich kupna.

Z kolei co siódmy z badanych (15 proc.) jest zainteresowany inwestycją w firmę w sąsiednim sektorze, co powinno otworzyć nowe perspektywy wzrostu. Taka sama grupa wskazuje inwestycje transformacyjne – czyli fuzje lub przejęcia, które pomogą im przyjąć nowy model biznesu lub nową bazę klientów. Niewiele mniej badanych szefów zamierza poprzez M&A wejść na nowe rynki geograficzne.

Sondaż EY nie objął polskich prezesów, ale jak wynika z ostatnich analiz Navigator Capital i Fordata, także w Polsce widać zwiększoną aktywność M&A. W drugim kwartale 2022 r. na polskim rynku zrealizowano 89 transakcji, czyli o siedem więcej niż rok wcześniej i o trzy więcej niż w I kwartale. Druga połowa roku też powinna przynieść sporo transakcji.

Przyczyni się do tego bardzo aktywna w M&A Wirtualna Polska Holding, która w ostatnich trzech miesiącach przeznaczyła ponad 580 mln zł na zakupy innych firm - przejmując m.in. spółkę Mediapop (z portalami Pysznosci.pl, Genialne.pl czy Jastrzabpost.pl), większościowy pakiet akcji Audioteki, czy węgierską firmę Szallas właściciela platform turystycznych w Czechach, Rumunii, w Polsce(noclegi.pl) i na Węgrzech.

Czytaj więcej

Wzrost gospodarczy w strefie euro zwolnił, a inflacja przyspieszyła