Marek Lipka: Każda firma musi mieć elastyczny plan

Carrefour już przed pandemią rozpoczął drogę, która dzisiaj daje powód do zadowolenia – mówi Marek Lipka, członek zarządu, dyrektor handlowy i supply chain Carrefour Polska.

Publikacja: 08.09.2022 21:50

Marek Lipka

Marek Lipka

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

Jak klienci Carrefoura odbierają wzrost cen? Robicie coś, żeby je ograniczyć?

Detaliści i inne organizacje muszą twardo stanąć na nogach i proponować konkretne zmiany, bo inflacja nie skończy się za kilka miesięcy. Ze skutkami będziemy zderzali się przez kilka lat. Każda firma musi mieć na to plan, który powinien zawierać elastyczność. W ostatnich miesiącach firmy miały dwa testy. Najpierw pandemia, a jak już się kończyła, zaczęła się wojna, której konsekwencje wszyscy czujemy. Brak elastyczności w strategiach mógł doprowadzić do oblania testu. Niektóre mają teraz duże trudności.

Carrefour już przed pandemią rozpoczął drogę, która dzisiaj daje powód do zadowolenia. Wdrożyliśmy zmiany, które dały nam możliwość walki z negatywnymi wpływami na rynku. To np. nasza marka własna, która rozwija się najbardziej dynamicznie na rynku polskim. Wdrożyliśmy akcje lojalnościowe dające dodatkowe zniżki na wszystkie zakupy podczas weekendu. Klient oczekuje, by mógł regularnie korzystać ze zniżki, i to oferuje nasza aplikacja. Dyskontu na całe zakupy nie ma nikt inny w Polsce.

Kolejna rzecz to mądre zakupy. Klient mocno się zastanawia, co i kiedy kupuje. Wyszliśmy z akcją „Mądry obiad do 5 zł za osobę”. Wydawałoby się to niemożliwe, ale wystarczy odpowiednio dobrać produkty. To tylko początek naszych działań.

Na rynku niebawem nastąpi wiele zmian. Temat cen ciągle będzie aktualny, ale trzeba zacząć myśleć o dostępności produktów.

Czyli musicie utrzymywać dobre relacje z dostawcami produktów.

Od dawna wprowadzamy bezpośrednią współpracę z bardzo małymi, lokalnymi dostawcami. Takimi, którzy mają siłę produkcyjną, aby zaopatrywać tylko jeden sklep w swojej okolicy. Mamy już ponad 300 takich producentów, którzy dostarczają nam ponad 4000 produktów. Łączą nas z nimi uproszczone zasady współpracy, którą można rozpocząć w 48 godz. od jej podpisania. To unikatowe rozwiązanie na rynku. Oczywiście dostawcy FMCG przychodzą do nas i mówią o swojej trudnej sytuacji. Nie przygotowujemy rocznych planów działań, ale weryfikujemy je co miesiąc, w nawiązaniu do zmian zachodzących na rynku.

Coraz częściej słyszy się o możliwych niedoborach produktów, w tym żywności. Macie z tym problem?

Są problemy z dostępnością produktów z branży FMCG, które były produkowane w Rosji i Ukrainie. Nie mamy problemów z żywnością, którą można wyprodukować w Polsce. Nasza oferta jest bardzo szeroka i różnorodna. Jeżeli wypadną z niej niektóre produkty, nie jest to dla nas dużym obciążeniem, jak to ma miejsce w dyskontach. Próbujemy dać zamienniki na różne produkty. Taka elastyczność jest kluczem w strategii handlowej.

Kryzys związany z wojną wpłynął na działania firmy?

Tak, dla klientów z Ukrainy szybko przygotowaliśmy specjalne oferty. Zaoferowaliśmy im marki, które mogli kupić w swoim kraju. Mocniej też zaczęliśmy zwracać uwagę na możliwość poszerzenia oferty o inne produkty z Ukrainy, ponieważ nasi polscy klienci również ich poszukiwali. Zorganizowaliśmy także dedykowane festiwale kuchni ukraińskiej.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: Francusko-Polska Izba Gospodarcza CCIFP

Foto: rp.pl

Jak klienci Carrefoura odbierają wzrost cen? Robicie coś, żeby je ograniczyć?

Detaliści i inne organizacje muszą twardo stanąć na nogach i proponować konkretne zmiany, bo inflacja nie skończy się za kilka miesięcy. Ze skutkami będziemy zderzali się przez kilka lat. Każda firma musi mieć na to plan, który powinien zawierać elastyczność. W ostatnich miesiącach firmy miały dwa testy. Najpierw pandemia, a jak już się kończyła, zaczęła się wojna, której konsekwencje wszyscy czujemy. Brak elastyczności w strategiach mógł doprowadzić do oblania testu. Niektóre mają teraz duże trudności.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?