Reklama

Brazylia atrakcyjna dla polskich firm

Brazylia, jako największy kraj Ameryki Łacińskiej i piąte pod względem liczby ludności państwo świata, może być dla polskich firm szukających nowych możliwości zagranicznej ekspansji bramą do pozostałych krajów regionu.

Publikacja: 12.09.2022 15:15

Brazylia atrakcyjna dla polskich firm

Foto: Adobe Stock

O tym, jakie możliwości rozwoju daje przedsiębiorcom brazylijski rynek, a zarazem z jakimi problemami powinny się liczyć działające tam firmy, będzie można dowiedzieć się na seminarium „Doing Business in Brasil”, organizowanym przez Polsko-Portugalską Izbę Gospodarczą (PPCC) w środę 14 września. Wydarzenie odbywa się w ramach obchodów 200-lecia niepodległości Brazylii.

Ten obiecujący, ale trudny rynek z jednej strony oferuje polskim firmom spore możliwości, ale z drugiej wymaga bardzo dobrego rozpoznania i solidnego przygotowania. m.in. ze względu na odległość, skomplikowane procedury administracyjne i zróżnicowany w zależności od regionu system podatkowy. Pożądana jest także znajomość języka portugalskiego, którym jako jedynym posługuje się duża część tamtejszych przedsiębiorców. Przedsiębiorcom pomaga PPCC, która organizuje dwa razy w roku misje biznesowe dla polskich firm zainteresowanych rozwojem eksportu lub inwestycjami. Misje są nakierowane na organizację spotkań B2B z potencjalnymi brazylijskimi partnerami handlowymi, w ich siedzibach.

Brazylia jest krajem o protekcjonistycznej postawie w handlu zagranicznym. Notowana w pierwszej dziesiątce największych gospodarek świata, w ostatnich latach relatywnie traciła na znaczeniu. W rankingu Doing Business Brazylia została sklasyfikowana dopiero na 124. miejscu, w zestawieniu Index of Economic Freedom jest dopiero 143.

Według danych Eurostatu, w latach 2019 i 2020 polski eksport na rynek brazylijski miał tendencję spadkową i wynosił odpowiednio 395,4 oraz 376,3 mln euro. Ale w roku 2021 mocno wzrósł – o 46 proc. do 549 mln euro. Nie zmienia to faktu, że udział sprzedaży towarów na brazylijskim rynku w całości polskiego eksportu wyniósł w ub. roku niespełna 0,2 proc.

Główne gałęzie przemysłu brazylijskiego to górnictwo, hutnictwo, przemysł motoryzacyjny, lotniczy, spożywczy i elektrotechniczny. W rolnictwie dominują uprawy soi, kawy i trzciny cukrowej.

Reklama
Reklama

W strukturze towarowej eksportu z Polski do Brazylii dominują leki, w tym produkty weterynaryjne, części samochodowe i akcesoria, kauczuk syntetyczny, meble, wyposażenie mechaniczne, oraz części silników elektrycznych. Z Brazylii importujemy rudy miedzi, otręby sojowe, silniki tłokowe, tytoń pozbawiony kamienia, niepalona kawa, oraz części i akcesoria samochodowe.

Na razie obecność polskich firm w Brazylii, jak na potencjalne możliwości oferowane przez ten rynek, jest skromna. W branży budowlanej działa tam Selena, która weszła na rynek brazylijski w połowie lat 90-tych. W stanie Parana produkuje pianki poliuretanowe. Od 17 lat istnieje w Brazylii filia firmy Komandor z branży meblowej, a od 2010 roku w Kurytybie działa spółka z Grupy Chemicznej Boryszew - Maflow do Brasil Ltda. W Kurytybie produkuje przewody klimatyzacyjne oraz elementy wspomagania kierownicy dla fabryk samochodów w Brazylii i Argentynie. Na rynku brazylijskim ulokowała się także firma Lug produkująca elementy oświetleniowe. Jej biuro handlowe otwarte zostało w 2012 roku w Sao Paulo. Dwa lata wcześniej swoją placówkę uruchomił tam Medcom. Firma oferuje w Brazylii elementy zasilania dla metra i kolei.

W Brazylii polskie firmy inwestują także w usługi. Firma eSKY uruchomiła internetową sprzedaż biletów lotniczych. Z kolei firma Quero Passagem jest operatorem platformy internetowej służącej do internetowej sprzedaży biletów na dalekobieżne połączenia autobusowe. Natomiast w branży turystycznej Grupa Gremi International inwestuje w kompleks wypoczynkowy w Baía Formosa w stanie Rio Grande do Norte, gdzie realizowany jest długofalowy projekt Eco Estrela.

Środowe seminarium Doing Business in Brasil rozpocznie się o godz. 14.30 w Santander Bank Polska Relation Center przy ul. Jana Pawła II 17 w Warszawie. Konieczna jest rejestracja: http://ppcc.pl/en/events/doing-business-in-brazil-seminar-september-14-warsaw/.

Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama